Mentalsjukhuset i Pärlby

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ser ut som ett mysigt ställe. Men har det verkligen varit mentalsjukhus?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Viper84
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 20:28

Inlägg av Viper84 »

Vad jag har kunnat luska fram har det vart ett mentalsjukhus innan det blev ett ålderdomshem. Stod tomt ett par år emellan.

Jag anser att cellerna i källaren bekräftar att det har vart nått mer än ett ålderdomshem !

Färgmässigt och layouten påminner mycket om Säters.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Ursäkta en kanske lite korkad fråga. Men är det inte två liknande hus som blivit ihop blandade nu. Det sista står väl i närheten av bollnäs...
Användarvisningsbild
Viper84
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 20:28

Inlägg av Viper84 »

[quote=""podden""]Ursäkta en kanske lite korkad fråga. Men är det inte två liknande hus som blivit ihop blandade nu. Det sista står väl i närheten av bollnäs...[/quote]

Du har så rätt. Sorry, får flytta detta till rätt tråd. Crap.
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

[quote=""Nanna""]http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4381 ... -kan-rivas[/quote]

Är det jag som är blind eller står det inte vilket datum de är utlagt? :) står detta hus kvar? Måste ju besökas isf :) ) ( hittade det endå )
Senast redigerad av 1 kgkb, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Vill inte göra DP
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

Sen tänktejag höra om någon vet , hur lång tid kan de ta att få en " rivningsansökan " godkänd? Åh blir så ledsen när något så fint ska rivas :,(
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""kgkb""]Sen tänktejag höra om någon vet , hur lång tid kan de ta att få en " rivningsansökan " godkänd? Åh blir så ledsen när något så fint ska rivas :,([/quote]

Sådana processer brukar ta tid, finns det dessutom någon som hittar på bra anledningar till varför det inte får rivas så tar det ännu längre tid. På sitt sätt är det väl bra om någon som har medel gör rätt och river, även om det vore gött med en till ruin.. För som de står idag är det inte en ruin heller, det är bara stort och dyrt att äga. Så ur utforskar synpunkt kommer man inte så långt heller eftersom det är stängt och han håller koll då han bor och även jobbar på samma område.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ser läckert ut. Trist om det försvinner men är det nedgånget och det finns i inget behov av byggnaden så måste något göras.

Såna här stora huskroppar verkar bara kunna överleva antingen som bostäder eller kontor. Men det bygger ju på att huskroppen ligger i närhet till en någorlunda attraktiv tätort. De gamla stora mentalsjukhus/sanatorier som står kvar i obygden har man svårt att se någon användning för. Dyra att värma upp, stort underhåll och säkert rätt höga hyror efter en ev ombyggnad. Men visst finns det väl lyckade exempel även här

Gamla regimenten tycker jag ofta återanvänds. Men de ligger å andra sidan nästan alltid väldigt centralt också. Sanatorier skulle ligga lite avsides. Kanske även mentalsjukhus
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

[quote=""kristofer""]Sådana processer brukar ta tid, finns det dessutom någon som hittar på bra anledningar till varför det inte får rivas så tar det ännu längre tid. På sitt sätt är det väl bra om någon som har medel gör rätt och river, även om det vore gött med en till ruin.. För som de står idag är det inte en ruin heller, det är bara stort och dyrt att äga. Så ur utforskar synpunkt kommer man inte så långt heller eftersom det är stängt och han håller koll då han bor och även jobbar på samma område.[/quote]

Får hoppas det, så man hinner besöka platsen, har ju bara 4 mil dit, väntar bara på lön då jag ska köpa en ny kamera! Tack för svar Kristofer!
Skriv svar