Frösö Sjukhus

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Frösö Sjukhus

Inlägg av BerNils »

Tidigare mentalsjukhus. Jag har inte så mycket att berätta om det och hittar inte mycket info på nätet. Men här är något:

Ett gammalt foto jag fann: http://peter50tal.com/Froso%20Sjukhus.html

Från Wikpedia ” Frösö sjukhus var ett mentalsjukhus vid Frösöns södra udde. Sjukhuskomplexet är numera rivet men de underjordiska gångarna och några av husen finns fortfarande kvar och i dessa bedrivs olika verksamheter.”

Anledningen till att jag skriver är dock en ny artikel i en av våra tidningar gav mig lust att visa en tillhörande byggnad som just nu rivs. Grishuset. http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.1376256

En till artikel: http://op.se/ostersund/1.1378102
(Tidningarna brukar vara trögsurfade, tyvärr.)

Det fanns även en massa växthus inom området där en del av de intagna jobbade som terapi, om jag inte minns fel. Och så använde man förstås även den maten i köket. En av grindstolparna och en vaktstuga fanns kvar länge som minne, men är nu försvunna i en stor vägkorsning. Jag har varit i området en del i olika ärenden och ibland bara för att ”snoka”. I ett av husen, ett då mycket ruffigt trähus, bodde en kompis en tid, och jag är så ledsen nu att jag ej fotade så. Nu är jag handikappad så det blir inget mer undersökande. Tyvärr, för det är ett mycket vackert och spännande område, fast man vet vad som försiggått där. Förmodligen kommer stenhusen att leva vidare; de är stabilt byggda, som det ser ut. Fast när det ska byggas för rikt folk (vilket det är frågan om nu – Frösön är mycket attraktivt) finns inte mycket gränser.

Det står förresten "några av husen finns fortfarande kvar" men jag tror det är ganska många hus kvar, mest stenhus.
Senast redigerad av 1 BerNils, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant. Vilken jätteanläggning det var. Vet du vilket år som de största byggnaderna togs ner?
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Inlägg av BerNils »

[quote=""Elagabalus""]Intressant. Vilken jätteanläggning det var. Vet du vilket år som de största byggnaderna togs ner?[/quote]

Tyvärr vet jag inget mer alls just nu - och en del stort finns kvar - men jag tänker försöka hitta nyare foton, så jag får lite koll på vilka hus från bilden som används. Kan bara komma på att jag har något enstaka foto själv, vilket blir svårt att hitta nu.
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Inlägg av BerNils »

Jag mindes fel; det är få och förhållandevis små (men ändå maffiga) byggnader som finns kvar.
Har hittat en del uppgifter i en pdf: http://www.ostersund.se/download/18.4cb ... KULTUR.pdf
Det finns alltså en bok om Frösö Sjukhus, som jag ej läst.

”År 1911 började ett statligt sinnesjukhus, Östersunds hospital (från 1931 Frösö sjukhus), byggas på Önet. Sjukhuset togs i bruk 1915 och hade 560 vårdplatser. Byggnaderna ritades av medicinalstyrelsens arkitekter Ture Stenberg och Ernst Stenhammar. Sjukhusbyggnaderna, som uppfördes i en enkel jugendstil med putsade fasader, låg symmetriskt grupperade i terrängen. I områdets utkanter uppfördes personalvillor. I Mjälle by som gränsar till Önet i väster friköptes jordbruksmark för Frösö sjukhus jordbruk under byggnationens gång. Under mitten av 1920-talet uppfördes ytterligare en vårdpaviljong och under 1940-talet byggdes några mindre byggnader.

