Sanatoriet Haga Sundsvall

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Sanatoriet Haga Sundsvall

Inlägg av Ingemar Johansson »

Villka är det som kommer ihåg gammla sanatoriet på haga i sundsvall vägen upp mot norraberget.Jag var där nångång vid 90talet innan det revs Jag hade många bilder därifrån (men tyvärr som försvann vid inbrott) och det var riktigt stort och pampig.Minns att jag gick in vid dörren på gaveln av huset som var extra bred och visade sej att det var den vägen man tog ut dom döda samt att det var personalingång..Inne fanns gångar och koridorer så det var snudd att man gick vilse där Fanns både likrum och kylrum samt en liten kyrka Byggnaden var i 4-5 våningar och det tog näst en hel dag att tillbringa där.

Minns åxså att dom hade bara lämnat allt som dom gick hem för dagen och låste dörren.Byggnaden stod bra llängen innan ungdomar börja slå sönder fönster och började att ta sej in och förstöra..Byggnaden stod i ett år innan dom rev den och jag hann dit sista svängen då såg det ut som dom hade sprängt i varje våning...

Är det nån som har bilder eller dyligt därifrån att dela med sej
Senast redigerad av 1 Ingemar Johansson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag är väl ingen google-kung precis men en bild lyckades jag hitta. Du överdrev inte. Ser gigantiskt ut. Måste finnas fler och bättre bilder där ute.

Antar det är rätt ställe? Är jag som döpt bilden till Haga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Ja det är just den byggnaden och byggnaden brevid närmast kameran tillhörde även den åxså för det gick gång under jord över till denna Villket den finns kvar idag.Men den stora är ju rivet..Allså det är det pampigaste byggnad jag har besökt under denna tid jakt på ödehus..Minns när man var där att det tog flera timmar att genomgå hela byggnaden ändå så tro jag att jag var nog inte överallt..Synd på en sån vacker hus att den ska rivar på grund att HSB Bostäder skulle byggas där...

Tack för att du hittade bilden...

Ingemar
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Tänk att inte ens jag visste detta som bor i staden, men jag har faktiskt fattat misstankar. Byggnaden man ser till vänster i bild står nämligen kvar idag och är Hagaskolan, byggnaden till höger är tyvärr riven, där står idag några stora fula bostadshus. :(

Jag vill gärna se fler bilder om det är så att någon hittar, ev. att jag kanske kan ta mig ner på biblioteket och fota av några bilder från arkiven där, ska ha det i åtanke nästa gång jag är i stan.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Jag hade samma tanke som dej Att ta sej ner till kulturmagasinet och söka mer bilder på byggnaden.Skulle vara jäkligt kul..Men frågan vem som hinner först ;) Kanske slutet på veckan då jag kan..Få se

Ingemar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kanske detta kommer bli en mer uttalad UE-nisch? Väldigt många pampiga byggnader har monterats ner senaste 30-40 åren. Faktiskt spännande att jämföra nu-då ( finns väl redan en sån tråd eller kategori). Kanske någon av er kan ta sig upp och försöka ta en bild i samma vinkel som på vykortet.

Lite OT men nu när de större objekten verkar tryta så funderar jag på fota platserna där de de stora fabrikerna i Ådalen stod. Tex Svanö eller den i Kramfors. Sandviken strax norr om Kramfors besökte jag i somras. Finns inte mkt kvar men med med hjälp av vykortet fick det ändå liv.Revs 1979

"Torklängan" som flyter ute på vattnet påminner om arkitekturen på Hallstanäs tycker jag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Byggnaden påminner mycket om det som på hitta.se heter Mimerskolan. Leta upp denna på kartan och klicka på 3D så får man en hygglig bild av hur det ser ut idag. :)

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Kanske detta kommer bli en mer uttalad UE-nisch? Väldigt många pampiga byggnader har monterats ner senaste 30-40 åren. Faktiskt spännande att jämföra nu-då ( finns väl redan en sån tråd eller kategori). Kanske någon av er kan ta sig upp och försöka ta en bild i samma vinkel som på vykortet.

Lite OT men nu när de större objekten verkar tryta så funderar jag på fota platserna där de de stora fabrikerna i Ådalen stod. Tex Svanö eller den i Kramfors. Sandviken strax norr om Kramfors besökte jag i somras. Finns inte mkt kvar men med med hjälp av vykortet fick det ändå liv.Revs 1979

"Torklängan" som flyter ute på vattnet påminner om arkitekturen på Hallstanäs tycker jag[/quote]
Måste hålla med om att det är intressant att jämföra. Skrev en uppsats om Svartvik förra året, du anar inte hur det sett ut där och vilken historia det bär på. Blev några ark a4 för att sammanfatta allt.
[quote=""Sincro""]Byggnaden påminner mycket om det som på hitta.se heter Mimerskolan. Leta upp denna på kartan och klicka på 3D så får man en hygglig bild av hur det ser ut idag. :) [/quote]
No shit! ;) Den påminner inte bara, byggnaden rivdes nämligen aldrig. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""nonamegiven""]No shit! ;) Den påminner inte bara, byggnaden rivdes nämligen aldrig. :rolleyes: [/quote]

Ok. Samma skola, olika namn :rolleyes:

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

:D

Humm, jag var ner på kulturmagasinet idag Ingemar och det var svårare att hitta fakta än vad jag trott. Först dirigerades jag till en bibla någon trappa upp, där hittade man inte någonting så man valde att skicka upp mig till Musét där jag skulle söka någon som hade hand om Foton och dyl. längst upp där det är låst men jag tog mig inte tiden att gå dit upp. Det kunde nämligen ta en lång stund innan man hittat allt och så vidare. Du får gärna ge dom ett försök igen, men gå då istället längst upp på en gång när du kommer dit och fråga efter "Någon som har hand om bilder". Finns ingen bok, ingenting om stället så man får förlita sig på de arkiv och dokumentation dom har där uppe. Tråkigt att det skulle behöva vara så jobbigt att få fram lite information.

Ska finnas en bok som eventuellt kan vara intressant, uppe på museet.
Ta med dig en lapp där du skrivit ned detta och visa för henne.

Em-c
Lindgren
Hagaskolan
Skriv svar