Halmstad mentalsjukhus?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Greigh
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:44
Kontakt:

Halmstad mentalsjukhus?

Inlägg av Greigh »

När jag var yngre, närmare bestämt i 7-8 års åldern, låg min stora syster tvångsintagen på ett mentalsjukhus i Halmstad. Jag har på senare tid intresserat mig mycket kring sådana här gamla byggnader och vill återsöka detta stället. Men då min syster är omöjlig att få kontakt med idag, så har jag väldigt svårt att få reda på vilket sjukhus det handlade om. Jag har sökt på google efter sådana här sjukhus i Halmstad, men finner absolut inga resultat. Det är som att de aldrig har existerat någonting sådant i Halmstad.

Är det någon som har en någorlunda koll på halmstad och dess tidigare mentalsjukhus? Är allting rivet och bortglömt?
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Fanns ju ett sanatorium i Spenshult, det kan inte vara det du menar?

kopierat från wikipedia: " Spenshult anlades år 1913 Spenshults sanatorium, Sveriges fjärde sanatorium för vård för tuberkulos. Sanatoriet ägdes av staten och förvaltades av överstyrelsen för Konung Oscar II:s jubileumsfond för bekämpandet av lungtuberkulos. Den slottsliknande sanatoriebyggnaden ritades av Ivar Tengbom. Efter att tuberkulos upphörde att vara en folksjukdom överläts sanatoriet år 1953 till Riksförbundet mot reumatism (dagens Reumatikerförbundet) och ombildades till Spenshults reumatikersjukhus."
Greigh
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:44
Kontakt:

Inlägg av Greigh »

[quote=""zlize""]Fanns ju ett sanatorium i Spenshult, det kan inte vara det du menar?

kopierat från wikipedia: " Spenshult anlades år 1913 Spenshults sanatorium, Sveriges fjärde sanatorium för vård för tuberkulos. Sanatoriet ägdes av staten och förvaltades av överstyrelsen för Konung Oscar II:s jubileumsfond för bekämpandet av lungtuberkulos. Den slottsliknande sanatoriebyggnaden ritades av Ivar Tengbom. Efter att tuberkulos upphörde att vara en folksjukdom överläts sanatoriet år 1953 till Riksförbundet mot reumatism (dagens Reumatikerförbundet) och ombildades till Spenshults reumatikersjukhus."[/quote]

Har läst om denna tidigare och tittat på bilder, men känner inte igen det minsta.
Men jag tror jag gick till överdrift, för denna byggnad besökte jag kring 1993 - 94. Och under de åren kan de inte har funnits aktiva mentalsjukhus i Sverige. Där emot Barn&Ungdomspsykiatri, men jag minns att detta var i en mystisk och småläskig miljö i en rätt stor villa av något slag lite utanför Halmstad centrum.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

När man kikar på sjukhusområdet så ser mkt nybyggt ut men man ser ju även äldre byggnader. Min erfarenhet av BUP är att de brukar återfinnas i mindre lokaler i närheten av sjukhuset.

Kika på kartbilden: SJUKHUS

(du får byta till satellitbild)

Området är rätt stort, det är inga av de äldre, mindre byggnaderna som kliingar bekant?
Greigh
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:44
Kontakt:

Inlägg av Greigh »

Tyvärr känner jag inte igen någonting av de där byggnaderna :-S

Jag har ett minne av att detta skulle vara inne på en gård, med mycket natur runt om och en lekplats tätt intill byggnaden.
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Efter diverse google-sökningar fann jag detta...

http://uppskuren.blogspot.com/2009/07/j ... -hund.html

Lite luddig kanske, men det verkar passa in...
Greigh
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:44
Kontakt:

Inlägg av Greigh »

Haha, mästerligt att du lyckades finna min gamla blogg XD.
Det där är taget från en dröm jag hade för ett tag sedan. Bilden på byggnaden är inte tagen från Halmstad :-)
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

hehe, internet verkar inte så stort. kanske bara är en fluga trots allt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Blev lite berörd av din tråd av någon anledning. Nåväl; händelsen verkar ju inte ligga alltför många år tillbaka i tiden. Ring psykiatrin i Halmstad helt enkelt. Måste finnas mentalskötare etc som minns var det låg. Dina syften verkar ju vällovliga så jag har svårt att se varför de skulle hindra dig den infon? Krånglar det får du be någon chef ringa upp dig. Annars kontakta någon politiker som satt/sitter i den nämnden. Kanske du inte skall trycka för mkt på ditt intresse för mentalsjukhus...... säg bara att du vill se platsen där din syster vårdades. Att du har starka minnen därifrån.
Greigh
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 11:44
Kontakt:

Inlägg av Greigh »

Tack för tipset, skall försöka mig på att genomskåda det här!
Skriv svar