Beckomberga mentalsjukhus -Beckis (Sammanfogade trådar)

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Metalangie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 jun 2010, 17:37

Inlägg av Metalangie »

Haha...

...och där dog den tråden... ;)

Om någon får och kan, så skulle även jag uppskatta ett PM med info om filmklippet.

Jag undrar vilka som ska bo i de där lägenheterna, jag skulle inte våga sätta min fot där...

Min son går i "Beckomberga Skola" och det är närmast jag vågar mig.

*hua*
lucia
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 07:16

Beckomberga mentalsjukhus

Inlägg av lucia »

Har varit i Beckomberga mentalsjukhus http://sv.wikipedia.org/wiki/Beckomberga_sjukhus mycket intressant byggnad som består av 4 avdelningar 1 källare och en vind.Vinden är uppdelad 2 delar man kommer upp till vinden genom huvudtrappan i byggnaden på den vänstra sidan av vinden låg det en massa fågel skelett lite här och var och på den högra sidan låg det lök.
Löken var fint lagt över hela källar karmen runt hela rummet såg väldigt creepy ut.När jag nyss kom in i byggnaden på natten kunde man känna speciella energier som om man inte var ensam där,har hört att man kan ta sig in i kulvertarna som ska ligga under byggnaden och leda till gamla kapellet,lobotomi rummen ect någon som varit nere i kulvertarna??? Jätte tacksam för svar :)
Senast redigerad av 1 lucia, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: inlägget ligger i fel mapp
Användarvisningsbild
Tystnadsplikt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 22 maj 2010, 12:11

Inlägg av Tystnadsplikt »

Det huset du beskriver låter Inte som beckomberga mentalsjukhus.
Det är omgjort till lägenheter sedan en bra tid tillbaks.

Det du har varit in i är mest troligt det s.k "spökhuset" eller upptagningspaviljongen som användes för patienter som anlände dit första gången.
Som ett sorts slusshus innan de sattes ut i ordinarie rum i andra byggnader.
Bild
Senast redigerad av 2 Tystnadsplikt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""INCASEOFFIRE""]Det huset du beskriver låter Inte som beckomberga mentalsjukhus.
Det är omgjort till lägenheter sedan en bra tid tillbaks.

Det du har varit in i är mest troligt det s.k "spökhuset" eller upptagningspaviljongen som användes för patienter som anlände dit första gången.
Som ett sorts slusshus innan de sattes ut i ordinarie rum i andra byggnader.
Bild[/quote]

"Det är omgjort till lägenheter sedan en bra tid tillbaks" fel, hela gamla stora mans har stått tom i flera år och det är garanterat inga lägenheter där. Det han beskriver är den bygganden. Hur du lyckades komma in utan att sätta av rörelsedeckarna undrar jag dock. Skulle inte rekommendera dig att gå tillbaks...

Några "Lobotomirum" eller kapell lär du inte hitta, det utfördes aldrig några sådana ingrepp på Beckis överhuvudtaget. En annon skröna bland boende i området är att det gröna huset i mitt på gården mellan dom stora paviljongerna skulle vart platsen för den ECT behandling som förekom, detta är inte heller sant då detta enbart varit en samlingssal om än en magnifik sådan.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det finns redan en tråd om "Beckis"...

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=872
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Tystnadsplikt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 22 maj 2010, 12:11

Inlägg av Tystnadsplikt »

[quote=""rjd2""]"Det är omgjort till lägenheter sedan en bra tid tillbaks" fel, hela gamla stora mans har stått tom i flera år och det är garanterat inga lägenheter där. Det han beskriver är den bygganden. Hur du lyckades komma in utan att sätta av rörelsedeckarna undrar jag dock. Skulle inte rekommendera dig att gå tillbaks...

Några "Lobotomirum" eller kapell lär du inte hitta, det utfördes aldrig några sådana ingrepp på Beckis överhuvudtaget. En annon skröna bland boende i området är att det gröna huset i mitt på gården mellan dom stora paviljongerna skulle vart platsen för den ECT behandling som förekom, detta är inte heller sant då detta enbart varit en samlingssal om än en magnifik sådan.[/quote]

Hmm, nja.
Av beskrivningen av vinden att döma så passar det ganska bra in på upptagningspaviljongen?
Dock vet jag inte hur det är byggt i övriga byggnader. Om du har vart där så vet du nog mer än mig.

Det gällande de "större husen" är nog som du säger, tomma men låsta.
Var där för en tid sen, ingenting man vill ta sig in i.
Samma gällande upptagningspaviljongen också tyvärr, väldigt mycket klotter samt även ett rum som det brunnit i.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Ok aldrig vart inne i upptagningspaviljongen, kanske har du rätt, isf e det samma lösning i dom stora paviljongerna med ingångar till vindarna i trapphusen :p

[quote=""INCASEOFFIRE""]Hmm, nja.
Av beskrivningen av vinden att döma så passar det ganska bra in på upptagningspaviljongen?
Dock vet jag inte hur det är byggt i övriga byggnader. Om du har vart där så vet du nog mer än mig.

Det gällande de "större husen" är nog som du säger, tomma men låsta.
Var där för en tid sen, ingenting man vill ta sig in i.
Samma gällande upptagningspaviljongen också tyvärr, väldigt mycket klotter samt även ett rum som det brunnit i.[/quote]
Hefo
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 nov 2011, 21:52

Sv: Beckis

Inlägg av Hefo »

Hej Metalangie,
Även om tråden tar slut här så kommer byggnad 06 inom Beckomberga sjukhusområde. I talande stund håller vi på att totalrenovera denna fantastiska gamla byggnad, och samtidigt bevara all exteriör och det mesta av interiören också. De förändringar som vi genomför är godkända av en antikvarisk sakkunnig, som övervakar renoveringen. Byggnaden kommer även i framtiden vara en vårdbyggnad, dock nu som ett äldreboende. Ombyggnaden kommer att vara avslutad i januari 2012, med ny hyresgäst från 1 februari. Det kommer att bli 36 lägenheter för äldre med omsorgsbehov.

//hefo
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Jag har nu under ett års tid veckovis följt upp renoveringen av Beckomberga Hus06 och fotodokumenterat det hela åt beställarna. Det har varit ett väldigt roligt fotoprojekt som har involverat allt från öde katakomber till nyutrullad gräsmatta runt byggnaden. Jag blir glad över de UE byggnader som bevaras och rustas upp istället för att rivas, när nu beslut fattas om att de inte får stå kvar i övergivet skick.

Som Hefo nämnt så är huset fint bevarat och inredningen passar både huset och dess historia perfekt. Jag skulle vara glad om jag var en av de äldre som fick flytta in i byggnaden!
Vilda_K
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 05:42

Beckomberga igår

Inlägg av Vilda_K »

Igår var jag på Beckis. Bilder finns på min twitter "otherlandia" är användarnamnet.
Tyvärr vågade jag inte gå in,
Det verkade också vara helt utblåst och väldigt vandaliserat.
Ett par roliga bilder blev det iaf.

http://twitter.com/otherland_swe/status ... 68/photo/1
Ett spöke (?) hamnade på bild också :)
om man tror på sånt, vilket jag inte gör så kan man spinna igång på detta.

Är det någon som varit inne och fotat?

Hela området känns otrevligt, fattar inte hur någon skulle vilja bo där och bygget verkar inte komma igång heller så vad händer med Beckis?
Senast redigerad av 1 Vilda_K, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Länkning
Skriv svar