Den förfallna herrgården. Bara 15 km från Globen

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag var där idag och arbetet är i full gång. Först tassade jag runt lite utanför och kollade in snickarna, men sedan lyckades jag få honom som är ansvarig att släppa in mig och visa runt en sväng. Fönsterna är igenbommade, så det är en helt annan känsla än de vackra bilder jag sett förut. Tyvärr är bilderna av ganska dålig kvalitet eftersom jag dels inte hade ljus eller bra blixt, och dessutom hade väldigt lite tid på mig. Han ville ju bara gå igenom huset och jag knäppte som en galning, med blandat resultat. Men fantastiska detaljer. Mycket i original, pärlspont, spegeldörrar, beslag, handtag osv. Gubben som bodde där sist var ju lite speciell och hade klottrat en massa meddelanden, bland annat om en katt (?) som dött, en annan som sprungit bort osv. Hur som helst ska stället renoveras ordentligt och sedan komma kommunens innevånare till glädje, antagligen som någon slags museum. Fantastiskt roligt att få kika in i denna underbara byggnad. Ska bli kul att se hur den ser ut om några år, nu är den i förfärligt skick, men med helt fantastiska möjligheter.

http://www.flickr.com/photos/dehex/sets ... 3360/show/
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Verkligen roligt att se bilderna och texten på väggarna. Lite svårt att se årtalen men är de från 1970 talet så är tandläkaren oskyldig. Tror han köpte det någongång mellan 1980-84(har det inte i huvudet nu här på t banan). Han bodde heller aldrig i herrgården utan hade det som exklusivt magasin bara....
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Hm, både snickaren och hon som arbetade i smedjan intill sade att gubben bodde där till för ett år sen? Och dateringarna på både anteckningarna och tidniningen är från 50-talet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""dhx""]Hm, både snickaren och hon som arbetade i smedjan intill sade att gubben bodde där till för ett år sen? Och dateringarna på både anteckningarna och tidniningen är från 50-talet.[/quote]

Ja Den excentriske tandläkaren dog för något år sedan. Men vad jag hört bodde han i förvaltarbyggnaden till vänster. Han köpte herrgården i början 1980-talet. Han bör alltså vara oskyldig till klotter innan denna tidpunkt. Istället skulle det vara spännande att höra mer om tidigare ägarinnan Ingeborg B. Hon framstår ju som lite originell med tanke på fynden här ovan. Hon ärvde den av sin far så den släkten ägde herrgården under lång tid. Förmodligen var huvudbyggnaden i rätt dåligt skick redan när tandläkaren införskaffade den. Men han lyfte inte finger för att stoppa förfallet. Med tanke hur förmögen han var kunde han jan åtminstone sett till att ha ett tätt tak. Spännande följa renoveringen.

Det kommer säkert ett specialarbete från någon intresserad gymnasist eller kanske tom något mer vetenskapligt från tex Södertörns Högskola vad det lider. Även parken med sina gångar, bro och kajrester är värd en dokumentation
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Amigaz
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 18:29

Inlägg av Amigaz »

Eftersom jag har båt i sjön och fiskat i sjön som ligger i anslutning till herrgården klev jag iland på platsen i förrgår för att se hur det står till med stället.
Kul att se att de börjat med en del åtgärder och rejäla saker har hänt inuti kåken där golvet nu är väck

Bilder:

https://skydrive.live.com/redir.aspx?ci ... E8214!1550
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

Vilket sjukt fint ställe! Man ska dock aldrig bli förvånad.. finns många många byggnader o hus som faktiskt är bebodda även om det ser minst sagt öde o förfallet ut! Det har man ju upptäckt "några" gånger själv :p
Användarvisningsbild
Amigaz
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 18:29

Inlägg av Amigaz »

[quote=""rasmusamanda""]Vilket sjukt fint ställe! Man ska dock aldrig bli förvånad.. finns många många byggnader o hus som faktiskt är bebodda även om det ser minst sagt öde o förfallet ut! Det har man ju upptäckt "några" gånger själv :p [/quote]

hehe, ingen höjdare och knata in en sån kåk och sen upptäcka att nån sitter i tex en soffa och glor på burken och undrar varför man snokar omkring i deras hus :D

Som sagt riktigt fint hus..känns som en tyngd lyfts från ens hjärta nu när de tar hand om huset, hela området i trakten andas historia och tyvärr har en del andra gårdar i närheten fått stryka med de senaste 200 åren
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

Jo precis :p Ett lysande exempel på det finns på min pixbox, "Huset som var bebott" :D

Min pixbox:
Användarvisningsbild
Amigaz
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 18:29

Inlägg av Amigaz »

[quote=""rasmusamanda""]Jo precis :p Ett lysande exempel på det finns på min pixbox, "Huset som var bebott" :D

Min pixbox:[/quote]

hehe, spanade nyss in dom bilderna ;)
Svårt att tro att nån hänger i den kåken

Hoppas vi inte sabbar tråden här med för mycket OT nu :D
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

[quote=""Amigaz""]hehe, spanade nyss in dom bilderna ;)
Svårt att tro att nån hänger i den kåken

Hoppas vi inte sabbar tråden här med för mycket OT nu :D [/quote]


Mjo.. Blev rätt förvånad om man säger så! :p

Äsch vafan gör det... Finns inga poliser här på forumet vad jag vet. Eller så gör det, det ;D Ue-snack ftw! :D
Skriv svar