Skånska ödehus

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Slim Krim""]Hade varit intressant att veta var ni hittat det här ställena. jag känner inte alls igen dem. Schyssta bilder för övrigt.[/quote]
Inte speciellt långt från "dina trakter"... ska skicka ett PM.
[quote=""Decay""]I det huset som är i bra skick så verkar det ha funnits två lägenheter. Jag var bara inne i den med massa siffror i, var ni inne i den andra?[/quote]
Det andra huset var likadant, d.v.s. från början utformat som två lägenheter men skicket var(som jag skrev tidigare) lite sämre:
Bild
Ville upp till andra våningen för att se balkongen men trappan såg farlig ut.
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: [stavfel]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild
Bild
Bild

Utforskade ett ödehus(rättare sagt en gård) i Nordöstra Skåne idag, huj vad kallt det var!
Gården består av flera byggnader, det var större än jag trodde. Besöket vara inte så länge p.g.a. kylan men ska garanterat dit igen till våren.

Jordkällaren höll på att rasa ihop. Brödugnen var i bra skick, "spadarna" fanns kvar. Brevvid hittade vi ett litet rum där man troligtvis rökt korv m.m... kommer inte på vad rummet heter/kallas.

Innergården var närstan helt igenväxt, på flygbilder så ser det ut som om husen är byggda i en mindre skog men träden har växt upp efter att gården övergetts. Där inne bland träden står två båtar varav en fiskesnipa.

Elkablar var lustigt dragna, har aldrig sett något liknande. Tyvärr tog jag ingen bild på detta men det såg ut att vara gjort för länge länge sedan... ett återbesök kommer nog som sagt till våren.

Detta var ett av husen som vi hoppade över under "ödehusvandringen".
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Nethril
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 20:52

Sv: Skånska ödehus

Inlägg av Nethril »

Det är något visst med tegelbyggnader. Fasen vad fina de är!

Fint ställe, roligt med så många byggnader. :)
Buried by time and dust...
http://explorica.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild
Upptäckte under helgen att detta ödehus strax norr om Degeberga jämnats med marken, det var ett lite annorlunda hus så det kändes extra tråkigt att den försvann.
Den var nästan lite "kyrkoaktig" med sitt brant sluttande tak och långsmala form.
Bild
Bilderna nedan visar ett ödehus strax norr om Ystad som revs 2009, när jag körde förbi tomten i lördags så upptäckte jag att någon rest ett ganska stort plakat där
med texten "tomt till salu"... får se vad som sker. Kanske bygger de nytt på denna plats, vad det än blir så blir det nog inte lika fint som det urspungliga huset.
BildBild
Två bilder till på samma hus: ett från vinden och ett från toaletten
Bild
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Sv: Skånska ödehus

Inlägg av Slim Krim »

Ja det där huset vid Degeberga var rivet såg jag också. Jag blev lite paff när jag körde förbi där senast. Undrar om de ska ta huset bredvid också?
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: Skånska ödehus

Inlägg av wroomlars »

Helt jävla galet.........
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Blekinge verkar vara rena Norrland vad gäller ödehus. Har bara kort passerat men såg framför mig bördiga bygder med ett attraktivt läge ganska nära större städer och kontinenten. Norrlands historia känner vi men hur kunde det bli så här i Blekinge? Antar att det har med arbetstillfällen att göra även här

"Nyfiken"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Elagabalus, du blandar nog ihop trådarna...
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2243

:rolleyes:

I vilket fall som helst så finns det gott om ödehus vart man än befinner sig i landet, det gäller bara att hitta dem.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Japp. Jag prenumerar på för många trådar tror jag ;-) Visst är landet fullt av öde hus. Åkte nyss E4 norrut och roade mig med att slå på UE radarn. Bara det man ser från v ä g e n skulle räcka till flera dagars utforskande. Men visst verkar Blekinge extra välsignat med ödehus? Eller så är ni extremt duktiga där nere på att kartlägga dem
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har inte varit ute och utforskat några ödehus på senaste tiden. Här är en bild tagen en månad tillbaka i tiden, fler bilder kommer.
Bild
"vid ruinens brant"
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar