Sidsjön.

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Sidsjön.

Inlägg av jornmark »

Hur går det egentligen med Sidsjön?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sidsjön.

Inlägg av Grishnac »

Vad jag vet så har man rivit ut allt i husen nu och påbörjat renovering. Är nog inget kvar att titta på tyvärr.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Någon som sett "humanitetens tempel" om sidsjösjukhuset?, försökte få tag på den för ett tag sen och kontaktade en av regissörerna och då skulle det ta ett tag innan man kunde låna ner den till Malmö stadsbibliotek.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sidsjön.

Inlägg av Grishnac »

Jag har inte sett den men jag träffade regissörerna på Jörnmarks förra föreläsning och då skulle det inte vara omöjligt att få tag på en kopia, men det skulle först bli efter att SVT har sänt den eftersom dom vill ha rättigheterna på den.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Grishnac""]Jag har inte sett den men jag träffade regissörerna på Jörnmarks förra föreläsning och då skulle det inte vara omöjligt att få tag på en kopia, men det skulle först bli efter att SVT har sänt den eftersom dom vill ha rättigheterna på den.[/quote]

Va nått liknande jag fick höra, dock var jag välkommen på deras visning av filmen på nån bio uppe i sundsvall dom skulle ha helgen därpå. Har dock 100 mil dit så en resa blev omöjlig.
Men den lär väl dyka upp på biblioteket förr eller senare så :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sidsjön.

Inlägg av Grishnac »

Det skall till och med vara möjligt att ladda ner den i någon inte alltför avlägsen framtid, men vem vet när SVT tänker sända den.
635 CSi
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 27 sep 2008, 15:33

Sv: Sidsjön.

Inlägg av 635 CSi »

Det gamla sjukhusområdet (tegelbyggnaderna + den vita funkislängan ned mot sjön) ägs sedan ett par år tillbaka av företaget Sidsjöfastigheter AB. Dom har hyrt in en hel uppsjö av olika verksamheter och skolor i paviljongerna (dvs smalhusen) och har för avsikt att succesivt rusta kåkarna. Två av paviljongerna har stått övergivna en längre tid och hotades först av rivning. Dock visade de sig vara i förvånansvärt gott skick och kommer som väl är att restaureras istället. Området detaljplaneläggs just nu och finns ute på samråd (som är ett steg i detaljplaneprocessen). Den som är intresserad kan gå på ett informationsmöte på onsdag kväll 1/10. Tanken är att området ska kompletteras med punkthus med bostadsrätter och hyreslägenheter. Husen placeras med hänsyn till den befintliga bebyggelsestrukturen. Dessutom är en annan plan på G som tillåter BoKlokhus i området. Blir planerna förverkligade kan området faktiskt bli riktigt bra! Så det är bara att hoppas...

Jag har varit inne i några av de husen som använts och inte fått förfalla och det är väldigt fina kåkar! Jag har också varit inne i "Stormen" dvs längan längst in i området "fängelset". Där finns idag skola och dagis!!! Tänk så det kan gå!!! :-)
Jag var dock där sommaren 2006 innan skolverksamheten kom igång och det hade prägel av lämnad anstalt anno tidigt -90-tal. Den genuina pirriga känslan av ödslighet infann sig inte riktigt även om det kändes rätt starkt att läsa på väggarna i en del av cellerna. Varje cell var som en personlighet som speglade den stackare som suttit där. Det var en smula kusligt att titta ut genom de små gallerförsedda fönstren.

Den övergivna känslan finns fortfarande kring de två paviljongerna i sämst skick. Trasiga fönster, rost, vildvuxet och lite skräpigt.

Vill man läsa om Sidsjöområdet finns en bok att köpa för futtiga 40kr på Kulturmagasinet i Sundsvall. Jag kan verkligen rekommendera den!

/Fredrik
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sidsjön.

Inlägg av Grishnac »

Jag fick en länk postad på min blogg, det är en musikvideo som till viss del är inspelad på SIdsjön under 2006.

Mycket nöje:

http://www.youtube.com/watch?v=olFchpRcgao
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Grishnac""]Jag fick en länk postad på min blogg, det är en musikvideo som till viss del är inspelad på SIdsjön under 2006.

Mycket nöje:

http://www.youtube.com/watch?v=olFchpRcgao[/quote]

Skulle inte vilja ligga i badkaret därinne.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Sidsjön.

Inlägg av rhdf »

ahh så det är sidsjön, har alltid funderat på vilket nedlagt sjukhus de spelat in den i.
<onödigt vetande>

tjejen i badkaret är Toni Filth, Dani Filths (cradle of filth) "fru")
kyrkoscenerna är inspelade i njurunda kyrka

</onödigt vetande>
Skriv svar