Ännu ett sanatorium.... men i toppskick

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Ännu ett sanatorium.... men i toppskick

Inlägg av Elagabalus »

Bild

Jag vet att detta är ett UE-forum och moderator får gärna radera inlägget eller flytta det till någon obskyrare del av forumet. För det här är i toppskick och det finns inga vakthundar eller arga nattvakter att se upp för. Kunde lagt det i sanatorietråden men det passar inte riktigt in där tyckte jag.

Intresset för gamla sanatorier verkar vara på topp. Vore det inte kul att se ett sanatorium som faktiskt används och där man kan se den forna prakten? Ett jubileumssanatorium tillika. En sådan plats finns och även om det inte är TBC-patienter här idag så är vården liknade. 1977 var det nära att man skulle ha rivit hela rasket. Men man renoverade och idag kan man besöka den helt enastående mijön. Går att få större bilder om man klickar på bilden och sedan väljer "all sizes"

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 31/detail/
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ännu ett sanatorium.... men i toppskick

Inlägg av Grishnac »

Jag gissar att det här är astmavården i Ådalen som du har besökt? Det är ju som sagt i drift men jag har hör att vissa delar är avställda ändå, vet inte riktigt var jag skall placera tråden heller.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Jag gissar att det här är astmavården i Ådalen som du har besökt? Det är ju som sagt i drift men jag har hör att vissa delar är avställda ändå, vet inte riktigt var jag skall placera tråden heller.[/quote]

Verkar inte vara astma vad jag kan se på hemsidan. Mer utbrändhetsproblem och hälsokost. Landsting kan remittera personal som gått i väggen hit. Tänkte mer på vilo/långa promenader/sund kost som liknar TBC behandlingen. Men det var förstås det som fick dig att tro astma. Oklart av mig.

En sån här tråd borde inte släppas igenom. Men just med tanke på det enorma intresset för övergivna sanatorier så tycker jag man kan göra ett undantag. Många har bara sett övergivna slitna interiörer/exteriörer. Så här fint var det!

Vissa delar är uthyrda som bostäder. Tex läkarvillan. Men huvudhuset används fullt ut. Några delar kanske är öde. som tex det gamla slakteriet de hade. Kan också ligga några halvt öde personalvillor i backen
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Besökte förra året Sanatoriet i Målilla dagarna innan det blev sålt, där hade dom ju viss museiverksamhet på en våning. Kul att traska runt och få se hur miljön faktiskt såg ut då det var i bruk. Även den vänlige herre som hade jobbat på sanatoriet under en massa år tillförde det hela lite extra genom sina historier.

http://www.sanatoriemuseet.se/


Svårplacerad tråd men då titeln är ganska tydlig så tycker heller inte jag att en flytt är direkt nödvändig. Dock skulle vi nästan behöva en egen "Sanatorie under-kategori" för att samla alla trådar.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Verkar inte vara astma vad jag kan se på hemsidan. Mer utbrändhetsproblem och hälsokost. Landsting kan remittera personal som gått i väggen hit. Tänkte mer på vilo/långa promenader/sund kost som liknar TBC behandlingen. Men det var förstås det som fick dig att tro astma. Oklart av mig.
[/quote]

Det är landstinget som brukar remittera astmapatienter hit ibland, en kollegas fru har varit på behandling på det här sanatoriet för just astma.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Det är landstinget som brukar remittera astmapatienter hit ibland, en kollegas fru har varit på behandling på det här sanatoriet för just astma.[/quote]

Aha. Intressant. Då kan man verkligen säga att traditionerna lever. Och som sagt: jag har inga invändningar mot en ev. radering. Detta är inte UE. Kanske kan tråden räddas av det faktum att det nog fanns en några öde hus i närområdet? Noterade de mest i ögonvrån då jag var så uppfylld av huvudbyggnaden.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Det fanns en tråd där man kartla sanatorierna här i forumet. Går att lägga inlägget i den tråden om man nu måste. :)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Bara se till att jobba massa och gå in i väggen då så kanske man får sej ett besök. Imponerande objekt.......
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""Amanite""]Besökte förra året Sanatoriet i Målilla dagarna innan det blev sålt, där hade dom ju viss museiverksamhet på en våning. Kul att traska runt och få se hur miljön faktiskt såg ut då det var i bruk. Även den vänlige herre som hade jobbat på sanatoriet under en massa år tillförde det hela lite extra genom sina historier.

http://www.sanatoriemuseet.se/


[/quote]

Förr åtminstone fanns det även ett vandrarhem där i ett annex som jag sovit i/på . Man blir lite snopen när man tar av en helt oansenlig liten väg i den lika oansenliga hålan Målilla och plötsligt öppnar sig grönskan och en helt overklig (för omgivningen) stor grandios vit byggnad uppenbarar sig. Kanske berättade gubben om svunna dar när stället kallades "karllösa" för där jobbade mest ensamstående högfertila unga kvinnor som utövade stor dragningskraft på traktens unga män (bonddrängar).
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""NoFace""]Förr åtminstone fanns det även ett vandrarhem där i ett annex som jag sovit i/på . Man blir lite snopen när man tar av en helt oansenlig liten väg i den lika oansenliga hålan Målilla och plötsligt öppnar sig grönskan och en helt overklig (för omgivningen) stor grandios vit byggnad uppenbarar sig. Kanske berättade gubben om svunna dar när stället kallades "karllösa" för där jobbade mest ensamstående högfertila unga kvinnor som utövade stor dragningskraft på traktens unga män (bonddrängar).[/quote]

Det gjorde han faktiskt :)
Vandrarhemmet va den gamla barnpaviljongen vilken även vi bodde i (nära till hands när vi fick tillgång till hela sanatoriet dagen efter). Tog en massa bilder men det var tyvärr inte mycket kvar av det "gamla". Större delarna av byggnaderna såg mer ut som ett vanligt sjukhus/äldreboende.
Skriv svar