Ett övergivet fd mentalsjukhus/Björknäs Sjukhem (Sammanfogat)

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Ett övergivet fd mentalsjukhus/Björknäs Sjukhem (Sammanfogat)

Inlägg av Elagabalus »

Det här lades ner 2004 och kallställdes så sent som för 2-4 år sedan. Kommunen hade hade att välja på rivning eller att försöka sälja det. Vad jag förstår köpte baltiska intressen anläggningen för någon symbolisk krona för att göra en slags resort för lettisk eller littauisk medelklass. Vi vet ju alla hur den ekonomiska utvecklingen sett ut på andra sidan Östersjön och av dessa stolta planer har det blivit inget.

Utan att vara byggnadsexpert ser man hur oerhört välbyggt det är. Beställningen från kommungubbarna löd säkert " se till att göra fasaden underhållsfri". Den är tegel och sten. Fönstervirket kan ev vara av teak ( eller kraftigt impregnerat). Fönsterbräderna av koppar. Ett hus att bara spola av med högtryck vart 50:e år ungefär.

Nu har vandaler slagit sönder entre och levt rövare där inne. Mycket talar för en rivning. Själv vågade jag mig inte riktigt in alla spännande utrymmen. Skillnad om jag hade haft sällskap. Sjukhuset ligger i ett område som av tradition har haft många behandlingshem och här kan faktisk FAQ:ens varning för missbrukare ev ha ett berättigande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Ändrade en syftning på var det ligger
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Det va stort! trodde först det låg utomlands när man såg den första bilden. vore kul å besöka.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är ganska stort. Dessutom fortsätter byggnaden bakom framsidan. Är egentligen fortfarande i ett väldigt bra skick. Vandalismen måste ha satt in under våren. Tidigare var det låst här. Lägger upp några bilder till. Kopierar dessutom oblygt en bild från en annan blogg. En ganska spännande sak hon hittat ( den sista bilden). Få se om jag vågar mig tillbaka och försöker hitta dit.......

Adressen till den andra bloggen: http://adalen.blogg.se/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
monterey
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 jul 2010, 11:59

Inlägg av monterey »

Riktigt häftiga bilder, har du flera någonstans?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

hm....... jag överväger ett återbesök faktiskt. Vore spännande att hitta den där bänken som jag antar är för avlidnas kistor tex. Eller gå upp till sjukhusledningens rum. Kanske nästa vecka. Här är i alla fall två bilder till. En precis i entren där det står en inbyggd publik telefonkiosk enligt gammal modell(tyvärr sönderslagen) och en exteriörbild till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: Ett övergivet fd mentalsjukhus

Inlägg av Jerazol »

Fremdeles en fin plass ser det ut til, men om vandalene har begynt å ta seg inn, så tar det vel ikke lang tid før det er nedtagget og rasert, med mindre noe gjøres for å sperre det ned igjen. :/ Virker ofte som om når vandalismen og hærverket først har begynt, så går det veldig fort nedover.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett övergivet fd mentalsjukhus

Inlägg av Grishnac »

Det var ett tag sedan jag var där men då gick det inte att komma in alls.....man är ju lite avundsjuk måste jag säga.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Björknäs Sjukhem

Inlägg av Braweheart »

Ja och 2 polare var idag ute och kolla in Björknäs Sjukhem.

Ja vet inget om stället mer än att det har varit stängt sen 2004 samt att dem har velat sälja byggnaden för typ inget och ännu mindre.. Det har även varit snack om ett eventuellt spa där, men även de har lagts på is pga lågkonjuturen och världskrisen som kom.

Någon som vet något om detta ställe??

Här e lite bilder ifrån stället som togs igår.
http://photos.braweheart.dreamhosters.com/index.php?album=urban-exploration/bjoerknas-sjukhem
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Vad bedrev man för verksamhet där? Sanatorium? Google sade mig inte så mycket.
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""baaz""]Vad bedrev man för verksamhet där? Sanatorium? Google sade mig inte så mycket.[/quote]
Det är precis detta ja undrar, ja med..
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Skriv svar