Lite Ådalenreklam

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Intressant att du träffat trumpetblåsaren! Har kommit en nyutgåva av den kanske mest kända boken om händelsen ( minns ej namnet nu). Rekommenderas att läsas.[/quote]


Det var ju minnst 25 år sedan om inte ännu mer. Han kändes ju jävligt jordnära och rak då han berättade om hur han tänkte. Med tanke på alla år vi hade sossarna som regering eller det var väl kanske just därför dom mest var ett arbetarparti i namnet och inte så mycket mer är det i alla fall trist att inte denna hjälte fick den status han förtjänade. Han borde ju stått staty spelandes trumpet. Hans hjältedåd sträckte sig ju över alla politiska gränser och alla tjänade ju på det han utförde. Det är ju en sak att i det läget ta till våld och hämnas i blint raseri. Att ligga medans kulorna träffar folet runt om kring och bara dels få idén och dels behålla fokus att spela denna trudilutt tyder på att han hade allt som en hjälte behöver! Han borde stå staty nånstans.
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Nått jag inte förstår apropå skotten i Ådalen är ju att det inte blev upplopp då Bo Widerbergs film "Ådalen31" hade premiär. Dels var var den ju jävligt rörig och framställde arbetarna som byfånar men det värsta är ju då en av karaktärerna som blir avrättad innan demonstrationen hypnotiserar en flicka och klär av henne naken då hon sover. Det är ju trots allt en av fyra möjliga män som offrade livet som framställs som en potentiell våltäktsman. Jag tror ju inte att dom hade fått fram att det hänt på riktigt. Det pekar ju ju ut någon av Erik Bergström, Viktor Eriksson, Evert Nygren eller Sture Larsson som en sexualbrottsling. Det är ju 25% chans att någons anhörig utpekades. Sen kan man se på den nakna kvinnan där hon ligger att hon har solat i bikini mer än 15 år före den 3 juni 1946 då bikinin introducerades i resten av världen .




Bild
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Faktiskt inte sett filmen. Måste göra det nu. Låter märkligt med de saker du räknade upp. Innan jag började tillbringa viss tid i området var mina kunskaper väldigt begränsade. Men efter boken känns det som man har bättre koll
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Faktiskt inte sett filmen. Måste göra det nu. Låter märkligt med de saker du räknade upp. Innan jag började tillbringa viss tid i området var mina kunskaper väldigt begränsade. Men efter boken känns det som man har bättre koll[/quote]

Kolla in den så kommer du att få se bland set värsta filmatiseringarna av en verklig händelse som någonsin gjorts!
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Lånar tråden för att lägga upp några uppdaterade vårbilder från campingen under 332:an. Som någon skrev så verkar dom små stugorna hålla för väder och vind till skillnad från dom större. Kul med så lite vandalism och grafitti.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1241859_page1.html
Flygger
Stunder
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 13:34
Kontakt:

Inlägg av Stunder »

Mina bilder från samma camping - fotades i oktober förra året:
http://vitastunder.blogspot.se/2012/11/ ... n-det.html

[quote=""Elagabalus""]De försökte driva den som camping någon gång på 2000-talet ( måste ha arrenderat). Men två fick lappsjuka och drog nästan omgående och lämnade kvar en stackare som snart också gjorde samma sak.

Enligt damen jag pratade med är det flera som velat köpa campingen då det finns många som faktiskt av nostalgska skäl kan tänkas sig att övernatta där. Men det har alltid blivit nej. Nu sägs det att det var sista året som området kommer att slås. Blir en djungel nästa sommar.

Underbart fotoväder men hade bara en kompakt i handsfacket. Annars tror jag hösten är bästa tillfället att besöka dessa miljöer.Lägger upp några fler höstbilder
Edit

Slog mig vilket märkligt ställe att lägga en camping på. Rakt ovanför dundrade E4 dygnet runt. Även igår med gles trafik hajade man till när fordon körde rakt uppe på bron.[/quote]
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Härliga bilder. Det märks vem som är fotograf och vem som är "intresserad och glad amatör". Det här är väl den bästa övergivna campingen efter Norrlandskusten (har ju tom prytt ett bokomslag nyligen) men faktum är att det finns åtminstone två till som man ser från E4. Svänger man av väntar troligen fler
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej

Jag fortsätter på inslagen väg och länkar till mina bilder av nämnda campingen

Även här en "glad amatör" :)

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""coolhand""]Hej

Jag fortsätter på inslagen väg och länkar till mina bilder av nämnda campingen

Även här en "glad amatör" :)

/ C[/quote]

Otroligt att den håller ihop så bra, år efter år.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

"Abdonerade hus" i Ädalen. Kände inte till facktermen men egentligen självklar. Nu åker pensionärslägenheterna i Lugnvik. Och kanske Björknäs

http://allehanda.se/start/1.5471005
Skriv svar