Kulvertar under Halmstad sjuhkus.

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Kulvertar under Halmstad sjuhkus.

Inlägg av Oblado »

Hej!
Jag har hört mycket om att sjukhuset i Halmstad ska ha långa kulvertar.
Jag undrar om det är någon som har varit där nere eller har annan erfarenhet om det.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Hej Oblado.

I stort sett alla sjukhus har kulvertar, detta är dock inte för att glädja oss UEáre utan detta har att göra med krav på byggnormer i dessa inrättningar, vad menar jag då? jo utrymningsvägar samt separation utav gas,el,vatten du skulle bara veta vilka restriktioner som finns.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jo det är mycket med byggnormer och säkerhet och sådant, men det har även med rent praktiska saker att göra. Jag har varit mycket nere i kulvertarna under Sahlgrenska (har jobbat där) och en viktig sak är att kunna flytta patienter mellan olika avdelningar och byggnader, utan att behöva rulla runt sängarna utomhus i spöregn, snö och till allmän beskådan. Sedan har det förstås även med personalens möjlighet att röra sig att göra, eftersom hygienkraven där är betydligt högre än på en vanlig arbetsplats...

Under Sahlgrenska finns det otroliga mängder av kulvertar i minst två nivåer, som sträcker sig och går kors och tvärs under ett rätt stort område. Om man "som vanlig civil" vill ner och kika där så är det mesta helt öppet och man kan gå promenera omkring där hur mycket man vill, men förutom att det är en väldigt imponerande konstruktion så finns det inte sådär jättemycket att se. Dessutom är det ganska mycket folk i rörelse där nere hela tiden, så man behöver inte direkt känna sig ensam...

Den översta nivån under Sahlgrenska sträcker sig under i stort sett hela sjukhusområdet, i gångar som går i olika formationer, det är inte alls så linjärt och strikt som man skulle kunna tro, utan betydligt mer spännande. Eftersom gångarna inte går linjärt så är det inte helt lätt att hålla reda på var man är, om man inte känner till det väl, så när man tar sig upp så kan man befinna sig på en helt annan plats än man trodde... :D

Den undre nivån (den understa som jag känner till) har jag inte varit i lika mycket och den verkar inte sträcka sig under riktigt hela sjukhuset, eller iallafall så är det bara ett fåtal hissar som går ned till den, vilket de flesta gör till den övre. Där nere är betydligt mörkare än i den övre och där står bland annat en massa sängar och annat i de långa gångarna och på ett ställe vet jag att det finns en stor panna där de eldar något. Givetvis kan man fantisera om både det ena och det andra, men verkligheten är antagligen inte alls så dramatisk... ;)
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""Osprey""]Jo det är mycket med byggnormer och säkerhet och sådant, men det har även med rent praktiska saker att göra. Jag har varit mycket nere i kulvertarna under Sahlgrenska (har jobbat där) och en viktig sak är att kunna flytta patienter mellan olika avdelningar och byggnader, utan att behöva rulla runt sängarna utomhus i spöregn, snö och till allmän beskådan. Sedan har det förstås även med personalens möjlighet att röra sig att göra, eftersom hygienkraven där är betydligt högre än på en vanlig arbetsplats...

Under Sahlgrenska finns det otroliga mängder av kulvertar i minst två nivåer, som sträcker sig och går kors och tvärs under ett rätt stort område. Om man "som vanlig civil" vill ner och kika där så är det mesta helt öppet och man kan gå promenera omkring där hur mycket man vill, men förutom att det är en väldigt imponerande konstruktion så finns det inte sådär jättemycket att se. Dessutom är det ganska mycket folk i rörelse där nere hela tiden, så man behöver inte direkt känna sig ensam...

Den översta nivån under Sahlgrenska sträcker sig under i stort sett hela sjukhusområdet, i gångar som går i olika formationer, det är inte alls så linjärt och strikt som man skulle kunna tro, utan betydligt mer spännande. Eftersom gångarna inte går linjärt så är det inte helt lätt att hålla reda på var man är, om man inte känner till det väl, så när man tar sig upp så kan man befinna sig på en helt annan plats än man trodde... :D

Den undre nivån (den understa som jag känner till) har jag inte varit i lika mycket och den verkar inte sträcka sig under riktigt hela sjukhuset, eller iallafall så är det bara ett fåtal hissar som går ned till den, vilket de flesta gör till den övre. Där nere är betydligt mörkare än i den övre och där står bland annat en massa sängar och annat i de långa gångarna och på ett ställe vet jag att det finns en stor panna där de eldar något. Givetvis kan man fantisera om både det ena och det andra, men verkligheten är antagligen inte alls så dramatisk... ;) [/quote]

Haha, nu börjar man ju bli riktigt sugen på att åka ner till kulvertarna! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

En kul sak när det gäller kulvertarna under Sahlgrenska är till exempel det att lite överallt utmed väggarna som för den delen ibland bara är berg med betong/puts på, så finns det fullt med uttag för syrgas och annan utrustning. De är alltså förberedda för att kunna användas även som vårdutrymmen...

Men det här är nog för den delen det närmaste man kommer den gamla myten om underjordiska krigssjukhus... :)

Det finns visserligen mindre gångar åt sidorna också, som leder in till dörrar varav en del ser ut att inte öppnats på många år, medan jag vet att vissa leder till olika typer av forskningsutrymmen och annat som är fullt aktiva. De sidogångar som leder till dörrar som ser ut att ha glömts bort, kan mycket väl leda till utrymmen som är förberedda för att kunna användas för operationer och liknande vid en krissituation, men därom vet jag egentligen ingenting.

