Västra Ny sjukhus / Bona Mentalsjukhus

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Västra Ny sjukhus / Bona Mentalsjukhus

Inlägg av Bubblan »

Startar en ny tråd då den andra är 5 år gammal.

Bruket inköptes år 1902 av staten som där från 1905 till 1948 drev Statens uppfostringsanstalt för kriminella ynglingar. Sedan strafformen tvångsuppfostran avskaffats, ombildades Bona till ett mentalsjukhus vid namn Västra Ny sjukhus.

Känner att jag måste ge en varning för detta ställe!
BESÖK DET INTE.

Glad i vågen att jag äntligen fått mitt körkort så tänkte jag:

UE UE UE UE UE! :D

Och ett ställe jag alltid velat åkt till är Bona och det gamla mental sjukhuset.

Glad i vågen åker jag iväg och åker upp där ser inga livs tecken och inga andra bilar.

Börjar små fota lite går runt och tittar, detta var efter 19.00

Hittar en fönster som man kan krypa in igenom och börjar gå igenom byggnaden och kommer till ett rum där det ligger kläder, stora kartonger, lådor, madrasser, sprit m.m och helt plötsligt kommer en man fram från ingenstans och drar kniven och börjar skrika på ryska?, och jag satt benen på ryggen och han sprang efter.

Lyckades komma ut igenom en dörr hoppar in i bilen och rivstartar, en svart merca, jagade mig med bil hela vägen ut till väg 50 innan han gav upp.

Jag var 1 sekund ifrån att ringa 112 då vi körde i närmare 100 km.


ALDRIG MER!
OCH FAN ALDRIG MER UE :(
Senast redigerad av 1 Bubblan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Västra Ny sjukhus / Bona Mentalsjukhus

Inlägg av htiawe »

Trist att du hade en sån upplevelse. Jag var med om något liknande när jag var i Polen då jag höll på att åka på stryk av en säkerhetsvakt men jag klarade mig genom en mycket underlig manöver som lät mig promenera ut från gården genom huvudporten utan att någon undrade..

Ett tips är ju att välja tiderna du besöker olika objekt på. Att besöka övergivna hus sent på kvällen är generellt sett, i mina ögon iallafall, inte att rekommendera. Såvida man inte har full kontroll över att det är tomt.

Dessutom är det bra att vara två, dels för att man har någon att dela upplevelsen med men också för att det är bra ur ren säkerhetssynpunkt. Dels om man som du, träffar på någon mindre vänlig, men också för att man kan hamna i situationer då man behöver hjälp. Om man gör sig illa, fastnar någonstans eller liknande.

Så mitt råd är att fortsätta med utforskandet men kanske välja dina platser med mer omsorg och om du verkligen måste ut till ett gammalt övergivet mentalsjukhus mitt i natten (cue horror themed music), ta med dig en kompis. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

"Bona" + "svart merca" fick det klicka till i något bortre minnesblock i hjärnan, och mycket riktigt finns det en snart 3 år gammal tråd på ett annat forum som avhandlar liknande händelser på samma plats.

Alltid svårt bedömma sanning i vad som skrivs på olika forum, men verkar ju helt klart som ett ställe där ägarna inte vill ha besök eftersom även du blivit "drabbad".

Kan på sätt och vis förstå ägarna, jag skulle också bli lite bitter om någon klampade in i en byggnad jag äger, men ser det väldigt förfallet ut, så är oönskat besök kanske vad man som ägare får räkna med.

Är det så som ryktet säger, "Ryssar" som äger byggnaderna, så är de väl hemifrån vana med att man måste skydda sin egendom mot koppartjuvar och annat.

Med tanke på hur tex Svenska Kyrkor drababs av koppartjuvar, så blir man troligen inte förvånad den dag man kan läsa om att legala kyrkobesökare hotas med kniv bara för att kyrkovaktmästaren trodde att beökaren var en koppartjuv... :rolleyes:

/B
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Ett besök i december i fjol.
IMG_1615.jpg
IMG_1640.jpg
IMG_1657.jpg
IMG_1682.jpg
IMG_1694.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Väggmålningarna slår det mesta.
IMG_1702.jpg
IMG_1710.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Västra Ny sjukhus / Bona Mentalsjukhus

Inlägg av Grishnac »

Inga knivbärande ryssar?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
phoebe81
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 aug 2015, 13:02

Inlägg av phoebe81 »

Jag bor inte så många mil ifrån Bona och var där för ca 2-3år sen, men jag tog bara kort på utsidan av sjukhuset & uppfostringsanstalten/folkhögskolan eftersom det var låst och igenbommat. Jag funderar på att åka dit snart igen och kolla hur det ser ut nu.

Jag tror inte att man ska gå in i byggnaderna utan att ha tillåtelse, men att det är ryska maffian och sånt som äger byggnaderna är bara bullshit. Det är något som är påhittat för att skrämma bort folk. Men vad jag har hört så är det en rysk som äger husen och bor i närheten. Men han är nog knappast farlig, han jagar nog bara bort folk med att skälla på dom för att han inte vill att hans byggnader ska bli sönderslagna.

När vi var där, så såg vi knappt en människa. Det var väldigt lugnt och tyst. Det kom ingen och jagade bort oss, men vi tog ju bara lite kort på utsidan också. Och vi var inte där på natten, vi var där under eftermiddagen eller nåt sånt när det fortfarande var ljust ute.

Jag får ta och leta på skivan med bilderna och lägga upp på min sida någon dag.
phoebe81
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 aug 2015, 13:02

Inlägg av phoebe81 »

Jag har redan letat på bilderna. :) Jag var tydligen i Bona för 2 år sen, Juni 2013. Här är en av dom:

Bild
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""phoebe81""]Jag har redan letat på bilderna. :) Jag var tydligen i Bona för 2 år sen, Juni 2013. Här är en av dom:

Bild[/quote]

Länken försvann eller fungerar inte alls... ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Inlägg av skogstoken »

Också vart där för några år sedan, ska se om man kan hitta på några gamla bilder. Skön känsla över hela stället f.ö.
Skriv svar