Långmora i Dalarna?

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Långmora i Dalarna?

Inlägg av Bubblan »

Att ingen har skrivit om detta innan?

Jag bodde i 1 månad i Långmora i Dalarna då dom hyr ut lägenheter där i dagsläget.


i Långmora fanns en Interneringsläger som var verksam mellan 1940 - 1943.

Jag lyckades få tag på en gammal man som en vän till mig känner som själv har bott i detta Interneringslägret i Långmora och han ville visa detta Interneringsläger som fortfarande finns kvar ute i Långmora.

Vi åkte cirka en 1 timme på en riktigt dålig väg, och vissa gånger knappast en väg ute i skogen men mannen är gammal och vi kommer aldrig riktigt fram till vart detta skulle kunnat stått och det börjar bli mörkt ute så vi vänder och åker tillbaka.

Efter att ha tagit en kopp kaffe, pratat lite tackar jag för mig och begär mig hemåt.

1 vecka senare ringer mannen mig och berättar att han hittat en bild från lägret och såhär ska det ha sett ut:

Bild
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Bubblan""]Att ingen har skrivit om detta innan?

Jag bodde i 1 månad i Långmora i Dalarna då dom hyr ut lägenheter där i dagsläget.


i Långmora fanns en Interneringsläger som var verksam mellan 1940 - 1943.

Jag lyckades få tag på en gammal man som en vän till mig känner som själv har bott i detta Interneringslägret i Långmora och han ville visa detta Interneringsläger som fortfarande finns kvar ute i Långmora.

Vi åkte cirka en 1 timme på en riktigt dålig väg, och vissa gånger knappast en väg ute i skogen men mannen är gammal och vi kommer aldrig riktigt fram till vart detta skulle kunnat stått och det börjar bli mörkt ute så vi vänder och åker tillbaka.

Efter att ha tagit en kopp kaffe, pratat lite tackar jag för mig och begär mig hemåt.

1 vecka senare ringer mannen mig och berättar att han hittat en bild från lägret och såhär ska det ha sett ut:

Bild[/quote]

Mycket kul att du postade om detta.
Långmora interneringsläger har en brokig historia bla som arbetshem.

Ett arbetshem var en anstalt där "försumliga familjeförsöjare".
Klientelet bestod till största delen av män vilka i domstol dömts till barnavårdsunderhåll, men som det står i lagen ”av uppenbar trilska eller försumlighet uraktlåtit sin försörjningsplikt”

Dom kunde sin byråkratisvenska på den tiden..... :D

Den som var ansvarig för de svenska "Kz-lägren" var ingen mindre
än den dåvarande statssekreteraren Tage Erlander..

Jag var visserligen inte med på den tiden, men jag kommer ihåg det som det var i går... ;)

Det hela började som en fattiggård 1893 och drevs som sådan fram till
1923, då den övergick till ett arbetshem fram till -62.
Under -40 till -43 som sagt interneringsläger.
Långmora blev 1962 utarrenderat till Kriminalvården och fungerade som
fångvårdskolloni fram till -66 då det avvecklades och såldes.

Platsen ligger vid sjöns nordvästra strand
och är fullt synlig från vägen mot Myckelbyn. ;)
Det finns mycket att läsa om denna plats, bara man letar lite.
Här har du en länk att börja med.....http://www.langshyttan.nu/lma.html
Google är din vän, som man säger. ;)

JP
Senast redigerad av 3 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Platsen vi letade efter var inte den som syndes efter vägen utan en annan som också hade fungerat som internetingsläger som låg längre in i skogen om man säger avfarten från Långshyttan innan svängen in till husen till höger vi hittade dock inte det.

Men det andra, är ju dom som syns från vägen och huseras som lägenheter nu mera.

Annars! Riktigt kul läsning :) Konstigt att ingen postat om detta innan
Senast redigerad av 1 Bubblan, redigerad totalt 0 gånger.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Sverige är full av gåttfulla hus och finns mer än vad man tror Så det gäller att leta efter igenvuxna vägar som man annars missar med bilen.Har en fyrhjuling CAN AM 800 och kör mycke med och från sadel så upptäcker man småvägar som längen sen var brukbara och oftas så finns det ödegårdar,

Bästa ödegården finns på ett ställe i Jämtland som är helt orörd som bara hade stängt dörren och för att gått ner till lanthadel för ett litet paket socker till kaffet,

Det är nästa kusligt att se denna gård där gamla bilar och motorcykel lantbrukfordon och fullsatt hus som det vore nån hemma.

Är du ca 2-3 år sen jag var där och kommer dra en tripp upp igen och kolla in detta.

På grund att huset står avsides till så nämns det inget plats på grund av plundring av stället.

Jag hade lagt ut några bilder på en gammal skola som rubriken löd Skolan från ingenstans

Fick otroligt mycke mail ang detta så det gav sej inte att jag skulle samla ihop ett gäng och fara dit och titta.Men som tur så hade jag vägarna förbi så jag kollade in skolan som visade sej att det hade plundras på inventarier :mad:

Så därför inget sagt händanefter
Skriv svar