Ryhov sinnesjukhus

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Ryhov sinnesjukhus

Inlägg av Lars-Gunnar »

Ser att inget finns om Ryhovs mentalsjukhus i Jönköping som har en mycket otäck historia från WW II. Det var ursprungligen ett gammal gammalt militärkasern av enorma mått.

Enligt författaren Peter Anstrin byggde man i början av vid krigsutbrottet en barack som rymde 80 patienter utanför området. Där var avsikten att i hemlighet svälta ihjäl patienterna och det lyckades i flera 100 fall.

Eutanasi
på svenska mentalsjukhus

Ingen fick närma sig dem. Personalen skrämde patienterna med att de skulle få TBC om de gick dit. Hela området var inhägnat och det fanns skyltar som varnade allmänheten: ”Fridlyst område! Förbjudet för obehöriga vid vite av 25 kronor att beträda detta område. Det var Eutanasi som var helt förbjudet men med Medicinalstyrelsens goda minne.

Inte förrän jag tittade på dödsstatistikerna för Ryhov och vissa andra mentalsjukhus under dessa år blev jag övertygad om att något hade hänt. På Ryhov fördubblades dödsfallen under krigsåren. På andra sjukhus med ca 50 procent.

De flesta dödsfallen anmälde psykiatrikerna som tbc-fall. Något måste de ju skriva. Det underliga var dock att dödssiffrorna för tbc gick rakt ner i övriga Sverige - men upp på Ryhov och andra mentalsjukhus.

En kvinna som hade sin poliodrabbade man där vittnar:


”Han låg bland andra halvdöda människor på provisoriska britsar. Om de åtminstone fick riktig mat - men jag såg ju själv när jag var där. Det var sand i vällingen och gula, äckliga tänder i vad de kallade kalvsylta.”

På Sundby 35-1945 dog 110
Ulleråker: 35-1945 dog 110
Umedalen 35-1945 dog 150

Vid krigsslutet upphörde dödandet. Faktum att Nazisterna var värre men svenskarna väntade på dem så de hade skaffat en nazistflagga. Det hela hade med rashygien att göra och folk som var smått tokiga i sitt tankesätt men också fanatiker till Nazism.

Någon som vet mer?

Lars-Gunnar :eek:

Jag antar att Ryhov inte finns kvar på jordens yta?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Låter ju nästan sensationellt. Man tycker väl anhöriga borde ha protesterat. Men det som hände på 30 och 40-talen i Sverige följer ju de tankar som fanns i Tyskland fast de tog sig inte lika bisarra uttryck. Helt andra tider med "rasbiologi" och "frenologi" som "vetenskaper"... tror att det är svårt att fatta nu i efterhand hur stämningarna var

Ryhov finns kvar som länssjukhus och de verkar även ha psyk där. Frågan är om de gamla husen står kvar eller om allt är nybyggt?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns åtskilligt med smuts i den svenska historian som aldrig fått ordentligt med ljus över sig. Det är ingen hemlighet att att Tyskarna innan WW2 sneglade mycket åt Statens institut för rasbiologi. Det svenska folkhemmet skulle bestå av ett starkt folkmaterial. Folk lobotomerades och tvångsteriliserades, dom "svaga" skulle inte få reproducera och dom galna gömdes undan. Jag har dock aldrig hört talas om att man skulle svultit patienter, men vem vet.......
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Byggnaderna står fortfarande kvar och används av sjukhuset.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""wildhack""]Anstrins bok finns som PDF här
http://kmr.nu/bocker.htm
http://kmr.nu/sekel_del_I.pdf
http://kmr.nu/sekel_del_II.pdf

Lite mer
http://blog.lege.net/content/Eutanasi_p ... ukhus.html[/quote]

Härligt, tackar för länken. :)
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

N.B. KMR, Kommittén för mänskliga rättigheter, den organisation på vars hemsida boken finns att beställa, är grundad av scientologikyrkan och Peter Anstrin själv lär skall vara scientolog. KMR verkar aktivt mot psykiatrin och dess behandlingsmetoder eftersom man anser de bryter mot scientologernas syn på hur psykiska sjukdomstillstånd orsakas.

Jag tycker att man skall vara medveten om detta när man läser Anstrins alster, som med all rätt kan misstänkas vara en partsinlaga.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""FairDinkum""]N.B. KMR, Kommittén för mänskliga rättigheter, den organisation på vars hemsida boken finns att beställa, är grundad av scientologikyrkan och Peter Anstrin själv lär skall vara scientolog. KMR verkar aktivt mot psykiatrin och dess behandlingsmetoder eftersom man anser de bryter mot scientologernas syn på hur psykiska sjukdomstillstånd orsakas.

Jag tycker att man skall vara medveten om detta när man läser Anstrins alster, som med all rätt kan misstänkas vara en partsinlaga.[/quote]

Bra att veta, tack. :)
Scientologi, ja, det är ju ett märkligt fenomen, tänkte skriva nåt hånfullt och borderline-elakt men väljer att låta bli. :rolleyes:

Kan passa på att skriva att kapitlet om misstänkta eutanesin finns i första pdf:en, sid 169 så slipper ni leta.
Senast redigerad av 2 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alltid bra att veta vem som är avsändare som sagt. Därmed inte sagt att det inte kan ligga något i det. Själv är jag dock något tvivlande. Skulle vara svårt att mörka en så omfattande verksamhet. Kanske speciellt här med så många troende som säkert skulle ha "skvallrat" för nära och kära (måste ju funnits personal).

Å andra sidan; tror det ännu finns mkt från 30/40/50/60-talen som skulle behöva lyftas fram
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

[quote=""DMT""]Härligt, tackar för länken. :) [/quote]

Klart att det är en partsinlaga till viss del men också framlyftande om det som inte allmänheten visste och som fick ske utan att någon dömdes. Anstrin har intervjuat en dam och har inte självsvåldigt hittat på något.

Att skriva om något som Anstrin har gjort tycker jag är bra. Då spelar inte åskådningen någon roll tror jag.

Lars-Gunnar
Skriv svar