Det kan ju också vara så enkelt att det bara är gamla arkiv och annat som finns bakom dörrarna, en annan tanke är också att det kan vara skyddsrum för läkare och övrig personal och att det därför står helt oanvänt och dammar igen i fredstid... men som sagt, jag har egentligen ingen aning...

Dörrar finns iofs lite varstans utmed gångarna, de flesta som helt vanliga dörrar precis ute vid gången, men vissa ligger liksom typ 5 meter in i berget vid sidan om gången och är något mindre än de ute vid gången...

Men som sagt, det här är Sahlgrenska och vad som finns under Halmstads sjukhus har jag ingen aning om... ;)
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""Osprey""]En kul sak när det gäller kulvertarna under Sahlgrenska är till exempel det att lite överallt utmed väggarna som för den delen ibland bara är berg med betong/puts på, så finns det fullt med uttag för syrgas och annan utrustning. De är alltså förberedda för att kunna användas även som vårdutrymmen...

Men det här är nog för den delen det närmaste man kommer den gamla myten om underjordiska krigssjukhus... :)

Det finns visserligen mindre gångar åt sidorna också, som leder in till dörrar varav en del ser ut att inte öppnats på många år, medan jag vet att vissa leder till olika typer av forskningsutrymmen och annat som är fullt aktiva. De sidogångar som leder till dörrar som ser ut att ha glömts bort, kan mycket väl leda till utrymmen som är förberedda för att kunna användas för operationer och liknande vid en krissituation, men därom vet jag egentligen ingenting.

Det kan ju också vara så enkelt att det bara är gamla arkiv och annat som finns bakom dörrarna, en annan tanke är också att det kan vara skyddsrum för läkare och övrig personal och att det därför står helt oanvänt och dammar igen i fredstid... men som sagt, jag har egentligen ingen aning...

Dörrar finns iofs lite varstans utmed gångarna, de flesta som helt vanliga dörrar precis ute vid gången, men vissa ligger liksom typ 5 meter in i berget vid sidan om gången och är något mindre än de ute vid gången...

Men som sagt, det här är Sahlgrenska och vad som finns under Halmstads sjukhus har jag ingen aning om... ;) [/quote]

Bakom dom där dörrarna så kan det ju möjligtvis vara förråd av något slag.
Du vet möjligtvis inte om det på något sätt är förbjudet att vandra omkring i kulverterna eller om det är tillåtet? :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Oblado""]Bakom dom där dörrarna så kan det ju möjligtvis vara förråd av något slag.
Du vet möjligtvis inte om det på något sätt är förbjudet att vandra omkring i kulverterna eller om det är tillåtet? :) [/quote]

Det är fullt tillåtet att gå omkring i kulvertarna på Sahlgrenskas översta källarplan och det finns även en del butiker och annat i de centrala delarna där. Däremot kan det hända att det är lite känsligt att fotografera där nere eftersom det antagligen är SO i någon form...

Vad det gäller det undre källarplanet så vet jag inte... Det står inga skyltar om att det är förbjudet att vistas där, men om någon fick syn på en där nere så skulle de givetvis med viss rätt undra vad man pysslade med där. Fast å andra sidan så är det antagligen ganska sällan man träffar på någon där nere...

[EDIT]
Bakom dom där dörrarna så kan det ju möjligtvis vara förråd av något slag.
Visst kan det vara så, men det förklarar inte riktigt varför det är en c:a fem meter lång gång rakt in i berget innan man kommer till dörren. De flesta vanliga förråden har antagligen dörrar direkt ute vid gångarna... :)
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""Osprey""]Det är fullt tillåtet att gå omkring i kulvertarna på Sahlgrenskas översta källarplan och det finns även en del butiker och annat i de centrala delarna där. Däremot kan det hända att det är lite känsligt att fotografera där nere eftersom det antagligen är SO i någon form...

Vad det gäller det undre källarplanet så vet jag inte... Det står inga skyltar om att det är förbjudet att vistas där, men om någon fick syn på en där nere så skulle de givetvis med viss rätt undra vad man pysslade med där. Fast å andra sidan så är det antagligen ganska sällan man träffar på någon där nere...

[EDIT]

Visst kan det vara så, men det förklarar inte riktigt varför det är en c:a fem meter lång gång rakt in i berget innan man kommer till dörren. De flesta vanliga förråden har antagligen dörrar direkt ute vid gångarna... :) [/quote]

Då bör det ju vara så på dom flesta andra sjukhusen med. Fotografering borde ju vara lite mer känsligt ja.
Vad man kan tänka sig gömma bakom dom dörrarna sätter bara fantasin gränser! Förråd, kanske reservgenerator om sjukhus besitter sånna, något slags maskineri. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Oblado""]kanske reservgenerator om sjukhus besitter sånna, något slags maskineri. :) [/quote]

Jodå, en samling riktigt rediga kraggar finns det givetvis i underjorden under Sahlgrenska också... Exakt hur många vet jag inte, men att spänningsmata ett sjukhus är inte gjort i en handvändning, inte ens när bara nödbelysning är igång förutom i op-salar och så... det är en himla massa masiner och apparater som måste vara igång dygnet runt...
notnawarrior
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 06:33

Inlägg av notnawarrior »

Det är inte mycket att se men endå ganska roligt om man aldrig vart där. Gör så här ta på dig ett par snickar brallor och gå in i sjukhuset och ta hissen ner till lägsta vånningen och vips du är där. om du har snickar brallor på dig så tror dom du är en arbetare. För dom springer omkring där 24/7 :)
Senast redigerad av 1 notnawarrior, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Därför
Skriv svar