Broby Sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Sjukhus för 50år sedan var ngt helt annat än i dag!

Backa ytterligare 20-30 år... jag har en bror som är född med handikapp på -60 talet där mina föräldrar fick beskedet dagen efter förlossning "ni kan lika bra börja glömma det barnet"..

Personalen VAR i det stora hela mer auktoritär och hierarkin stenhård där patienten var lägst , man hade en helt annan människosyn än idag , viket om inget annat märktes i tråden om Idiotanstalt och Dårhus var fortfarande ett acceptabelt uttryck i mitten på 1900talet

Vård på tex "Dårhus" kunde bestå av VARMA/kalla bad osv.. är det någon som verkligen tror på att de som ordinerade / utförde de baden med spänduk över inte visste att personerna i det skållheta/isbadet plågades?
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""onord""]Sjukhus för 50år sedan var ngt helt annat än i dag!

Backa ytterligare 20-30 år... jag har en bror som är född med handikapp på -60 talet där mina föräldrar fick beskedet dagen efter förlossning "ni kan lika bra börja glömma det barnet"..

Personalen VAR i det stora hela mer auktoritär och hierarkin stenhård där patienten var lägst , man hade en helt annan människosyn än idag , viket om inget annat märktes i tråden om Idiotanstalt och Dårhus var fortfarande ett acceptabelt uttryck i mitten på 1900talet

Vård på tex "Dårhus" kunde bestå av VARMA/kalla bad osv.. är det någon som verkligen tror på att de som ordinerade / utförde de baden med spänduk över inte visste att personerna i det skållheta/isbadet plågades?[/quote]
Tack! Äntligen nån som kan historien väl, Det var mycket hårdare och okänsligare förr, när jag jobbade på ASEA i början på 80-talet berättade "gamlingarna" om argsinta och okänsliga chefer och arbetsledare som fanns på 40-50-60 talet. Det var inte ett dugg bättre inom sjukvården och skolan, förmodligen var det ännu värre på 20-30-talet. På den tiden fanns det även s.k "uppfostringsanstalter" som styrdes med järnhand, där många patienter råkade mycket illa ut.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""onord""]Sjukhus för 50år sedan var ngt helt annat än i dag!

Backa ytterligare 20-30 år... jag har en bror som är född med handikapp på -60 talet där mina föräldrar fick beskedet dagen efter förlossning "ni kan lika bra börja glömma det barnet"..

Personalen VAR i det stora hela mer auktoritär och hierarkin stenhård där patienten var lägst , man hade en helt annan människosyn än idag , viket om inget annat märktes i tråden om Idiotanstalt och Dårhus var fortfarande ett acceptabelt uttryck i mitten på 1900talet

Vård på tex "Dårhus" kunde bestå av VARMA/kalla bad osv.. är det någon som verkligen tror på att de som ordinerade / utförde de baden med spänduk över inte visste att personerna i det skållheta/isbadet plågades?[/quote]

Kan lägga till lobotomering och inte minst tvångssterilisering till raden av övergrepp.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""nonamegiven""]Har inte hängt med nu men skulle inte Broby Sanatorium byggas om?[/quote]
Om jag förstått det hela rätt så är steg ett påbörjat -man har börjat städa ur byggnaderna, står containrar på området.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""onord""]Sjukhus för 50år sedan var ngt helt annat än i dag!

Backa ytterligare 20-30 år... jag har en bror som är född med handikapp på -60 talet där mina föräldrar fick beskedet dagen efter förlossning "ni kan lika bra börja glömma det barnet"..

Personalen VAR i det stora hela mer auktoritär och hierarkin stenhård där patienten var lägst , man hade en helt annan människosyn än idag , viket om inget annat märktes i tråden om Idiotanstalt och Dårhus var fortfarande ett acceptabelt uttryck i mitten på 1900talet

Vård på tex "Dårhus" kunde bestå av VARMA/kalla bad osv.. är det någon som verkligen tror på att de som ordinerade / utförde de baden med spänduk över inte visste att personerna i det skållheta/isbadet plågades?[/quote]

Det gäller att hålla isär begreppen som tidigare nämnts. Det är ett sanatorium som diskuteras och inte någon mentalvård.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Grishnac""]Det gäller att hålla isär begreppen som tidigare nämnts. Det är ett sanatorium som diskuteras och inte någon mentalvård.[/quote]

Du skrev inlägg 303 i denna tråden.. tappade den för att det blev ny sida?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild från mitt sista besök på Sanatoriet, ska nog aldrig dit mer!
Bild
Varför sista? Det finns flera skäl...
Dels så har ju steg ett i renoveringen tagits, en del skräp har samlats ihop och slängts i en container som står utanför. Dels så är det ingen vidare stämning där inne, jag vet ärligt talat inte vad det var som skrämde oss flera gånger man hörde konstiga ljud vid ett flertal tillfällen. En gång trodde jag att min polare befann sig i rummet intill då någon/något förde oväsen där inne. Det lät som om någon sparkade runt ett föremål som låg på golvet, jag avbröt mitt fotande och gick ut i korridoren för att komma ut till rummet intill -det var då jag upptäckte att mitt sällskap befann sig i andra änden av korridoren... inte i rummet där ljudet kom ifrån. Har varit här minst 3 gånger förut och aldrig varit med om någonting sådant, inte ens under då när jag och Marvel spenderade över 5 timmar där inne(exlusive matpausen nere i byn).

:eek:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Saddam""]Bild från mitt sista besök på Sanatoriet, ska nog aldrig dit mer!
Bild
Varför sista? Det finns flera skäl...
Dels så har ju steg ett i renoveringen tagits, en del skräp har samlats ihop och slängts i en container som står utanför. Dels så är det ingen vidare stämning där inne, jag vet ärligt talat inte vad det var som skrämde oss flera gånger man hörde konstiga ljud vid ett flertal tillfällen. En gång trodde jag att min polare befann sig i rummet intill då någon/något förde oväsen där inne. Det lät som om någon sparkade runt ett föremål som låg på golvet, jag avbröt mitt fotande och gick ut i korridoren för att komma ut till rummet intill -det var då jag upptäckte att mitt sällskap befann sig i andra änden av korridoren... inte i rummet där ljudet kom ifrån. Har varit här minst 3 gånger förut och aldrig varit med om någonting sådant, inte ens under då när jag och Marvel spenderade över 5 timmar där inne(exlusive matpausen nere i byn).

Nu kanske du förstår vad jag talar om..................Det är mycket troligt att den renovering som påbörjats gjort det som sitter i väggarna oroligt, när man renoverar/bygger om gamla hus eller bygger på en gammal gravplats kan saker å ting aktiveras.................En av flera anledningar att jag inte tar med mig något från ödehus är att man kanske får med sig något annat mindre trevligt på köpet :eek: . Vi hade ett samtal om det här på "Övergivna platser" och någon trodde att det hade hänt hemska saker där. En sak är säker, jag sätter ALDRIG min fot där igen och tänker INTE rekommendera någon att besöka stället.

:eek: [/quote]
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Junkman""]Nu kanske du förstår vad jag talar om..................Det är mycket troligt att den renovering som påbörjats gjort det som sitter i väggarna oroligt, när man renoverar/bygger om gamla hus eller bygger på en gammal gravplats kan saker å ting aktiveras[/quote]
Kanske ligger någonting i det du säger. Har läst en del om Tuberkulos och Sanatorierna i Sverige men det var först igår jag fick reda på att en vanlig behandling man provade var att såga upp några revben på patienten så denne kunde andas lättare...

Annars är ju sprängning av lungorna(s.k. kollapsterapi) en annan känd metod. Som tur var hittade man till slut ett fungerande botemedel i form av antibiotika. Så det var nog en hel del lidande i dom här byggnaderna förr i tiden. Usch nej...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Saddam""]Kanske ligger någonting i det du säger. Har läst en del om Tuberkulos och Sanatorierna i Sverige men det var först igår jag fick reda på att en vanlig behandling man provade var att såga upp några revben på patienten så denne kunde andas lättare...

Annars är ju sprängning av lungorna(s.k. kollapsterapi) en annan känd metod. Som tur var hittade man till slut ett fungerande botemedel i form av antibiotika. Så det var nog en hel del lidande i dom här byggnaderna förr i tiden. Usch nej...[/quote]

Kollapsteorin gick väl ut på att punktera ena lungan så att den sjönk ihop och fick "vila". Det är en av riskerna med akupunktur idag att det blir punka på köpet. :eek:

(lite förtydligande av hur det går till bara)
Skriv svar