Sanatoriet Haga Sundsvall

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Halloo okej Det var dit jag hade tänk mej besöka på arkivet.Ska in till stan i morrn onsdag då dra jag mej till kulturmagasinet.Synd bara att det inte fanns lättare information om just såna byggnader Borde väl vara intill intressant för sundsvallborna att kunna hitta sånt..

Kommer åter med info om jag hittar nåt om detta..

Ingemar
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sanatoriet Haga Sundsvall

Inlägg av Grishnac »

Den gamla sanatoriebyggnaden är fortfarande ganska fin inuti och det är en del bevarat från den tiden också även om skolverksamheten har raderat det mesta.
Hissen skall dock vara från sanatorietiden och den beter sig precis som den vill, åker till den våning den behagar och stannar precis så länge som den tycker är lämpligt. Vi spenderade goda två timmar på att försöka utröna vilket mönster den arbetade efter innan vi tvingades konstatera att det var slumpmodellen.

Det finns dock något som är lite eggande, ute på parkeringen finns en konstruktion som ser ut att vara en gammal kulvert - säkert den gamla kulvert som förband den ena byggnaden med den andra - och den ser ut att vara helt intakt, det finns dessutom en dörr i källaren som ser ut att leda in i denna kulvert, men vi hade tyvärr inte nycklar som passade till den dörren till mitt stora förtret.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Kontaktade idag arkivet på kulturmagasinet Och blev hänvisad till medelpadsminnen arkiv i Svartvik som tyvärr måstes boka tid.Har idag skickas mail och väntar på svar om tid så mer info kommer....

Ingemar
Skriv svar