Rödkinda barnhem

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Rödkinda barnhem

Inlägg av Elagabalus »

När skall man lägga upp bilder? När kan man anse att en byggnad är övergiven? Svåra avvägningar. Jag väljer i alla fall att lägga upp dessa. Huset har stått tomt i 6-7 år nu. Det finns planer på att inreda det till privatvilla och sedan sälja. Det snickras lite håglöst då och då men inte mycket har hänt. Frågan är om ens köpet från Sthlm stad har gått igenom då St Eriks flaggan ännu vajar ovanför dörren. Om än väldigt sliten.

Här kommer i alla fall historiken. Jag saxar min egen text från ett blad:

"Runt sekelskiftet då nöden var stor var det ganska vanligt att bättre bemedlade familjer genom donationer satte upp egna barnhem eller vårdinrättningar. Så också detta.

Rödkinda aldrig varit bostadshus utan byggdes som barnhem. Förste ägaren till tomten var en R.F. Petré som köpte den 1906.1916 köpte Stiftelsen Bernströms Barnhem tomten. Familjen satt i ledningen av Separator. På våren 1917 stod huset klart för invigning. Redan 5 år senare - 1922 -tog Malmqvistska anstalten över men fortfarande med Bernströms i styrelsen. Malmquistska anstalten låg tidigare på Torkel Knutssonsgatan på söder. Enligt 1935 års mantalsförteckning bodde det året 12 flickor där födda mellan 1920 - 29. De var alltså mellan 6 och 15 år gamla. Personalen bestod av en föreståndarinna och ett biträde. Dessutom låg en vaktmästarbostad och tvättstuga nere vid sjön. 1948 kom hemmet i Stockholms stads ägo och 1971 överläts det på Stockholms landsting. Under senare år har det använts som utslussningsbostad för ungdomar. 1986 tillkom två hus som fungerar som gruppbostäder. Har stått tomt sedan ca 2003".

Den här delen av Sthlm har flera institutioner. Många inhysta i gamla exproprierade patriciervillor. Nu börjar man sälja ut dessa villor till privata aktörer. Det som skett här. Grannvillan, som är en riktigt grosshandlarvilla, är nu såld efter att i nästan 50 år varit hem för familjer i kris

Några fler bilder:

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 58/detail/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.