Lite Ådalenreklam

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

Vet någon vem det är som äger "café tornet", kontrolltornet som står ute i älven vid Sandslån?

Var ute och tittade till där för någon vecka sedan. Såg då att en sjöfågel låg död längst upp inne i byggnaden. Inga fönster är trasiga eller öppna och alla dörrar låsta.. Vet inte om den tagit sig in via någon luftventilation.

Bild
Senast redigerad av 1 Projector, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vad jag vet är det de som äger själva Sandslån som äger tornet. Fanns funderaringar om att göra om det till bröllopssvit eller minispa. Sist jag var uppe låg det mkt fimpar. Traktens, få, ungdomar har säkert haft ett drömställe där ute
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

[quote=""Elagabalus""]Vad jag vet är det de som äger själva Sandslån som äger tornet. Fanns funderaringar om att göra om det till bröllopssvit eller minispa. Sist jag var uppe låg det mkt fimpar. Traktens, få, ungdomar har säkert haft ett drömställe där ute[/quote]

Okej. Ja jag tycker det är rätt otroligt att det är så helt som det är.
Hade varit skoj att ha det där stället annars.. :D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Skulle fungera som stuga ;) . Där nere fanns/finns väl kök och hygienutrymmen.

Står café på tornet men det brast visst på att det krävdes två båtar vid ev evakuering. Märkligt att det inte är mer drag på området. En härlig miljö med de gamla kasernerna och läget vid älven. Men det är, nästan, likadant överallt förutom platser som kanske Smögen och Borgholm. Även i juli är det lite folk. Kan man semestra i juni eller augusti är man oftast ensam. Att semestra i Sverige verkar på väg ut.

Tillägg. Överdrev lite. Visst finns det ett antal platser med mkt folk som tex Skara sommarland men ni vet nog vad jag menar. Åkte parallellvägen till E4 upp till Sundsvall i juli. Den som går i inlandet. Passerade platser som Järvsö tex. Trots högsäsong såg det dött ut. Någonstans efter vägen stod ett brandbilsmuseum. Öppet men inte kotte syntes.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Skulle fungera som stuga ;) . Där nere fanns/finns väl kök och hygienutrymmen.

Står café på tornet men det brast visst på att det krävdes två båtar vid ev evakuering. Märkligt att det inte är mer drag på området. En härlig miljö med de gamla kasernerna och läget vid älven. Men det är, nästan, likadant överallt förutom platser som kanske Smögen och Borgholm. Även i juli är det lite folk. Kan man semestra i juni eller augusti är man oftast ensam. Att semestra i Sverige verkar på väg ut.

Tillägg. Överdrev lite. Visst finns det ett antal platser med mkt folk som tex Skara sommarland men ni vet nog vad jag menar. Åkte parallellvägen till E4 upp till Sundsvall i juli. Den som går i inlandet. Passerade platser som Järvsö tex. Trots högsäsong såg det dött ut. Någonstans efter vägen stod ett brandbilsmuseum. Öppet men inte kotte syntes.[/quote]



Ett riktigt hett tips till dig är att du tar gamla E4 nästa gång du skall uppöver och har lite tid tillgodo. Börja redan strax utanför Stockholm och följ den norrut så kommer du hitta väldigt många fina miljöer.
Om du är osäker på sträckningen så finns den med i två nummer av Riksettan som säkert går att få tag på av redaktionen.


EDIT// Du vill köpa Riksettan nummer 2/2008 och 2/2010, där är det uppdelat med Sollentuna - Sundsvall i första delen och Sundsvall - Haparanda i andra.
Senast redigerad av 1 Grishnac, redigerad totalt 0 gånger.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack för tipset. Har testat både "höger och vänster" sida om E4 norrut men för de med våra intressen kanske "höger" (fd Rv 13) har mer att ge. Fler lämningar av industri och vägminnen.

Dock fantastiskt vackert runt Järvsö och Ljusdal mfl orter.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Överhuvudtaget, alla större vägar som är fd brukar kunna bjuda på många fina saker.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""Elagabalus""]Att semestra i Sverige verkar på väg ut.[/quote]

Svensk turistindustri har tydligen gått om exporten i omsättning, så nja. Men folk åker nog mer non-stop dit de ska och gör inte lika mycket strandhugg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Svensk turistindustri har tydligen gått om exporten i omsättning, så nja. Men folk åker nog mer non-stop dit de ska och gör inte lika mycket strandhugg.[/quote]

Tror det är storstäderna som är vinnare. Kört runt ganska mkt i sommarsverige och ofta är det rätt lugnt. Men jag gillar det iofs

Tillägg. Banden till de mindre orterna blir mindre i takt med att åren går. Vet ju själv. Den lilla hålan på Varaslätten jag tillbringat så mkt tid i är idag helt ointressant nu när ingen släkt bor kvar - och så är det väl för de flesta. Vem tillbringar en vecka i Ramsele när mor och far kilat vidare?
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Glesbygden avfolkas -Längs Ångermanälven är utflyttningen störst i Sverige. Redan om 30 år kan dom första spöksamhällena bli verklighet där.

I Ådalen i Ångermanland, en gång skogspatronernas förlovade land är nu utflyttningen störst i Sverige. 1952 bodde här, efter Ångermanälven, 128.000 människor – idag är den siffran 63.000, och fortsätter utflyttningen, så har den sista flyttat ut om ungefär 60 år.

Ännu snabbare går det i Bollstabruk, där bor idag 1.800 personer och om trettio år kan allt vara slut.


se på SVT PLAY (vet inte hur länge det ligger uppe)

/B
Skriv svar