Skolan 1

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Skolan 1

Inlägg av Toria »

Jag och "Kusligt" mfl gjorde ett besök på en skola

Bild

Bild

Bild

Bild
En projektor som stod riktad mot skolan scen.

Bild

Fler bilder hittar ni på hemsidan: http://toria.se/v-rdanstalter.html
Senast redigerad av 1 Toria, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Sv: Idiotanstalten 1

Inlägg av Kusligt »

Och http://kusligt.atspace.eu/skolan i albumet med namn "Idiotskolan".

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Kusligt, redigerad totalt 0 gånger.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Vad anspelar namnet på?
Användarvisningsbild
nicx
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 27 jul 2012, 13:36

Inlägg av nicx »

[quote=""Mirage""]Vad anspelar namnet på?[/quote] Om du bara klickat på nån av länkarna så skriver Toria "Ordet idiot användes fram till 1970-talet som en benämning för personer med utvecklingsstörningar" och från kusligt: "Här placerades fram till mitten av 80-talet personer som ansågs utvecklingsstörda, då kallade idioter."
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Personligen, ej som moderator, tycker jag att det är nedlåtande att döpa trådarna till "Idiotanstalt".

Hade i mina ögon varit mer lämpligt döpa trådarna till tex "Fd anstalt för utvecklingsstörda" och i respektive första inlägg beskriva hur dessa på sin tid hade benämningen "Idiotanstalt", beskriva hur synen på dessa ändrats genom åren.

Synen på utvecklingsstörda har förändrats genom åren, och finns med all säkerhet många på internet, kanske även medlemmar på 28ds, som har barn eller andra presoner i sin omgivning som idag mer korrekt betraktas som utvecklingsstörda, kan då upplevas som djupt stötande se rubriker som "Idiotanstalt"

/B
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Det är bra att du tar upp det om du känner så och att det finns risk att andra gör detsamma. Själv såg jag rubriken som just historia, att det starkt speglar hur synen var förr och självklart inte att jag ser nedvärderande på utvecklingsstörda, verkligen inte. Jag vet att en som själv har gått på skolan har benämnt den så av samma anledning som jag, att spegla historien, men jag ska tänka på det i framtiden.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Toria""]Det är bra att du tar upp det om du känner så och att det finns risk att andra gör detsamma. Själv såg jag rubriken som just historia, att det starkt speglar hur synen var förr och självklart inte att jag ser nedvärderande på utvecklingsstörda, verkligen inte. Jag vet att en som själv har gått på skolan har benämnt den så av samma anledning som jag, att spegla historien, men jag ska tänka på det i framtiden.[/quote]

Kan, om du så önskar, ändra namn på de två trådarna?

Edit/ PS Dina bildlänkar fungerar inte... /DS

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Toria""]självklart inte att jag ser nedvärderande på utvecklingsstörda, verkligen inte. [/quote]

Det heter funktionshindrade...
Utvecklingsstörda var ok att säga fram till för en 10-15 år sedan. :cool:

Det har skett en avsevärd språklig förändring senaste 20 åren. Oftast känner jag att, blev det verkligen bättre nu?
En del yttryck som idioten etc tycker jag är bra att det försvann, men det finns en hel del andra idag
utrangerade ord som jag har svårare att förstå varför man ändrade på.
Som det jag citerade t.e.x
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Nu klickade jag förvisso på en av länkarna och hamnade i ett bildgalleri. Dessvärre missade jag texten på högerkanten som förklarade historien bakom namnet.

(Hade jag sett den hade jag förmodligen inte reagerat eller undrat över namnet)
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Det var tråkigt att det blev en så negativ stämning när det var en så fin plats och inget illa menat.
Jag ber om ursäkt för mina klumpiga uttalanden.
Skriv svar