Lite Ådalenreklam

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lägger upp några bilder från en hårt drabbad ort och dess omgivningar. Inte nog med stor utflyttning. Bottniabanan har dessutom gjort att många hus lösts in och rivits. Huvudgatan känns som en övergiven Vilda Västerstad. Man blir lite förskräckt men som tur är ligger det till synes välmående villaområden runt omkring. Gillar Skoterklubbsanslagsatavlan. Det var inte igår man hade möte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Och några till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tog en höstsväng förbi den i UE-sammanhang välkända campingen. Tyckte det hänt ganska mkt. Det har vandaliserats en del och brutits upp.

Nåväl; på min färd genom Ådalen kom jag att slå mig en slang med en affärsidkare. Förutom att vara fd klasskompis med Dolph Lundgren så visade det sig att hon arrenderat och drivit campingen säsongen 2000. Hon umgås ännu med de ursprungliga ägarna. Fick lite ny info:

1. De mindre tidiga stugorna är byggda av herr Dackes bror som var timmerman. De är av väldigt bra kvalite. De med altan är nyare smäckbyggen och redo för rivning.

2. Man hade kylskåp i stugorna redan på 60-talet. En tidig lyx

3. Stugorna hyrdes ut till jägare under jaktsäsongen efter efter att anläggningen lagts ner

4. De sista (?) som försökte var tydligen armenier.Men efter en vecka fick de lappsjuka och drog till Sthlm


Notera att jag fann en skylt med prisuppgift. Inga höga priser direkt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]

4. De sista (?) som försökte var tydligen armenier.Men efter en vecka fick de lappsjuka och drog till Sthlm
[/quote]

Trevliga höstbilder :)

Armenier, dom försökte bo där? :eek:

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Trevliga höstbilder :)

Armenier, dom försökte bo där? :eek:

/B[/quote]

De försökte driva den som camping någon gång på 2000-talet ( måste ha arrenderat). Men två fick lappsjuka och drog nästan omgående och lämnade kvar en stackare som snart också gjorde samma sak.

Enligt damen jag pratade med är det flera som velat köpa campingen då det finns många som faktiskt av nostalgska skäl kan tänkas sig att övernatta där. Men det har alltid blivit nej. Nu sägs det att det var sista året som området kommer att slås. Blir en djungel nästa sommar.

Underbart fotoväder men hade bara en kompakt i handsfacket. Annars tror jag hösten är bästa tillfället att besöka dessa miljöer.Lägger upp några fler höstbilder
Edit

Slog mig vilket märkligt ställe att lägga en camping på. Rakt ovanför dundrade E4 dygnet runt. Även igår med gles trafik hajade man till när fordon körde rakt uppe på bron.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

OT...? P3 dokumentär om skotten i Ådalen 1931... ganska intressant.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4766833
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Saddam""]OT...? P3 dokumentär om skotten i Ådalen 1931... ganska intressant.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4766833[/quote]

Jag pratade en gång för länge sedan med Tore Andersson som blåste Eld Upphör och räddade livet på ett antal man bara kan gissa. Det måste ju vara den största hjälte jag träffat med tanke på hans sinnesnärvaro medans kulorna yrde runt öronen. Att han senare åtalades för att ha stört avrättningen av arbetarna gav ju det hela en besk eftersmak även om åtalet lades ner. 1981 då Sosse pamparna smörjde kråset i Kramfors för att fira 50års jubileumet fick hjälten Tore stå utanför och med riffraffet för han var inte ens bjuden. Kontakten med verkligheten kunde väl bli för påtaglig för dom i arbetarpartiet som bara sett arbetare på studiebesök där dom mera varit skådespelare och i staplar på statistik listor. Då det var dax för 1991 års 60års jubileum blev det rätt tyst från partiet eftersom Kjell Olof Feldt kort innan hade föreslageit strejkförbud som en av årgärderna för att stoppa nån ekonomisk kris och att hävda att det är fel att skjutas men andra straff går bra blir väl ett blekt argument. Att det var valår som dom förlorade och inte ens utnytjade denna klassiker i svensk arbetarrörelse när set till och med var jämna år tyder väl på att dom var rätt sugna på att sitta på avbytarbänken ett tag.

Kapten Mesterton som väl enligt alla som haft med honom att göra var den största grisen dom haft att göra med höll på att få en gata i Sollefteå uppkallad efter sig. Det är väl inte så smart att be nått kronvrak leta fram några namn med militär anknytning till orten speciellt då dom bara letar namn utan att gräva i historieböckerna.
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Tog en cykelsväng igår mellan broarna Hammarsbron och Sandöbron. Cykla är helt perfekt. Man ser saker man missar från bilen. Man blir vänligt bemött.

Någon PM:ade mig om campingen under gamla E4. Jo - jag stannade till. Nästan lite rörande. Det var nyslaget. Någon hade satt hinkar inne i receptionen för att samla upp regvatten. Precis som om någon inväntar bättre tider på campingområdet. Det finns bocciaklot att låna, schackpjäser, dusch och bastustuga. En stängd kiosk. En idyll. Kalendern på väggen var daterad 2001. Ev ligger det några övergivna campingstugor nere vid vattnet också. Hann ej kolla men tyckte mig se det när det var avlövat

Hittade också ett övergivet större hus med spår av en påbörjad renovering från kanske 80-tal. Strandtomt. Med bil hade det gått mig förbi.

Var också nere vid Sandvikens gamla cellulosafabrik. Allt är otroligt igenväxt men mitt bland snåren hittade jag denna tågrest. Stolparna såg ut som nya och det stod en skylt om lastplats. Måste gått ett stickspår ner med ganska kraftig lutning. Lite spökligt.

Tagna med min ganska mediokra Nikon P5100[/quote]


Det är väl på denna väg som huvudrollen i filmen "Ha Ett Underbart Liv" från 1992 står och liftar då han ska till Stockholm. Han ska från Sollefteå (eller filmskaparnas bild av Sollefteå som filmades nån annanstans) och hanmar på vägen som går under sandöbron på ön mellan dom två broarna. Sen får han lift av Gert Fylking och åker nån mil tillbaka mot Sollefteå från ön han inte ens borde liftat till från första början och hamnar i Bollstabruk! Hade han varit lika usel på att lifta sig fram skulle han 19 år senare varut en liftande vålnad som eventuellt nått Hudiksvall.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Reverend Raw""]Det är väl på denna väg som huvudrollen i filmen "Ha Ett Underbart Liv" från 1992 står och liftar då han ska till Stockholm. Han ska från Sollefteå (eller filmskaparnas bild av Sollefteå som filmades nån annanstans) och hanmar på vägen som går under sandöbron på ön mellan dom två broarna. Sen får han lift av Gert Fylking och åker nån mil tillbaka mot Sollefteå från ön han inte ens borde liftat till från första början och hamnar i Bollstabruk! Hade han varit lika usel på att lifta sig fram skulle han 19 år senare varut en liftande vålnad som eventuellt nått Hudiksvall.[/quote]



Laddade ner filmen faktiskt. Mycket är fotat i Nyland (precis som " I rymden finns inga känslor"). Av tidningen Klassiker förrra sommaren beskriven som " en övergiven spökstad". Scenen där han snor Kjelles bil är filmad både inne i och precis utanför det gamla hotellet. Idag nerlagt men står kvar

När han får lift med Fylking blir det Nyland igen och pizzeria Dallas vid hamnplan. Den finns kvar men ligger nu uppe på Storgatan

Bron där Fylking stannar är bron över till Svanö

Nördvetande. Precis när han stjäl jänkaren ser man en dåtidens monstertraktor i bakgrunden. Pratade med ägaren som berättade att han blev kontaktad av någon som sett filmen och hade samma traktor som tydligen led av hydrualikproblem. Han kunde hjälpa honom...... detta var innan internet och sociala fora
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Reverend Raw""]Jag pratade en gång för länge sedan med Tore Andersson som blåste Eld Upphör och räddade livet på ett antal man bara kan gissa. Det måste ju vara den största hjälte jag träffat med tanke på hans sinnesnärvaro medans kulorna yrde runt öronen. Att han senare åtalades för att ha stört avrättningen av arbetarna gav ju det hela en besk eftersmak även om åtalet lades ner. 1981 då Sosse pamparna smörjde kråset i Kramfors för att fira 50års jubileumet fick hjälten Tore stå utanför och med riffraffet för han var inte ens bjuden. Kontakten med verkligheten kunde väl bli för påtaglig för dom i arbetarpartiet som bara sett arbetare på studiebesök där dom mera varit skådespelare och i staplar på statistik listor. Då det var dax för 1991 års 60års jubileum blev det rätt tyst från partiet eftersom Kjell Olof Feldt kort innan hade föreslageit strejkförbud som en av årgärderna för att stoppa nån ekonomisk kris och att hävda att det är fel att skjutas men andra straff går bra blir väl ett blekt argument. Att det var valår som dom förlorade och inte ens utnytjade denna klassiker i svensk arbetarrörelse när set till och med var jämna år tyder väl på att dom var rätt sugna på att sitta på avbytarbänken ett tag.

Kapten Mesterton som väl enligt alla som haft med honom att göra var den största grisen dom haft att göra med höll på att få en gata i Sollefteå uppkallad efter sig. Det är väl inte så smart att be nått kronvrak leta fram några namn med militär anknytning till orten speciellt då dom bara letar namn utan att gräva i historieböckerna.[/quote]

Intressant att du träffat trumpetblåsaren! Har kommit en nyutgåva av den kanske mest kända boken om händelsen ( minns ej namnet nu). Rekommenderas att läsas.
Skriv svar