Gamla skolan från ingenstans

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Gamla skolan från ingenstans

Inlägg av Ingemar Johansson »

Jag hade funderingar ett tag om man skulle börja forska igen efter gammla ödebyggnader m.m eftersom jag tidigare hade varit ute och fota massa hus som dessa bilder försvann vid ett inbrott...Så jag tog trippen till hälsingland idag och körde efter grusvägar m.m efter en grusväg så fanns det en avtagsväg så jag provade den vägen och körde bra länge och bestämde mej nästan att vända och plöstligt så dök det upp en gammal skola mitt i skogen och från ingenstans..

Jag började med att ta fram thermosen med kaffet och en macka och studerarde skolan en stund och lyssnde till tystnaden.Tänkt att barn har gått till denna skola säkerligen flera kilometer jaa ända upp till milen i alla årsväder medans finare folket med sina barn kom med häst och vagn eller släde.

Samma byggnad bodde även lärarina dörren brevid och på ovanvåningen

Fika pausen är nu över och började att kolla skolan och tog fram kameran..Det satt ett hänglås på dörren och ack tycket jag men såg genast att den var inte låst med dörren utan den var öppen så jag smög sakta in och såg att skolan stod nästan still presis som den nästan såg ut när sista eleven gick från skolan...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sista bilden innan kameran lade av helt plöstligt och förstår inte varför :confused:

Jag forsatte vägen ca 2 mil och vägen blev sämre och sämre tills slut var det bara 4x4 som gällde och enligt gps så tar vägen slut efter ca 3km

Så förmodar att det finns mera hus där avtagsvägarna har växt igen rejält med tanken på skolan..

Men jag fann denna gamla saab v4 inställt i skogen där naturen gång har övertagit..

Bild

Jag återkommer till detta området till vårsommarn

Ingemar
Senast redigerad av 1 Ingemar Johansson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Härligt fynd!

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Fint! verkar vart en fin roadtrip
Användarvisningsbild
einsteintiina
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 18 okt 2009, 16:48
Kontakt:

Inlägg av einsteintiina »

Helt underbar! Den där skolan skulle jag vilja se med egna ögon!
Of course I can keep secrets. It's the people I tell them to that can't keep them...

http://www.einsteintiina.com
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

[quote=""einsteintiina""]Helt underbar! Den där skolan skulle jag vilja se med egna ögon![/quote]

Hej!

Ja bara du inte bor så långt bort så kan du säkert få se skolan med dina egna ögon.

Skolan är väldigt unik och hittar nog inte sånt varje dag tanken på att skolbänkar och tavlan och massa böcker m.m fanns kvar.Tyvärr så dog batterierna av någon anledning (trots fullladdade) för forsättningen av fotandet..

Men jag ska åter igen till denna plats för mera span på området..

Ingemar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Otroligt! Man upphör aldrig att förvånas över vilka miljöer som finns kvar där ute
Användarvisningsbild
einsteintiina
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 18 okt 2009, 16:48
Kontakt:

Inlägg av einsteintiina »

[quote=""Ingemar Johansson""]Hej!

Ja bara du inte bor så långt bort så kan du säkert få se skolan med dina egna ögon.

Skolan är väldigt unik och hittar nog inte sånt varje dag tanken på att skolbänkar och tavlan och massa böcker m.m fanns kvar.Tyvärr så dog batterierna av någon anledning (trots fullladdade) för forsättningen av fotandet..

Men jag ska åter igen till denna plats för mera span på området..

Ingemar[/quote]

Den där skolan kan jag tänka mig att åka några mil för, så det spelar ingen roll vart jag bor :)
Of course I can keep secrets. It's the people I tell them to that can't keep them...

http://www.einsteintiina.com
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Ja, verkligen en häftig skolmiljö!
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

En fin raritet där Ingemar. Gamla skolor har något visst över sig.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Ja inget man stöter på direkt varje dag så detta var lite unikt,Jag kommer att forska mer kring området till vår/sommarn så det finns säkert mer hus i området fast man inte såg det just nu.Har en fyrhjuling vägreggad 4x4 så den kommer jag att färdas på och då ser man mer från maskinen och kan ta sej in där vägen engång har gått fram till byggnader..

Ingemar
Skriv svar