Ett övergivet fd mentalsjukhus/Björknäs Sjukhem (Sammanfogat)

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Bilder från björknäs

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Trots att det fanns folk i dess närhet så känner man sej inte trygg där.Måste har hänt saker & ting där När jag ändå var i kramfors så passade jag även på att besöka campingen vid högbron där jag engång på 80talet campade med min mor och mormor Ja tänk vad tiden går fort och det bara står där och förfaller...Jaja man kan ju inte rädda hela sverige på byggnader...

Ingo
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Gillade speciellt bilden innifrån och ut. Några frågor:

1. Vad gjorde fordonen där? Ser ut som de är utlandsreggade ( i alla fall lastbilen). Kan det vara balter som tömmer det som finns kvar av värde? Det lär ju finnas något avtal. Osäkert dock om det hann gå så lång

2. Övervakningskameran missade jag. En attrapp?
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Troligen hade dom fått köpt stället för 1:- Och det är estländare som var där och tömde på innehållet..Skulle åxså tro att det är attrappkamera för hela byggnaden är ju strömmen urkopplad..Men man vet ju aldrig..Synd är det i allafall..Var ju där för ca 2 veckor sedan och jämför man ni går när jag var dit så var det mycket mer förstört..så det kommer nog att forsätta så tills det rivs ner...

Ingo
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

Fina bilder i den här tråden --och ett högst intressant ställe. Men det kusligaste måste väl ändå vara den där bänken som man kan anta vara till för avlidna/kistor? Inte för de avlidna och kistorna, utan för det spartanska i rummet och "altarkänslan" i det hela. Huga!
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""dalo""]Fina bilder i den här tråden --och ett högst intressant ställe. Men det kusligaste måste väl ändå vara den där bänken som man kan anta vara till för avlidna/kistor? Inte för de avlidna och kistorna, utan för det spartanska i rummet och "altarkänslan" i det hela. Huga![/quote]

Ja det är nog så nu att detta ställe är igen bommat för gått nu, vi var där nu i lördags igen och kolla, vi räcknade till iaf 4st övervakningskameror som är uppsatta. Dock är strömmen fortfarande avslagen i huset. Ja vet inte om man driver dessa på annat sett som batteridrift eller något. Kan även vara attraper.
Sen detta rum med bänken där. De ligger nere i källarvåningen alldeles brevid ett stort kylrum där dem förmodligen haft liken/kistorna inför cermonin inför familjen och nära.
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Ska du ha kamera krävs det strömförsörjning. Batteridrift, tja, men någon gång måste batterierna laddas. Hur då om det inte finns ström i kåken?`Hur ska kameran användas? Enbart övervakning eller övervakning med inspelning? Kolla om det går in någon kabel in väggen eller utefter fasaden eller om det sitter en liten antenn på några cm på kameran. Annars är det bara till för att skrämmas för att hålla nyfikna borta. Finns det något trådlöst datornätverk på området? Om inte så sker det iaf ingen överförning till internet. Det går att fjärrövervaka via internet.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Penfold""]Ska du ha kamera krävs det strömförsörjning. Batteridrift, tja, men någon gång måste batterierna laddas. Hur då om det inte finns ström i kåken?`Hur ska kameran användas? Enbart övervakning eller övervakning med inspelning? Kolla om det går in någon kabel in väggen eller utefter fasaden eller om det sitter en liten antenn på några cm på kameran. Annars är det bara till för att skrämmas för att hålla nyfikna borta. Finns det något trådlöst datornätverk på området? Om inte så sker det iaf ingen överförning till internet. Det går att fjärrövervaka via internet.[/quote]

Det går kablar in i väggen ifrån kamrorna. Får ingen indikation om trådlösa nätverk i området.
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Skulle nog tro mer på attrapp eftersom det inte finns något ström i fastigheten.Mer för att hålla folk borta från området.Tro heller inte att det kommer att bli nåt av denna byggnad eftersom alla element är borttaget samt alla brandskåp är bortmonterade Så sista biten är nog en grävmaskin snart på plats.Troligen till vårsommarn..Men synd ändå för en sån byggnad..

Ingo
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Den kabeln till övervakningskameran är bara istoppad i ett hål. Att dra kablar genom en massiv betongvägg till en central någonstans... I don't think so!

Det är ingen snygg installation heller. Skulle det vara fackmannamässigt gjort skulle kabeln gå i ett kabelrör (pvc-rör). Annars så följer regnvatten och fukt med in i betongen. Och det är ju så där lyckat. Kameran sitter bara med två bult dessutom. Den ska sitta med fyra.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Svängde upp för att kolla status. Hela bottenvåningen är förseglad med skruvade plattor och de flesta högre fönster intäckta med plast. Frågan är om det förseglats då man kanske ännu hyser hopp om att använda fastigheten eller om det är kommunen som försökt stävja ännu mer skadegörelse? Ganska mkt jobb nedlagt om det ska rivas i sommar kan man tycka....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar