Solbacka Sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

lblillabasse
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 maj 2012, 15:45

Inlägg av lblillabasse »

Jag har också varit där, då blev det en spring tur genom skogen med en hund i hälarna...
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Kan ju inte påstå direkt att det har skett mycket där.Jag var där för 2 år sedan och det ser likadant då när jag var där första gången ca 12 år sedan och fick veta då att det var en anläggning för invandrare.

Och bilder som har inkommit nu är då att tiden har stått stilla.

Kommer att passera där slutet på juni och kolla in stället.
Hollizini
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 22:51

Inlägg av Hollizini »

Uppdatering, ganska nyligen ny ägare på Solbacken, är om man hör med honom inga som helst problem att få komma ner och kika.

Har sedan flyktingförläggningen (93-94) la ner vart där nere 1-2 gånger i veckan (bott 300 meter ifrån) och det är en jävligt läcker byggnad, eller ja då va den helt orörd så är kanske inte riktigt lika läcker nu!

Gamla vårdarlägenheterna är inget att se, det är förövrigt ganska renoverat idag! Huset där högsta hönset huserade är heller inget att se just.
Ska finnas tunnlar under sanatoriet som leder upp i källaren i vårdarhuset.

Huset (ett modulhus) som skulle byggas i anläggningens sista skede blev aldrig klart och blev sedan det stått en tid stulet av en byggfirma.

En 245 som vårdarna skulle ha att åka och hämta medicin bl.a med stod länge där nere, tillsist eldade nån upp den och så fick den stå några år innan nån tillsist flyttade på den och la den på tak bredvid varukajen på sanatoriebyggnaden, kajen är även den riven idag.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Solbacka Sanatorium

Inlägg av Norrhyttan »

Nationella skyddsstyrkorna (Hemvärnet) hade övning i sanatoriet idag, så jag var där och tittade. 240 man som sköt och levde rövare i byggnaden, klart kul att uppleva!

Träffade nya ägaren. Sympatisk man!
Träffade även en 28-dagar-medlem som precis missade hela föreställningen, så jag bjöd honom på ett annat objekt som tröst, med guidad visning av ägaren. :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar