Sjukhem, elevhem, eller bara "hem"...?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""bullkarl""]klart jag har letat över flera timmar är bara tacksam för ett svar![/quote]

Oj, flera timmars letande?! :eek:
Då förstår jag verkligen att du vill veta vart stället ligger vid det här laget!

Tacka vet jag de ställena som man hittar på ca två-tre minuter!! :rolleyes:
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
bullkarl
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 22:30

Inlägg av bullkarl »

[quote=""Enirdna""]Oj, flera timmars letande?! :eek:
Då förstår jag verkligen att du vill veta vart stället ligger vid det här laget!

Tacka vet jag de ställena som man hittar på ca två-tre minuter!! :rolleyes: [/quote]

Ehhhh tack! finns det något ställe i Stockholm som du vet??? :) :)
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Finns ett antal ställen i Stockholm som jag vet om. Men inget som jag kastar ut på ett forum. :)

Läs runt lite i trådarna så kommer du hitta de mest kända rätt snabbt.

Här är ju ett tips tex
http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... refabriken
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
bullkarl
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 22:30

Inlägg av bullkarl »

[quote=""Enirdna""]Finns ett antal ställen i Stockholm som jag vet om. Men inget som jag kastar ut på ett forum. :)

Läs runt lite i trådarna så kommer du hitta de mest kända rätt snabbt.

Här är ju ett tips tex
http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... refabriken[/quote]

hur ska man hitta dit? jag har varit i kolsyrefabriken men hur ska man hitta till den andra??? Har du fle som du skulle kunna skicka på min mejl eller något? :)
[email protected] ??? :D
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

som svar citerar jag mig själv:
[quote=""Enirdna""]Finns ett antal ställen i Stockholm som jag vet om. Men inget som jag kastar ut på ett forum. :)

Läs runt lite i trådarna så kommer du hitta de mest kända rätt snabbt.
[/quote]

Och kompletterar med att säga att jag kanske borde skrivit "till folk på ett forum."

Kan ju även lägga till den relativt sönderanvända uppmaningen... sök...
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""benkar""] Om någon väljer att i ett inlägg ange detaljerade uppgifter/kordinater kring platser/ruiner, och inlägget anmäls av någon 28dagarsenare-medlem, eller rent allmänt uppfattas som olämpligt utifrån exakt namn/plats/kordinat, så kan det förekomma att 28dagarsenare moderatorer editerar namn/kordinater i inlägget, och i notering för moderering/editering istället hänvisar intresserade att via PM kontakta den som gjort inlägget, för eventuella diskussioner kring detaljerad position/plats. /benkar -Moderator[/quote]

Nya regler Benkar? Eller minns jag fel?

[quote=""benkar""] Om du inte tycker att dessa "28ds-regler" är OK, tråkigt, men finns kanske andra forum där det är OK skrika och leva om, och där alla lägger ut/svarar kring frågor om exakta kordinater? Jag vet inte, men är inte omöjligt att det finns, du får leta runt?[/B] /benkar -Moderator[/quote]

Att dela med sig av ställen är det många nybörjare som - liksom du bullkarl - tycker är en naturlig sak. Det kommer sig av att ni inte ännu låtit er påverkas av den rådande UE-kulturen här på 28dagarsenare. Jag väljer att se på er som oförstörda.

Min uppfattning är att de gamla militär- och industriminnena har sin främsta antagonist i kommuner, bostadsblag och samhällsplanerare, som helt saknar intresse för bevarande. Väljer man någon gång att "renovera" så ryker belysning, listverk, spröjsfönster - ja inte sällan hela inkromet. Fram växer ett nytt hus, som byggs upp i ett bevarat fasadskal. Ofta river man till kostnader som vida överstiger årtionden av underhåll. Det senaste i raden av exempel är Spanmålsmagasinet i Svalöv. 70 000 årligen kostade det att förvalta byggnaden. Rivningskostnaden uppgick till mellan tre och fem miljoner.

Här skymtar man en sorts präktig dogmatik, där "rent och fräscht" är ett egenvärde. Denna inställning till äldre industi är mycket utbredd, och är det något UE-kulturen borde arbeta med så är detta denna dogmatik. Om du frågar mig. Dessa byggherrar och politiker ser lort där vi ser någon vackert. Och de anser mycket sällan att vårt perspektiv är värt att ta på allvar.

