Buketten-huset har ny ägare

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Underbar "före/efter" om man jämför din och min bild. Som kriget gått fram[/quote]

Kunde inte låta bli göra en före/efter i före/efter tråden.... :p

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Underbar "före/efter" om man jämför din och min bild. Som kriget gått fram[/quote]

Ligger mycket i det. Den kapitalistiska fronten hamnade mitt framför den öppna spisen... Men vad är det för bok??? Låter spännade.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Helt nyutkommen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Helt nyutkommen[/quote]

Kul. Är den bra?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tyckte kanske den var lite träigt skriven men själva storyn är ju otrolig. Ung man börjar med två tomma händer och slutar med ett imperium. Är man specialintresserad av ekonomi och företagande säkert läsvärd. Fyra månader per år tillbringar han för övrigt vid Hjälmaren så han håller ändå viss kontakt med Sverige
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Tyckte kanske den var lite träigt skriven men själva storyn är ju otrolig. Ung man börjar med två tomma händer och slutar med ett imperium. [/quote]

IOFS så lyckade ju Ingvar Kamprad (Ung man börjar med två tomma händer och slutar med ett imperium) bättre med sitt IKEA än Bengt med Buketten.... :D

Finns det något i boken som beskriver/berättar om varför "det sket sig" med Buketten?

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det står lite här:

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.3 ... tten-i-tid

Tydligen självvalt. Rädd för löntagarfonder och missnöjd skatter. 1977 (tror jag det var) tog han visst ut 1.2 miljoner lön och 77% av det gick i skatt.

Snabbläste boken främst för jag ville höra om "lyxvillan" men om jag inte missade något så nämndes den inte. Bara att man byggde anläggningar i E-tuna och bodde där.

Jag skriver lyxvilla med citationstecken för jämfört med de hus och fastigheter som sedan följde kan jag förstå om han har glömt den. Köpte våning i Londons exklusivaste kvarter, hus i Skottland, byggde hus på en ö utanför Florida och nu egen strandtomt med många hus på Tortoa. Och då tror jag att jag missade flera stycken hus i snabbläsningen
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Han verkar ha gillat lite spektakulär hus. Hit skulle flytten från Bukettenhuset gått men blev av olika skäl inställd

Ang Kamprad. Hans enkla rötter är väl lite en myt? Farmodern ägde en herrgård tror jag och familjen var väl rätt väl beställd? Tyska rötter och kanske därför han tog parti för den sidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

Nån som vet aktuell status på kåken?
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

[quote=""sillen""]Nån som vet aktuell status på kåken?[/quote]

Tydligen inte. ;-)
Skriv svar