Ett besök i Beelitz och Beelitz-Heilstätten

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Ett besök i Beelitz och Beelitz-Heilstätten

Inlägg av htiawe »

Jag besökte Berlin för några veckor sedan och hade fått upp ögonen på att det fanns ett övergivet militärsjukhus och kringliggande byggnader i Beelitz, bara 30 minuter med tåg från själva Berlin.

Så jag och mitt resesällskap slängde oss in i första bästa tåg som gick åt rätt håll och begav oss till Beelitz. Jag är ganska ny när det gäller att hitta UE-objekt så det här passade mig ganska väl som uppvärmning inför kommande prövningar. Det är en jääkla massa byggnader, en del lättare att komma in i än andra.

Det var enormt intressant, första byggnaden vi klev in i var ett sönderbombat objekt där de kvinnliga patienterna återhämtade sig. Det var helt ENORMT, så otroligt häftigt att se. Jag minns inte hur många våningar det var, vi tog oss upp på taket och det bör väl ha varit sex våningar. Mycket vegetation gjorde det svårt att överblicka området men det var oerhört häftigt hursomhelst.

Vi kikade runt på området i några timmar och utforskade de flesta byggnaderna, vissa var väldigt ordentligt låsta och bommade så de fick stå ifred. Jag märkte att det ibland gick att ta sig in genom källarfönster men det skulle kräva att jag hoppade någon 2,5 meter ner för att förhoppningsvis ta mig in, något jag inte var helt sugen på att testa.

Om ni har vägarna förbi Berlin så tycker jag verkligen ni ska vika några timmar till Beelitz, otroligt fina byggnader och även om de är väldigt slitna så var det en enormt speciell känsla att vara där. Under sina glansdagar var det något i stil med 60 byggnader där varje byggnad var unik för sitt ändamål. Ett storkök, en operationsbyggnad, en inrättning för männen när de skulle återhämta sig och en för kvinnor osv.

Om man får tro historielektionerna så vårdades Hitler själv här för en mindre krigsskada han ådrog sig, detta var efter att sjukhuset hade konverterats från tuberkulossjukhus till militärsjukhus. Efter att andra världskriget nått sitt slut så tog ryssarna över och gav inte upp Beelitz förräns 1992.

Jag skrev lite om det på min blogg som finns här:
miyato.net/2013/03/ett-besok-i-beelitz-heilstatten
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Beelitz och dess omgivningar är riktigt balla. Var ett av mina första objekt jag besökte utanför sverige och det var verkligen monumentalt då. Skulle göra ett återbesök för 2 år sen men då möttes vi av en argsint väktare redan vid grindarna....

Finns mycket fint att hitta i Tyskland för den som orkar leta.

/R
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Ett besök i Beelitz och Beelitz-Heilstätten

Inlägg av htiawe »

Jag vandrade igenom skogarna som låg runt båda komplexen, gick från mur tills att man kom till motorvägen. Det finns väldigt stora luckor i deras avspärrningar. Dessutom sprang vi på ett helt övergivet och tömt bostadshus på fyra våningar just i närheten, dock inte lika intressant som Beelitz. :)
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Inlägg av Karlos »

[quote=""htiawe""]Jag är ganska ny när det gäller att hitta UE-objekt så det här passade mig ganska väl som uppvärmning inför kommande prövningar.

[/quote]

Om detta bara var en uppvärmning så ser jag verkligen fram mot dina bidrag när du är uppvärmd...

:p
Herrman
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 aug 2013, 16:09

Inlägg av Herrman »

Jag har varit i Beelitz-Heilstätten ett flertal gånger.

Objektet är lätt att hitta. Det finns en järnvägsstation med det namnet, och även en avfart skyltad "Beelitz Heilstätten" på motorvägen mellan Berlin och Leipzig.

Beelitz-Heilstätten är alltså ett sjuhusområde stort som en liten stad, mer om detta finns att läsa på engelska och tyska Wikipedia.

Det finns en mängd byggnader på området i lite olika kategorier...
1. Bebodda/använda byggnader, det finns både vårdinrättningar och bostadshus som är i bruk.
2. Tomma, skyddade byggnader. Det här rör sig om byggnader som nu stått tomma i 20 år, men som är relativt välhållna. Det är en byggnadssubstans som är mycket påkostad med stora monumentaltrapphus i de övre våningarna och källare fulla med lika intressant som obegriplig teknisk utrustning. Dessa byggnader är relativt bra skyddade med förbommade fönster och dörrar, men man kan ha tur och hitta en väg in om någon annan varit där och tagit sig in med våld.
3. Byggnader som lämnats åt sitt öde. Mest mindre byggnader som står vidöppna och blivit utsatta för omfattande plundring och förstörelse. Ofta trasiga tak och ruttna/farliga träkonstruktioner invändigt.
4. Och så en byggnad i sin egen kategori, paviljong B IV. Detta är en gigantisk byggnad som några vilsna RAF-flygare bombade av misstag under WW2. Sedan dess har kåken fått stå bäst den vill, vilket innebär att man nu kan gå i en skog med 15-20 meter höga tallar 4 våningar upp där det en gång var en vind. Huset är trots detta i rätt så gott skick men varning för mycket farliga ventilationsschakt där uppe i "skogen", hål lagom stora att trilla ner i men ungefär 25 meter djupa.
5. Och till sist underjordiska gångar. Det måste finnas flera kilometer med kulvertar som förbinder dom stora byggnaderna. Jag är själv inte så glad i att krypa i skit och mörker så jag har inte så mycket mer att berätta om det.. men det finns garanterat en hel del för er som är inne på det :)

Som UE-besökare bör man vara medveten om att
- Det finns någon som bryr sig om anläggningen. Ställen där du kan komma in i dom fina husen brukar vara igensatta nästa gång du kommer dit. Jag har själv sett personal åka runt med en liten lastbil och uppenbarligen jobba med servicejobb bland husen. Det finns alltså risk att bli upptäckt/anmäld - eller till och med fångad i ett hus om dom stänger till det medan du är där inne.
- Ruiner och bebodda/använda hus ligger alltså ofta sida vid sida. Man kan ju tänka sig att det finns folk där som är glada i att anmäla inkräktare.
- Det organiseras lagliga fotodagar där man under 5 timmar, och för en kostnad av 40 euro får titta in i ett par hus. Ett par vänner till mig råkade vara i ett av dessa hus vid ett av dom här tillfällena och välja mellan polisanmälan eller att betala deltagaravgiften. Så ett bra tips är ju att kolla upp det här på nätet och välja en annan dag/ ett annat hörn av området...
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""Herrman""]
Som UE-besökare bör man vara medveten om att
- Det finns någon som bryr sig om anläggningen. Ställen där du kan komma in i dom fina husen brukar vara igensatta nästa gång du kommer dit. Jag har själv sett personal åka runt med en liten lastbil och uppenbarligen jobba med servicejobb bland husen. Det finns alltså risk att bli upptäckt/anmäld - eller till och med fångad i ett hus om dom stänger till det medan du är där inne.
- Ruiner och bebodda/använda hus ligger alltså ofta sida vid sida. Man kan ju tänka sig att det finns folk där som är glada i att anmäla inkräktare.
- Det organiseras lagliga fotodagar där man under 5 timmar, och för en kostnad av 40 euro får titta in i ett par hus. Ett par vänner till mig råkade vara i ett av dessa hus vid ett av dom här tillfällena och välja mellan polisanmälan eller att betala deltagaravgiften. Så ett bra tips är ju att kolla upp det här på nätet och välja en annan dag/ ett annat hörn av området...[/quote]

Man kan också på en plats som Beelitz-Heilstätten glatt betala avgiften så de fortsätter att erbjuda den tjänsten och inte stänger hela skiten på grund av sådana som dig. :rolleyes:

Länk till en mkt snygg film om just nämnda plats:

Malaise, Vimeo


/ C
...en plats av vackert förfall...
Skriv svar