På 28 dagarsenare anser man sig istället ha ett utökat ansvar för att känsliga ställen inte sprids till kreti och pleti. Man är liksom emot ett allt för öppet spridande av den egna verksamheten. Tanken är att spraykonstnärer, kopparsamlare och andra "otrevliga element" inte ska finna ut var ställena ligger. En annan sida av myntet är såklart att man därmed inte själv tillåts avgöra vad man vill dela med vem. Inskränkningen i yttrandefrihet tycker jag personligen är en allvarlig brist med 28dagarsenare. Jag ser den typiska UE-aren som en besökare i en värld där hen inte hör hemma, och som hen kan välja att lämna. Spraykonstnären ger något till denna värld: sitt konstnärskap. Kopparfolket har den som inkomst, eftersom vi inte förmår erbjuda dem en vettigare plats i våra samhällen. Det sista jag vill bli är att bli någon sorts lagens förlängda arm. Moralväkteri är dock en viktig del av kulturen på 28dagarsenare. Man riktar sig mot de som eventuellt står för den spray man själv mycket gärna fotograferar, men alltså inte mot de krafter som river våra besöksobjekt.

Jo det finns andra forum. Diskussionen har vandrat het här under hösten, och det är Benkar mycket medveten om. Det där med att "skriva och leva om" är ju förresten en mycket subjektiv fråga. Att bli upprörd eller indignerad tycker som exempel min mor är "att bråka". Men så kommer hon också från högborgerlig miljö, där ansiktskultur och "ett belevat sätt" högtidlighålls. Jag tycker personligen att det är viktigt att få uttrycka känslor, och att regler som inskränker dessa ofta är läskigare än känslorna själva. Man är mycket olika härvidlag.

Det nya forum som kom tillstånd efter höstens diskussioner finner du här: http://www.bommat.org Återstår att se vad det utvecklas till. Finns en del man kunde önska sig i fråga om medlemsdemokrati, men i övrigt ser det ut som ett fräscht försök. Färre medlemmer, men inte heller någon inre kärna av självpåtagna moralväktare som orkestrerar inläggen. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""FarbrorFabrik""]Bl. a. "bla bla", samt "bla".[/quote]

1. Riktiga konstnärer köper duken själva. (Och målar inte med sprayfärg).

2. De där koppartjuvarna du tycker så mycket om verkar ju vara trevligt folk. Verkligen en behjärtansvärd verksamhet att stödja...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16391654.ab
Lastbilschauffören hade just lastat fem ton koppar. Ett par timmar senare var lasten förvunnen och bilen satt i brand. Inne i dragbilen hittade polisen resterna av en död människa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16391684.ab
Förra året orsakade kopparstölderna två timmars förseningar på järnvägen - varje dag.
– Kostnaden som stölderna orsakar blir enorma för samhället ...
Stölderna utmed Trafikverkets 1 100 mil järnväg orsakade 45 000 förseningsminuter förra året. I klartext: Tågen stod still en hel månad.


Nej, det är illa vald tidpunkt att försöka göra reklam för koppar som inkomstkälla. Det skjuter dina resonemang i sank. Det går inte att ta på allvar.

För du har ju faktiskt en poäng i att fastighetsägarna ibland är de värsta vandalerna, när pengarna styr. De kan ju genomdriva sina planer helt lagligt utan att vi som står och ser på kan göra så mycket. Utom att försöka väcka opinion och förändra synsättet i längden, och där kan väl alla göra vad vi kan? Men man får börja med att sopa rent framför egen dörr och det första vi kan försöka förhindra omedelbart är nöjesvandaliseringen som du tycks brinna för. Börja i rätt ände istället för att tävla om vem som vandaliserar först.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Du har en tendens att få till så urbota korkade inlägg...

[quote=""FarbrorFabrik""]Nya regler Benkar? Eller minns jag fel?[/quote]

Du minns fel.

[quote=""FarbrorFabrik""]
En annan sida av myntet är såklart att man därmed inte själv tillåts avgöra vad man vill dela med vem. Inskränkningen i yttrandefrihet tycker jag personligen är en allvarlig brist med 28dagarsenare[/quote]

"Inskränkning i yttrandefrihet"? Vilket skämt! Som du själv säger nedan, gäller reglerna här.
Man får väl dela vad fan man vill med vem man vill, men inte kanske lämpligast i forumtrådarna.