Mellan 1962-1971 revs stora delar av den äldre sjukhusbebyggelsen och istället uppfördes en rad höga skivhus. Ett par kolonipaviljonger, personalvillor, administrationsbyggnaden och några
ekonomibyggnader är vad som kvarstår av den äldre sjukhusbebyggelsen. De
moderna delarna av anläggningen är välbevarade till exteriören. Miljön har
fortfarande tydliga drag av det tidiga 1900-talets mentalsjukhus. (Ur: Frösö
sjukhus)

Jag skickar med ett hus jag knyckt ur pdf:en
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack för info. Skall läsa den i lugn och ro. Själv tycker jag det är lika spännande med historik som att besöka någon krypta. Tror det är många på forumet som prioriterar själva undersökandet ( ganska naturligt) men på den här platsen verkar det ju finnas möjligheter till spännande upptäckter dessutom. Vilket läge det hade
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Inlägg av BerNils »

[quote=""Elagabalus""]Tack för info. Skall läsa den i lugn och ro. Själv tycker jag det är lika spännande med historik som att besöka någon krypta. Tror det är många på forumet som prioriterar själva undersökandet ( ganska naturligt) men på den här platsen verkar det ju finnas möjligheter till spännande upptäckter dessutom. Vilket läge det hade[/quote]

Läget var/är otroligt vackert! Och spännande med en fornborg på kullen och en massa annat kul. Och sjön - och Storsjöodjuret! ;)
dlimi
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:14

Inlägg av dlimi »

Lite off topic men jag var och lekte lite med HDR foto vid just rivningen av Svinhuset/Ladan. Har många fler bilder på just den byggnaden (även innan rivning) om någon är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Inlägg av BerNils »

[quote=""dlimi""]Lite off topic men jag var och lekte lite med HDR foto vid just rivningen av Svinhuset/Ladan. Har många fler bilder på just den byggnaden (även innan rivning) om någon är intresserad.[/quote]

Inte alls off topic eftersom det var just rivningen av grishuset som fick mig att skriva här. (Om nu mitt topic verkligen var "on"... :rolleyes :)

Tjusig bild! Jag vill gärna se mer, så jag... kollar om jag kan kontakta dig. Nej, förresten, jag tror säkert fler vill se? Lägg dem här eller länka eller hitta på nåt. :)
dlimi
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 14:14

Inlägg av dlimi »

[quote=""BerNils""]Inte alls off topic eftersom det var just rivningen av grishuset som fick mig att skriva här. (Om nu mitt topic verkligen var "on"... :rolleyes :)

Tjusig bild! Jag vill gärna se mer, så jag... kollar om jag kan kontakta dig. Nej, förresten, jag tror säkert fler vill se? Lägg dem här eller länka eller hitta på nåt. :) [/quote]

Fixar det så fort jag kan och får tid. (Min arbetsstation med alla bilder etc är nerpackad pga renovering).

Vet du föresten om TNE byggnaden samt klockhuset tillhörde frösö sjukhus förut? TNE ser riktigt mäktig ut... skulle önska att den stod övergiven.
BerNils
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 09:47

Inlägg av BerNils »

[quote=""dlimi""]Fixar det så fort jag kan och får tid. (Min arbetsstation med alla bilder etc är nerpackad pga renovering).

Vet du föresten om TNE byggnaden samt klockhuset tillhörde frösö sjukhus förut? TNE ser riktigt mäktig ut... skulle önska att den stod övergiven.[/quote]

Ja, har sökt på "Klockhuset" på Internet men ej hittat en bild ens. Fattar inte. Minns ej om jag varit in där men har farit förbi många gånger. TNE visste jag om också, det har jag själv fotat en gång när jag cyklade förbi. Tycker det är så spännande med byggnadernas bakgrund. Sen var jag på Levande Verkstad (typ konstterapi) i ett av två likadana (gula) hus längre in på området (nedanför berget). Men jag hade alltså ej fattat hur många stora byggnader som rivits. Jag flyttade till Frösön 1974 tror jag, men det tog så länge innan jag började utforska omgivningarna, dessutom verkar det enligt pdf:en som allt det stora var rivet 1971.
Skriv svar