Gamla sjukhusområdet Kristanstad

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Gamla sjukhusområdet Kristanstad

Inlägg av bruce »

Bredvid nuvarande bussterminalen och Domus i Kristianstad (allt ska byggas om/rivas inom kort där...) ligger gamla sjukhusområdet där det idag finns skolor, ålderdomshem, lägenheter och restaurang. Under hela detta område finns ett tunnelsystem som i sin tur är hopkopplat med nuvarande sjukhuset i Kristianstad via en lång tunnel. Fick hänga med ner som hastigast förra veckan och hade tyvärr bara iPhonen med mig - men några bilder blev det...

Några intressanta saker var där som en stor krok som hängde ner från en rejäl kätting mitt i ett rum, ett modem och ett par servrar i ett rum som var igång!? samt en dörr där stora armeringsjärn stack ut....

En del dubbletter och kassa bilder i galleriet - laddade upp rakt av från mobilen.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1244800_page0.html
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Gillade kroken Bra bilder ändå,
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Detta är intressant! Har länge funderat över tunnlarna, först nu får jag se hur det ser ut där nere... men varför finns detta tunnelsystem mellan nya och gamla sjukhusområdet? Vad är det till för?

Har en släkting som jobbar på sjukhuset men den personen var ovillig att hjälpa mig i ärendet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Idag fyller det ingen roll - jag är själv dåligt påläst men jag antar att viss typ av sjukvård fanns kvar under en tid på detta område och för att man enkelt skulle kunna transportera material och patienter så byggde man tunneln till sjukhuset. Tunnelsystemet under området i sig måste ha funnits från början då det var en hel del byggnader som var "sjukhusrelaterade".

Den enda väg jag känner till idag som leder ner till tunnelsystemet är via företaget "Köttessen" som ligger i ett av husen. Deras hiss leder ner till tunnlarna och dom har varit hjälpsamma när vi bett att få komma ner. Tilläggas ska kanske att jag jobbade som lärare på LBS som ligger i samma hus fram till förra veckan och vi filmade / fotade ett par projekt där nere.

Ska forska lite mer och se om jag kan få fram ytterligare info!
notyou
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 23:08

Inlägg av notyou »

Lite info: Kulverten går från ena hörnan på tvätten och följer Laasaretsbulevarden upp mot gamlasjukhusområdet. Man ser tydligt ventilationstrummorna som sticker upp längs vägen. Kommunen har sedan några år tillbaka tagit över ägandet av kulverten då Region Skåne inte har något intresse av den längre.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Sommarjobbade mellan 1999 och 2006 på sjukhuset i fråga. Har varit i kulvertarna många, många gånger, men aldrig så långt som till gamla sjukhuset. Har hört olika varianter. Vissa hävdar att gångarna finns, andra att det bara är en myt. Har åkt runt i truck där nere och kollat, kom som längst till de gamla sjuksköterskebostäderna. En variant jag har hört kring varför tunnlarna byggdes är att det var för att kunna flytta över utrustning och annat utan att behöva släpa upp det till ytan. Har ingen aning om det stämmer. Pixbox-bilderna fungerar tyvärr inte för mig, hade mycket, mycket gärna velat se dem.
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Lade ut bilderna på Goggle+ också!
Du kan hitta dom på: https://plus.google.com/u/0/photos/1077 ... 6950677857


[quote=""Kairo""]Sommarjobbade mellan 1999 och 2006 på sjukhuset i fråga. Har varit i kulvertarna många, många gånger, men aldrig så långt som till gamla sjukhuset. Har hört olika varianter. Vissa hävdar att gångarna finns, andra att det bara är en myt. Har åkt runt i truck där nere och kollat, kom som längst till de gamla sjuksköterskebostäderna. En variant jag har hört kring varför tunnlarna byggdes är att det var för att kunna flytta över utrustning och annat utan att behöva släpa upp det till ytan. Har ingen aning om det stämmer. Pixbox-bilderna fungerar tyvärr inte för mig, hade mycket, mycket gärna velat se dem.[/quote]
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Coolt. Jag trodde mer på att de var en myt än verklighet, häftigt att få motsatsen bevisad. Nu undrar jag vilken gång man ska följa under CSK för att komma dit. De långa gångar jag kört i har varit till köket, tvätten, gula huset (psykiatrin) och de gamla sjuksköterskehusen. Har aldrig sett någon annan gång som skulle kunna leda längre bort mot gamla sjukhusområdet. Mycket intressant. Hur långt gick du, kom du bort till CSK?
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Nej jag rörde mig bara under gamla sjukhusområdet.

[quote=""Kairo""]Coolt. Jag trodde mer på att de var en myt än verklighet, häftigt att få motsatsen bevisad. Nu undrar jag vilken gång man ska följa under CSK för att komma dit. De långa gångar jag kört i har varit till köket, tvätten, gula huset (psykiatrin) och de gamla sjuksköterskehusen. Har aldrig sett någon annan gång som skulle kunna leda längre bort mot gamla sjukhusområdet. Mycket intressant. Hur långt gick du, kom du bort till CSK?[/quote]
hlmpojken
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 20:07

Inlägg av hlmpojken »

Hej! Hur långt kom du? Jag har gått runt lite där nere, men jag har inte kommit längre än till den låsta dörren i slutet av första korridoren (förbi krok-rummet), den dörren som antagligen leder in till under vårdcentralen. Btw, vilket hus är sjuksköterskebostäderna?
Skriv svar