Gästgiveriet

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Gästgiveriet

Inlägg av insern »

Det f.d. gästgiveriet finns alldeles utanför en större svensk stad. Många har säkert passerat det eftersom det ligger vid en större väg, men kanske inte reflekterat på ålder eller skick den korta stund som det passerar förbi utanför bilrutan. Gården har även givet namn åt en närbelägen stadsdel som kanske inte alltid haft det allra bästa ryktet men som under senare år har satsat på ekologiskt boende och faktiskt blivit ganska så populärt. Huset är byggt på 1790 talet och finns med på stadens bevarandeplan. Det lär vara länge sedan som det bedrevs något gästgiveri på gården - de sista hyresgästerna flyttade ut för ett par år sedan och nu står det gamla gästgiveriet öde och vaktas enbart av den största huggormskoloni som jag någonsin sett (gummistövlar rekommenderas vid ett besök)... Framtiden är oviss dock eftersom väg och järnväg håller på att expanderas alldeles utanför den nötta husknuten.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1113665_page0.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Fy tusan för huggormar! :eek: Jag hade förmodligen vänt direkt om det hade varit jag som sett dem. Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att det kunnat finnas ormar när jag varit ute. Åtminstone inga kolonier av ormar. Fan nu vågar jag knappt gå ut mer.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Hejsan, här har du sista hyresgästen på papperet!
Såg aldrig en orm.
Det bud jag fick var att kåken skulle flyttas några hundra meter. Men än har det inte blivit gjort. Då jag redan flyttat, så sades kontraktet upp och det städades. Det är därför det är så tomt. Huset skulle då inte hyras ut mer.

Kåken modifierades på 80-talet med ett badrum och lite andra saker. I uthusen har det varit cykelverkstad tills 70-80-talet någongång. Det har även varit arbetarbostad där tidigare på 1900-talet. Det är typ 3,5 lägenheter inne i kåken. Men planlösningen är rätt kaos.

Det finns även ett till uthus i utkanten på tomten. Tomten innehåller även lite förfallna terasser och en liten trädgårdsdamm.

Här är två bilder på huset som är tagna för ett år sedan. http://trossbotten.blogspot.com/2008/10 ... n-men.html
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Hej Loop! Spännande att du faktiskt varit hyregäst. Fanns det några spår kvar från gästgiveritiden inne i huset? En bekants äldre släkting har varit där på danser under gästgiveritiden på 20/30-talen, men gästgiveriverksamheten verkar att ha upphört någon gång under 30/40 talet och därefter har det fungerat som bostäder. Tyvärr går det inte att komma in eftersom huset är ordentligt tillbommat. Oklart vad som blir av planerna att flytta huset - tomtmark finns, men viljan att bevara verkar att ha försvunnit. Någon K-märkning lär inte vara på gång eftersom "det finns många fastigheter av liknande typ bevarade" enligt min kontakt på det kommunala bolag som förvaltar huset.

Jasifil: Det sägs vara fler som dör av getingstick än av huggormsbett varje år och ormarna är i regel skygga och sticker (!) när man närmar sig... "Det finns ingen som helst anledning till oro"
Senast redigerad av 3 insern, redigerad totalt 0 gång.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Nja, det är ju en väldigt stor och konstig murstock till en av skorstenarna, troligen nån äldre typ av ugn nertill. Den murstock som är närmast garaget. Men annars så syns ingenting av verksamheten.

Vart katten dansade de då? Det är bara små rum inne i kåken, måste ha varit utanför då. Jo, det måste vara 30-40-50 nångång som det blev bostäder, så ser iallfall inredningen ut överallt utom i badrummet och en lägenheten på nedervåningen. Det finns även ett litet isolerat rum på vinden, men dit tar man sig enbart med hjälp av en stege på övervåningen.
Kåken är i dåligt skick, rätt konstigt att vi fick bo där. Lägenheten på övervåningen den som har ett trapphus på utsidan är den som är i bäst skick.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Re: Gästgiveriet

Inlägg av insern »

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... =1.6993878
Det har funnits många mer eller mindre realistiska planer att bevara det gamla gästgiveriet, men medan man tänkt och planerat, så har det förfallit allt mer. En kombination av ett minst sagt uselt läge, där det låg inklämt mellan bergväggen och E45:an, allmänt förfall, intensiv vandalisering, samt att det i perioder fungerat som bostad åt hemlösa, satte sina tydliga spår - och det var i ärlighetens namn inte mycket kvar att bevara av det hus som sägs ha varit William Chalmers sista bostad. I helgen skrevs alltså det sista kapitlet; huset brann ned till grunden! Med sitt lite ensliga läge, var det väl dessvärre bara en tidsfråga innan detta skulle hända. Drygt tvåhundra år av histora försvann på bara någon timma!
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Re: Gästgiveriet

Inlägg av insern »

Såhär såg huset ut vid ett besök för nio år sedan:
download/file.php?mode=view&id=12882
...och såhär såg det ut från samma vinkel igår:
download/file.php?mode=view&id=12883
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nihil sub sole novum est
Skriv svar