Skånska ödehus

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Fit4fajt
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 17:25

Inlägg av Fit4fajt »

[quote=""coela""]Ödetorp i västra Göinge, fanns inte mycket kvar invändigt. Men lite ovanligt med halmtak![/quote]

Snygga bilder :) Var där i vintras men hade dålig kamera så bilderna blev inte helt bra :P men den bakugnen är ju så fin ^^
http://theabandoned.pixbox.se
http://theabandoned.zoomin.se/index.html

"Det man inte kan hoppa över måste man krypa under"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har inga nya bilder att bjuda på då pixbox krånglar -kan inte lägga upp några nya. Har även fyllt månadskvoten på flickr, måste uppdatera kontot... men kan bjuda på en rapport:

Var ute och körde en dag, närmade mig en märklig "skogsdunge" mitt ute bland öppna fält, saktade ner men såg inte något hus då vegetationen var väldigt tät. Men misstänkte ändå att det fanns ett hus där inne någonstans... det stod ju en brevlåda där och man kunde skönja en väg som en gång funnits där. Nåja tänkte jag och lade platsen på minnet. En regnig dag kollade jag upp den platsen på hitta.se och visst fan står det ett hus där inne!

Nu under helgen packade jag ner kameran, mat och lite annat som kan vara bra att ha och letade upp platsen igen. Vilket kusligt ställe! Fortsättning följer...

Var tvungen att springa ifrån datorn där, nu är jag tillbaka. Fortsättningen:

Dök in bland buskarna bredvid brevlådan(som visade sig vara grannens) och hittade den gamla vägen som lett fram till huset, det är bara en liten snutt. Mötte första hindret: brännässlor, massor utav dem. Fick gå försiktigt men lyckades ändå bränna mig några gånger då det även fanns taggbuskar lite här och där(björnbär?) som jag fastnade i. Väl framme vid huset så såg man redan på utsidan att det var ganska så förfallet, fönsterna var inte hela längre, på taket hängde en helt söndertrasad presenning. Kanske har någon har tankar på att börja renovera?

Trädgården var ganska vildvuxen, anledningen till att huset inte syntes så bra var de stora träden som planterats utmed tomtgränsen. Kan inte träd så bra men de är riktigt grova, de har säkert varit magnifika i vårdat skick. Det låg glas och tegel överallt på bakgården så det var inte trevligt att gå omkring där. Väl vid huvudingången och trappan så såg jag att ingen kan ha bott här sedan 80-talet. Trappräckena satt lösa och grenar nådde dörren från bägge hållen, var tvungen att föra dom åt sidan för att komma fram till dörren... som var låst. Dock var översta rutan sönder och man nådde preciiis ner till låsvredet så dörren gick att öppna. Det är alltid lika kusligt att stoppa in handen någonstans där man inte ser den. He he...

Klev över trappans lilla mosstäcke, inne möttes jag att tomma rum, inte mycket kvar av varken möbler eller övrig inredning på hela ovanvåningen. Visste att det fanns ett vindsloft och en källare men det är ju alltid lika kusliga så de besöks sist. I köket hade taket rasat in delvis, även i vardagsrummet men långt ifrån lika allvarligt. Där hade i sin tur trägolvet "sprängts" så att man såg hur det är uppbyggt. Alla innerdörrar i huset var svåröppnade p.g.a. sättningar i huset och gissningsvis fukt... Toaletten med sitt sexkantiga fönster var det enda rummet på den här våningen som var någorlunda helt. Badkar och allt var kvar, såg nästan ut att vara hämtat från ett bebott hus.

Gick ner till källaren, där stod en del grejer kvar så som div. garnutrustning, stora kärl där man kunde koka varmvatten i, en byrålåda, komplett oljepanna med aggregat o.s.v... Kusligaste fynden här nere var en petflaska som stod framme som om någon lämnat den där för 10 min. sen. Dcok var trycket på den gammalt så den hade garanterat stått där ett tag. Foton på någon yngre man fanns på byrålådan, från 50/60-talet. Lantbrukarprotokoll från 1960 -låter gammalt men hittade även ett exemplar av Kristianstadbladet från 1995(vad fan?)... det absolut konstigaste prylen jag fann går knappt att beskriva, den låg i ett av byrålådans öppna fack och såg ut som en blandning av en potatis och en bit ryggrad. Ja det låter helt galet men kan inte beskriva den bättre än så, vågade inte röra den i alla fall(önskar att jag kunde lägga upp lite bilder på den nu!).

Lämnade den mystiska saken där nere och gick upp till vindsloftet, golvet där var så dåligt att jag inte vågade gå upp utan stannade vid sista trappsteget. Tog några bilder på ljuset som kikade in genom hål i taket... undrar hur länge huset står upprätt? Gick ner igen och tänkte gå ut genom ytterdörren när jag ser något på golvet till höger om dörren. Är det där... tänder. Jo det är tänder, men vad är det för skalle de sitter på? Fick gräva fram ficklampa igen som jag precis lagt packat ner i ryggsäcken. Svaret får ni reda på sen när jag lyckas få upp några bilder, fortsättning följer då!
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: var tvungen att springa iväg en stund mitt i allting
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

Potatis med ryggrad låter ju spännande!
Tänder låter ju inte så jätte trevligt att hitta.
Väntar spänt på bilder ifrån fyndet.
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Sunken""]Potatis med ryggrad låter ju spännande!
Tänder låter ju inte så jätte trevligt att hitta.
Väntar spänt på bilder ifrån fyndet.[/quote]

Här är bilderna, varsågod: LÄNK

Någon som lyckas identifiera objektet på bild nr. 4 med namnet "the thing"? :confused:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Smålänning
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 03 jul 2011, 16:05

Inlägg av Smålänning »

Fina bilder på ett lagom förfallet hus.

Saknar bara några bilder som visar hur huset ser ut utifrån.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Smålänning""]Fina bilder på ett lagom förfallet hus.

Saknar bara några bilder som visar hur huset ser ut utifrån.[/quote]
Tackar.

Att fota huset från utsidan var näst intill omöjligt. Har bara ett fast 35 mm objektiv, detta i kombination med den övervuxna trädgården... he he.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

Ligger detta huset nära en gammal nerbrunnen verkstad och några mobförråd? Känner igen det på bilderna.
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Sunken""]Ligger detta huset nära en gammal nerbrunnen verkstad och några mobförråd? Känner igen det på bilderna.[/quote]
Japp, i närheten ja. Känner man till dessa trakter hittar man den ganska enkelt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

[quote=""Saddam""]Japp, i närheten ja. Känner man till dessa trakter hittar man den ganska enkelt.[/quote]

Då vet jag exakt. En polare bor 100 meter från det huset. Får kanske hälsa på honom snart :)
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

Längesedan det uppdaterades i denna tråden!
Här kommer ett album på ett mkt förfallet hus i NÖ Skåne.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1240619_page0.html
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Skriv svar