Ditt inlägg är bara ett smaklöst reklamförsök till "ert" nya (för övrigt rätt stendöda) forum:
[quote=""FarbrorFabrik""]
Det nya forum som kom tillstånd efter höstens diskussioner finner du här: http://www.bommat.org[/quote]
Senast redigerad av 1 Enirdna, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavfel
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
bullkarl
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 22:30

Inlägg av bullkarl »

[quote=""FarbrorFabrik""]Nya regler Benkar? Eller minns jag fel?



Att dela med sig av ställen är det många nybörjare som - liksom du bullkarl - tycker är en naturlig sak. Det kommer sig av att ni inte ännu låtit er påverkas av den rådande UE-kulturen här på 28dagarsenare. Jag väljer att se på er som oförstörda.

Min uppfattning är att de gamla militär- och industriminnena har sin främsta antagonist i kommuner, bostadsblag och samhällsplanerare, som helt saknar intresse för bevarande. Väljer man någon gång att "renovera" så ryker belysning, listverk, spröjsfönster - ja inte sällan hela inkromet. Fram växer ett nytt hus, som byggs upp i ett bevarat fasadskal. Ofta river man till kostnader som vida överstiger årtionden av underhåll. Det senaste i raden av exempel är Spanmålsmagasinet i Svalöv. 70 000 årligen kostade det att förvalta byggnaden. Rivningskostnaden uppgick till mellan tre och fem miljoner.

Här skymtar man en sorts präktig dogmatik, där "rent och fräscht" är ett egenvärde. Denna inställning till äldre industi är mycket utbredd, och är det något UE-kulturen borde arbeta med så är detta denna dogmatik. Om du frågar mig. Dessa byggherrar och politiker ser lort där vi ser någon vackert. Och de anser mycket sällan att vårt perspektiv är värt att ta på allvar.

På 28 dagarsenare anser man sig istället ha ett utökat ansvar för att känsliga ställen inte sprids till kreti och pleti. Man är liksom emot ett allt för öppet spridande av den egna verksamheten. Tanken är att spraykonstnärer, kopparsamlare och andra "otrevliga element" inte ska finna ut var ställena ligger. En annan sida av myntet är såklart att man därmed inte själv tillåts avgöra vad man vill dela med vem. Inskränkningen i yttrandefrihet tycker jag personligen är en allvarlig brist med 28dagarsenare. Jag ser den typiska UE-aren som en besökare i en värld där hen inte hör hemma, och som hen kan välja att lämna. Spraykonstnären ger något till denna värld: sitt konstnärskap. Kopparfolket har den som inkomst, eftersom vi inte förmår erbjuda dem en vettigare plats i våra samhällen. Det sista jag vill bli är att bli någon sorts lagens förlängda arm. Moralväkteri är dock en viktig del av kulturen på 28dagarsenare. Man riktar sig mot de som eventuellt står för den spray man själv mycket gärna fotograferar, men alltså inte mot de krafter som river våra besöksobjekt.

Jo det finns andra forum. Diskussionen har vandrat het här under hösten, och det är Benkar mycket medveten om. Det där med att "skriva och leva om" är ju förresten en mycket subjektiv fråga. Att bli upprörd eller indignerad tycker som exempel min mor är "att bråka". Men så kommer hon också från högborgerlig miljö, där ansiktskultur och "ett belevat sätt" högtidlighålls. Jag tycker personligen att det är viktigt att få uttrycka känslor, och att regler som inskränker dessa ofta är läskigare än känslorna själva. Man är mycket olika härvidlag.

Det nya forum som kom tillstånd efter höstens diskussioner finner du här: http://www.bommat.org Återstår att se vad det utvecklas till. Finns en del man kunde önska sig i fråga om medlemsdemokrati, men i övrigt ser det ut som ett fräscht försök. Färre medlemmer, men inte heller någon inre kärna av självpåtagna moralväktare som orkestrerar inläggen. Den som lever får se.[/quote]

Alltså vad fan är det med dig? Som om det här va nått jävla heligt... Skärp dig för fan du behöver inte skriva nån bok för att jag ska bli nån idiolisk Ue:are?
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""bullkarl""]Alltså vad fan är det med dig? Som om det här va nått jävla heligt... Skärp dig för fan du behöver inte skriva nån bok för att jag ska bli nån idiolisk Ue:are?[/quote]

:D
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Skriv svar