Mentalsjukhus

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

glenn
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 22:51

Sv: Mentalsjukhus

Inlägg av glenn »

Den största anledningen till nedläggningen av "alla" mentalsjukhus var väl förvisso upptäckten av psykofarmaka, innan det hade man väl i princip två vägar att gå, antingen spärrade man in personen på ett mentalsjukhus, eller så gjorde man otrevliga operationer typ lobotomi, vilket ändå gjorde personen till ett kolli som fick visas på ett mentalsjukhus.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""glenn""]Den största anledningen till nedläggningen av "alla" mentalsjukhus var väl förvisso upptäckten av psykofarmaka, innan det hade man väl i princip två vägar att gå, antingen spärrade man in personen på ett mentalsjukhus, eller så gjorde man otrevliga operationer typ lobotomi, vilket ändå gjorde personen till ett kolli som fick visas på ett mentalsjukhus.[/quote]

Snarare så att psykofarmakan minskades i dosering vartefter mentalsjukhusen lades ned.
Man lyckades även "bota" en del hopplösa fall genom att konstatera att de hade autism efter ett antal år med tung medicinering.
glenn
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 22:51

Sv: Mentalsjukhus

Inlägg av glenn »

Njae, nu tänker jag iofs ett lite längre perspektiv, förr spärrades ju folk bokstavligen in efterssom dom var farliga för sig själva och andra, och man kunde inte göra så mycket åt det, iom psykofarmakans intåg så kiunde man lösa detta.

Men det är helt klart att många som spärrades in på "dårhus" förr egentligen inte var speciellt sjuka.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""glenn""]Njae, nu tänker jag iofs ett lite längre perspektiv, förr spärrades ju folk bokstavligen in efterssom dom var farliga för sig själva och andra, och man kunde inte göra så mycket åt det, iom psykofarmakans intåg så kiunde man lösa detta.

Men det är helt klart att många som spärrades in på "dårhus" förr egentligen inte var speciellt sjuka.[/quote]

Dels det att många mer eller mindre friska vårdades på olika mentalsjukhus, men faktiskt så delades det just då ut mer psykofarmaka än vad det görs idag.
Det var ett ganska omvälvande stålbad som genomgicks inom psykiatrin i slutet på 80 början på 90-talet.

Långbro och Beckis ( och alla andra "psyksjukhus") gick mot sin egen undergång i och med att patienter slussades ut mer och mer.
Jag har ganska bra inblick i det hela med släkt som har arbetat och arbetar inom psykiatrin.

Sen om det blev bättre kan väl ifrågasättas med många patienter som blev av med sin trygghet för att slussas ut i någon lägenhet. Jag har sett en del mindre lyckade resultat i ett av mina tidigare arbeten.

Nog med OT nu..
Skriv svar