Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Inlägg av Elagabalus »

Den här herrgården har länge fascinerat mig. Trots att den sett ut som om den varit övergiven sedan minst 20 år har den faktiskt varit bebodd. Kanske finns det redan bilder utlagda men den ligger lite udda till. Inte vid allfartsvägen precis.


Bild



http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 27/detail/


Den som vill veta mer om historiken kan även gå in här

http://hansmobilablogg.blogspot.com/200 ... _6293.html
Senast redigerad av 6 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ändrar länk
Användarvisningsbild
nda
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:04

Inlägg av nda »

Intressant inlägg med mycket info! Snyggt och prydligt i bloggen! Med andra ord...kanonbra jobbat! :D :D :D :D

NDA
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""nda""]Intressant inlägg med mycket info! Snyggt och prydligt i bloggen! Med andra ord...kanonbra jobbat! :D :D :D :D

NDA[/quote]

Tack! För jag är väldigt mycket nybörjare men har dock läst andra bloggar under flera år....

Kan tillägga att huset ännu står övergivet. Det har ingen K-märkning men anses "bevarandevärt" av kommunen
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Týn
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 31 jul 2009, 19:47

Inlägg av Týn »

Åh, kan man inte få en lite mer detaljerad vägbeskrivning än att den ligger relativt nära Globen? :)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

grymt objekt, jag tar gärna info om det via pm om du vill dela med dej, trodde jag hade koll på sthlm men oj så fel man kan ha
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Týn""]Åh, kan man inte få en lite mer detaljerad vägbeskrivning än att den ligger relativt nära Globen? :) [/quote]



Tycker man skall vara lite försiktig just med detta hus som faktiskt är tänkt att få leva. Skillnad om man springer på ett hus i skogen " beyond rescue".

Svårt att ge ledtrådar. FInns inte en enda sida på nätet. Vad jag kan hitta i alla fall
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Då det ändå verkar att finnas ett visst intresse lägger jag upp 12 stycken helt nytagna bilder.

Som alltid: klicka på bilderna så de blir större. För att se alla klicka på "äldre inlägg". Annars syns bara 5-6 åt gången

http://hansmobilablogg.blogspot.com/
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

kanonbra bilder och text, och vilket objekt du hittat!!!!!!!!!!!!
jag har inte sett det på någon annan site heller...
hoppas din beskrivning inte lockar för många ligister dit.

håller tummarna för att det får stå orört till jag hittat ett bra sätt att köpa stället på!

/ fredrik
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är naturligtvis många i närmiljön som känner till huset. Men otroligt nog verkar jag vara den förste som lagt upp bilder?

Jag hade också en viss baktanke med att publiceringen. Tänker maila länken till kommun och arvsfond så de förstår att det börjar bli dags att agera. Man kan inte bara låta ett hus stå så här.

Flera har PM:at. Jag har gett adressen till 2 snabba personer som båda har mycket seriösa hemsidor. Miljön är fantastisk och även jag skull vilja se den skildrad av någon annan. De kanske ser den på ett helt annat vis. Dessa seriösa kommer säkert tipsa sina seriösa UE-vänner så det lär inte dröja innan fler bilder kan ses på sajter nära dig. Vilket jag tycker är helt ok. Annars hade jag förstås inte delat info. Förhoppningen är ju att huset skall få en ägare och börja renoveras.

Skulle man göra en nyinspelning av IB:s " Smultronstället" vore detta optimalt. Först scenerna då Dr Borg kommer körande till den förfallna herrgården. Ett gäng hantverkare skulle på två dagar sedan kunna sminka upp hus och tomt så det skulle se riktigt fräscht ut. Laga balkongräcket. Sätt upp en ny flaggstång
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar