Mentalsjukhuset i Pärlby

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Elagabalus""]Ser läckert ut. Trist om det försvinner men är det nedgånget och det finns i inget behov av byggnaden så måste något göras.

Såna här stora huskroppar verkar bara kunna överleva antingen som bostäder eller kontor. Men det bygger ju på att huskroppen ligger i närhet till en någorlunda attraktiv tätort. De gamla stora mentalsjukhus/sanatorier som står kvar i obygden har man svårt att se någon användning för. Dyra att värma upp, stort underhåll och säkert rätt höga hyror efter en ev ombyggnad. Men visst finns det väl lyckade exempel även här

Gamla regimenten tycker jag ofta återanvänds. Men de ligger å andra sidan nästan alltid väldigt centralt också. Sanatorier skulle ligga lite avsides. Kanske även mentalsjukhus[/quote]

Ja de finns tydliga exemel på det. Faluns regemente blomstrar idag, någon sa att det finns fler anställda där idag än regementet någonsin hade! Bara ett par kilometer upp för en backe och hundratalet meter från villor ligger ett fd. sanatorie. Det avståndet räcker tydligen för att en omvandling inte skall vara lika snabb även om de nu talas om planer på bostäder.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Elagabalus""]Såna här stora huskroppar verkar bara kunna överleva antingen som bostäder eller kontor. Men det bygger ju på att huskroppen ligger i närhet till en någorlunda attraktiv tätort. De gamla stora mentalsjukhus/sanatorier som står kvar i obygden har man svårt att se någon användning för. Dyra att värma upp, stort underhåll och säkert rätt höga hyror efter en ev ombyggnad.[/quote]

Tyvärr är det nog så.

Samma nackdelar måste ju även gälla för kyrkor och slott. Men där hör man aldrig talas om minsta förfall, där finns det tydligen pengar. Vem betalar?...
Det är tydligen skillnad på hus och hus.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Aseabarn""]Tyvärr är det nog så.

Samma nackdelar måste ju även gälla för kyrkor och slott. Men där hör man aldrig talas om minsta förfall, där finns det tydligen pengar. Vem betalar?...
Det är tydligen skillnad på hus och hus.[/quote]

Ja hur skall det bli med kyrkor? Finns otroligt många. Idag kanske det kommer 5 - 10 st till en gudstjänst. Man alternerar kyrkor så det är gudstjänst var tredje söndag.

Finns ju inte chans att det kan fortgå. Alla tusentals kyrkor kan inte bli konsertlokaler, restauranger eller bostäder. Många ligger i verklig obygd där intresset är noll och intet för fler lokaler. Att kyrksamheten skulle öka är det nog få som tror. En tickande fastighetsbomb. Det troliga är att många kyrkor kommer att gå samma väg som många frikyrkor redan gått. Sett på lite längre sikt är jag övertygad om det. Trist kan man tycka men vad är alternativet?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Ja hur skall det bli med kyrkor? Finns otroligt många. Idag kanske det kommer 5 - 10 st till en gudstjänst. Man alternerar kyrkor så det är gudstjänst var tredje söndag.

Finns ju inte chans att det kan fortgå. Alla tusentals kyrkor kan inte bli konsertlokaler, restauranger eller bostäder. Många ligger i verklig obygd där intresset är noll och intet för fler lokaler. Att kyrksamheten skulle öka är det nog få som tror. En tickande fastighetsbomb. Det troliga är att många kyrkor kommer att gå samma väg som många frikyrkor redan gått. Sett på lite längre sikt är jag övertygad om det. Trist kan man tycka men vad är alternativet?[/quote]

Beror väl på befolkningsunderlaget.... är det dött så är det....

Här där jag bor, så blev det nyligen tvärtom, när man skissade på den här storstadsförorten 1940 så diskuterade man bygget av en kyrka, men blev aldrig av bygga någon....

Men nu, 70 år senare, så gjorde man till sist slag i saken, och smackade upp en flong ny kyrka. Hänger inte där så ofta/inte alls, men lär nog inte bli någon ruin närmsta åren, såvida inte gudtron dör ut helt, men då kan byggnaden säkert bli en Lidl-butik istället, ligger ju bra till... :D

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag bor i också i ett område som fått en helt ny kyrka. Inhyst i en nedlagd Konsumbutik och de verkar ha full verksamhet. Men kör man runt i riket finns det "sjukt många" kyrkor. Att hålla dessa delvis uppvärmda och underhålla kommer inte att gå. Kan säkert röra sig om tusentals (?). Var och varannan by verkade ha haft kyrka way back.
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

Någon som är intresserad av att följa med hit nästa lördag?
/Kgkb
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""kgkb""]Någon som är intresserad av att följa med hit nästa lördag?
/Kgkb[/quote]

En idé kan ju vara att inte skriva ut i ett öppet forum exakt när och vart man ska åka ;)

(Bortsett från det tycker jag förstås det är väldigt trevligt med såna här förslag om ue-utflykter)
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

[quote=""Ant""]En idé kan ju vara att inte skriva ut i ett öppet forum exakt när och vart man ska åka ;)

(Bortsett från det tycker jag förstås det är väldigt trevligt med såna här förslag om ue-utflykter)[/quote]

Har ju pratat med den som äger stället, så det är rätt lugnt, plus att jag ej skulle ta med mig någon som jag inte sett typ album eller liknande, så jag ser att dom är seriösa.

Men ja jag vill gärna träffa andra UE människor och göra utflyktar.
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""kgkb""]Har ju pratat med den som äger stället, så det är rätt lugnt, plus att jag ej skulle ta med mig någon som jag inte sett typ album eller liknande, så jag ser att dom är seriösa.

Men ja jag vill gärna träffa andra UE människor och göra utflyktar.[/quote]

Haha jaså det fattade jag aldrig :) Ja ja då får ni ha så skoj! Du får väl slänga upp lite bilder här sen!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Etna
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 feb 2012, 21:34

Inlägg av Etna »

Jag var till Pärlby en sväng för några år sen, men hade skrämt upp mig och resesällskapet så mycket att när vi väl kom fram, c:a 1 på natten så vågade vi knappt gå ur bilen. Blev bara en snabb runda runt huset och sen ett försiktigt petande på en vägg för att bevisa för sig själv att man iaf hade petat på stället. Sen åkte vi hem och sov.
Det såg bra kusligt ut i sommarnatten kan jag lova.
Skriv svar