Folke Bernadottehemmet i Uppsala

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Totte
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 08:46

Folke Bernadottehemmet i Uppsala

Inlägg av Totte »

Det här blir mitt första inlägg så ni får ha överseende om någonting skulle krångla.

Min fråga är, har någon varit och dokumenterat Bernadottehemmet i orivet skick? Jag var där och fotade i slutet av september och blev fruktansvärt besviken då mer än halva anläggningen var riven, skulle gärna se interiör från det som såg ut att vara föreläsningssalar (?)

För er som inte vet var Bernadottehemmet ett "rehab" för barn och ungdomar med olika utvecklingsstörningar och hjärn/ryggmärgsskador (om jag har förstått det hela rätt :confused :) ett par låghus med kontor och rum som såg misstänkt mycket ut som fängelseceller samt ett fristående (som det såg ut som) föreläsningssal.

Så, var det någon som tog sitt samhällsansvar och gick ut med en laddad kamera? :)

Ett par bilder från det som fanns kvar:
030.jpg
003.jpg
verkar som en given plats för en kaffeautomat och några soffor.
022.jpg
Källaren.
027.jpg
Det blev dessvärre ingen bra bild på det som återstod av husen.
031.jpg
Det som såg ut som en föreläsningssal, nu i brasveds-utförande.

Jag förstår att halvrivna byggndader inte är så intressant, men jag håller tummarna för att någon han dit före mig.

//Totte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""Totte""]Det här blir mitt första inlägg så ni får ha överseende om någonting skulle krångla.

Min fråga är, har någon varit och dokumenterat Bernadottehemmet i orivet skick? Jag var där och fotade i slutet av september och blev fruktansvärt besviken då mer än halva anläggningen var riven, skulle gärna se interiör från det som såg ut att vara föreläsningssalar (?)

För er som inte vet var Bernadottehemmet ett "rehab" för barn och ungdomar med olika utvecklingsstörningar och hjärn/ryggmärgsskador (om jag har förstått det hela rätt :confused :) ett par låghus med kontor och rum som såg misstänkt mycket ut som fängelseceller samt ett fristående (som det såg ut som) föreläsningssal.

Så, var det någon som tog sitt samhällsansvar och gick ut med en laddad kamera? :)

Ett par bilder från det som fanns kvar:

[attachment=]341[/attachment]

[attachment=]342[/attachment] verkar som en given plats för en kaffeautomat och några soffor.

[attachment=]343[/attachment] Källaren.

[attachment=]344[/attachment] Det blev dessvärre ingen bra bild på det som återstod av husen.

[attachment=]345[/attachment] Det som såg ut som en föreläsningssal, nu i brasveds-utförande.

Jag förstår att halvrivna byggndader inte är så intressant, men jag håller tummarna för att någon han dit före mig.

//Totte[/quote]

Tror inte jag hört talas om det stället tidigare... synd, kanske ingen visste om att det var öde?
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
Totte
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 08:46

Sv: Folke Bernadottehemmet i Uppsala

Inlägg av Totte »

Det är möjligt att det inte blev så uppmärksammat när de flyttade instutionen... det stod övergivet åtminnståne ett halvår, väktarbevakningen drog de tydligen in innan sommaren. Det lustiga är ju att det ligger så centralt, det stod om utflyttningen i tidningen och ändå kände jag inte till det förens jag fick tippset från en vän :(
Användarvisningsbild
Decay
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 16:04
Kontakt:

Inlägg av Decay »

Synd att man inte hann dit. Det kunde nog ha varit ett spännande ställe som jag aldrig hört talas om. Vårdinrättingar brukar smälla högt i UE kretsar.
http://decay.pixbox.se/

Underskatta aldrig dina medmänniskors dåliga smak.
Skriv svar