Norrfly Sjukhem Räddad!

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Norrfly Sjukhem Räddad!

Inlägg av Ingemar Johansson »

Tänkt om alla gjorde som dom i Norrfly att rädda byggnaden från rivning.
Ni som har besök Norrfly tidigare och känner till stället väl och vet hur det såg ut osv Här kan ni nu följa Norrfly via denna blogg http://norrflyherrgard.blogg.se/

Riktigt intressant tycker jag.

Ingemar
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Tackar för länk.. Har undrat hur det går för dom..
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Dom har gjort ett mycket bra jobb tanken på hur byggnaden har sett ut efter en hel del skadegörelsen och en massa graffiti på väggarna.

Kommeratt åka dit under sommaren och titta in stället och hoppas att få komma in och få se resultatet.

Har varit där ett antal gånger

Men bra jobbat och kan tänka mej att det kommer att bli en hög nota när allt är klart.

Ingemar
Ernemann
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 18:44

Sv: Norrfly Sjukhem Räddad!

Inlägg av Ernemann »

Förfärliga fönster som satts in.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

"Fantastiskt att se att det bevaras. Jag har som ruinromantiker beundrat byggnaden i många år. Men varför i fridens namn putsar ni över de oputsade horisontellt löpande bårderna på fasaden och fönsteromfattningarna i råtegel? Där gick mycket förlorat. Men det kan ju tas fram i framtiden när ni ångrar er. Hoppas ni bevarar och kompletterar interiörerdetaljer som det vackra kakelgolvet, spegeldörrar, lister och väggarnas grön/vita bröstning osv. De härliga gamla handfaten och radiatorerna borde vara kvar i den mån de är hela. Känslan går förlorad med gipsväggar o dyl. Köksutrustningen som den härliga gjutjärnsspisen och blandar-tunnan som stod i ett hörn hoppas jag ni kan ha kvar och visa upp. Det är de gamla detaljerna som fascinerar besökare, inte det moderna. Lycka till och rusta VARSAMT."
Industristofil och fabriksromantiker
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Ja håller med ang fönster och fasaden Men allt styr när det söks tillstånd och då begärs att det måste se till att huset passar in i omgivningen Man får nog stort sätt inte bestämma hur huset ska se ut som man vill.

Så det är nog så Ang väggar och allt annat som inne i huset måste vara godkänt från brandförsvaret för att bygget ska kunna fortlöpa vidare.

Så vi har en konstig lag.

Men hur som helst så finns ju byggnad kvar och hoppas ändå att dom försöker behålla så mycket som det går ändå.

Ska alla fall förbi där i sommar och har jag turen så kanske man få komma in och se hur det ser ut som före och efter.

Ingemar
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Kan bara hålla med om att det är glädjande att en fin fastighet bevaras till framtiden, men att det är synd att tidstypiska detaljer, som tegelbårder och omfattningar putsas över och ursprungliga fönster byts ut mot iögonfallande brutalmoderna. Som nybliven kulturhusägare kan jag däremot ha förståelse för att det är dyrt - eller till och med mycket dyrt - att bevara ursprungliga detaljer och att den egna plånboken till slut måste få bestämma över hjärtat. Var teglet frostsprängt och originalfönstren ruttna bortom räddning, så är i varje fall en överputsning och moderna fönster ett bättre alternativ till fortsatt förfall (om man nu inte gillar ruiner - jag är visst lite kluven där...).
Nihil sub sole novum est
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Inlägg av Karlos »

Det kommer nog bli bättre när det kommer spröjs på fönstren...
Ernemann
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 18:44

Inlägg av Ernemann »

Hmpf ! :mad:
Användarvisningsbild
poisonousp
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:40

Inlägg av poisonousp »

Har haft denna vackra byggnad som bakgrund på datorn i flera år, men nu vet jag inte alltså...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar