Lite Ådalenreklam

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Lite Ådalenreklam

Inlägg av Elagabalus »

Det är nästan chockartat hur mycket övergivet det finns här inom ett ganska litet område. Nu när det är avlövat ser man bättre. Tog en sväng på kanske 30-40 min och noterade nog uppåt 30 tomma hus. Fabriker är i allmänhet bortstädade men boningshus finns kvar. Étt större sjukhem ( ordentligt tillbommat) ett ännu större i mot tätorten som ev kan vara tillgängligt nu. Inget tyder på någon vändning heller utan avflyttningen lär bara eskalera. Närmare Kramfors finns ett liten samhälle som står tomt och övergivet sägs det. Hann ej dit denna gång

Dessa ganska triviala bilder tog jag genom bilrutan. Ibland utan att ens stanna men de ger en liten blick hur det ser ut

Edit: att husen står till synes övergivna behöver inte betyda att de är det. Kan fungera som sommarstuga någon vecka per år tex. Men ändå fascinerande att bara se dessa hus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Lite Ådalenreklam

Inlägg av Grishnac »

För någon med vårat intresse är ju Ådalen en guldgruva, jag hoppas på att kunna ta en tripp upp nästa vecka med lite tur, det rycker ganska bra i fotonerven nu och den där stora kåken ser onekligen intressant ut.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag PM:ar dig position lite senare under dagen
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ja det ser ut som en riktig guldgruva... synd att man bor så långt bort.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag tycker mig nästan känna igen det stora vita huset från UE Grand Prix turen som gick genom Ådalen. Åtminstone var det några mycket liknande längs vägen som såg oerhört hängiga och inbjudande ut men med påfallande trötthet fick det vara för den gången..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Jag tycker mig nästan känna igen det stora vita huset från UE Grand Prix turen som gick genom Ådalen. Åtminstone var det några mycket liknande längs vägen som såg oerhört hängiga och inbjudande ut men med påfallande trötthet fick det vara för den gången..[/quote]

Du bör ha passerat ett par av dom där när du var till tornet i älven.....dom ligger väldigt nära.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Grishnac""]Du bör ha passerat ett par av dom där när du var till tornet i älven.....dom ligger väldigt nära.[/quote]

Ja kollade på en karta och de stämmer.. om jag ändå hade tid å pengar till en spontan 40milstur nu. Det är vackert.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""kristofer""] Det är vackert.[/quote]

Jo det är det. Här kommer det välkända styrtornet från en delvis ny vinkel. Många verkar ha varit här. På ena bilden skymtar det bara till vänster. I flottningsmuseet finns kontrollpanelen bevarad. Om jag minns rätt var det främst kvinnor som bemannade det. Skälet skulle vara deras simultankapacitet......

Ön framför tingshsuet är Lilla Norge. Kommer av norska skepp lossade sin barlast på denna plats. Ibland vajar norska flaggan här. Bott en familj på ön och det har även varit teater

Slänger också med bild på den övergivna slalombackskiosken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Den som ändå hade tid och pengar för en spontantripp... Helt underbar avfolkningsbyggd.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""LowAndSlow""]Den som ändå hade tid och pengar för en spontantripp... Helt underbar avfolkningsbyggd.[/quote]

Jag blir också helt matt. Om man bara hade tid.
Skriv svar