Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

[quote=""Elagabalus""]Någon, troligen kommunen, har spikat för alla fönster.[/quote]

Man får hoppas att det är ett första steg i att göra något för att bevara byggnaden. Och inte bara för att hålla nyfikna på utsidan.

Hoppas att snön ligger kvar till nyår. Då ska jag besöka min kamrat igen och passa på att fota lite till!
Kamraten inte bara arbetar, utan också bor på sagda mjölkgård. Snacka om att jag vart glatt överraskad i höstas när jag lyckades lokalisera herrgården på Eniros flygkarta och insåg att det var bara ett par stenkast från hennes hus! :D
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Väcker liv i en gammal tråd. Inte varit förbi här sedan i vintras men saker har hänt. Om det är good eller bad news vet jag inte riktigt. Någon har satt upp en ordentlig grind i björkallen. Längre fram mot huvudbyggnaden har en del träd tagits ner. Själva huset är i samma bedrövliga tillstånd. Jag undrar om inte förfallet har gått för långt? Fuktskador på många ställen

Gillar också skylten vid vägen som har det där fina typsnittet man kan se i typ gamla pilsnfilmer. Nåja - femtiotalsfilmer i alla fall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Inlägg av fransosen »

Snyggt!! Jag hade helt missat detta tråd. Synd att det är igenbommat nu :(
Jocce81
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 13:47

Sv: Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Inlägg av Jocce81 »

Grymt sköna bilder, och intressant historia!

Någon som vet hur ödet ser ut idag? Har det hänt nått? Äger kommunen det?

Ser klart STOR potential i att de borde kunna göra nått med det, alternativt sälja det till rätt person för uppfix! :)


/Jocce
Senast redigerad av 1 Jocce81, redigerad totalt 0 gånger.
glenn
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 22:51

Inlägg av glenn »

riktigt häftig byggnad, känns ju helt klart som att det skulle vara enkelt att hitta nån som ville renovera och bo där bara det gick att få till nån slags K-märkning och en försäljning ? ..fin byggnad och centralt läge liksom, vi pratar inte om nån gammal skogspatronherrgård i mittre ingenstans.
elagabalus skrev: Skulle man göra en nyinspelning av IB:s " Smultronstället" vore detta optimalt.
Usch, jag förstår vad du menar men en nyinspelning av den kan inte bli annat än hemskt, och Ingrid Thulin som är så sagolikt vacker i den filmen.. nej nej, inte förstöra :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Skall ta reda på aktuell status i veckan och ev planer för framtiden. Men misstänker att kommunen varit rädd att det skall komma ut på öppna marknaden med eventuella avspärrningar och restriktioner för kommunens invånare. Men vad skall en kommun göra med en läcker liten herrgård? Ska ju helst bo folk i hus. De skall inte stå tomma

En variant, som funkat bra i resterna av Södertörns Villastad, är att hyra ut till tex konstnärer. Huset står kvar, någon ser till det och man har i allmänhet möjlighet att titta på huset någon gång om året





[quote=""glenn""] och Ingrid Thulin som är så sagolikt vacker i den filmen.. nej nej, inte förstöra :) [/quote]

Bara att hålla med. Just läst "Citizen Schein" och blir svårt avundsjuk på den gode Harry. Ekonomiskt oberoende vid 25 och få dejta Ingrid Thulin.....
Senast redigerad av 5 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Case closed! Ibland får UE-objekt ett lyckligt slut. När jag la upp tråden första gången var ägandeförhållandena oklara. Det pratades om att herrgården måste rivas pga av dess dåliga skick efter att ha stått övergiven i ca 30 år. Regering var inblandad ang frågan om Allm Arvfonden skulle avstå gården. Två andra personer ville också ta över herrgården av olika skäl.

Idag ägs fastigheten av aktuell kommun och skall rustas. Arbetena har redan startat. Det är inte längre ett UE-objekt och huset har tillsyn

Tycker det känns som en optimal lösning. En privatköpare hade förmodligen stängslat in hela udden. Här lite info:

http://www.skogsaktuellt.se/?p=34966&pt=108&m=1422
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Härligt!

Det var verkligen på tiden!
Det blir spännande att se vad för slags verksamhet den där tjusiga kåken kan komma att bjuda på i framtiden.

Tack för att du låg på och delade med dig av infon!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En sammanfattning: tråden blev till slut väldigt lång. Tror det beror på tanken att det låg en okänd övergiven herrgård strax utanför stadens hank och stör. Hade den legat i, säg Ådalen, hade tråden blivit betydligt kortare. Det här var dessutom min allra första tråd och ville väl twista till den och skapa intresse med "bara 15 km från Globen". Idag skulle jag nog knappt ens skriva Sörmland.

Jag delade info med några få. En som jag instinktivt litade på visade sig bli ett lyckokast. Han hörde sedan av sig och berättade om en väg in i huset. Annars hade jag aldrig kommit in och kunnat fota.

Det finns sannolikt liknande hus kvar att upptäcka där ute men jag har nog gjort mitt första och sista herrgårdsfynd. Gott så.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Inlägg av Grishnac »

Ett fantastiskt slut på det hela tycker jag, synd att man aldrig fick chansen att titta på huset när det stod tomt - men jätteskönt att det kommer att finnas kvar ännu en tid framöver.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar