Ödehus i Blekinge

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Ödehus i Blekinge

Inlägg av Saddam »

Bild"Olgas hus"
I detta hus bodde en kvinna vid namn Olga, när hon gick bort köpte ett par huset men de ville inte bo just där så de flyttade huset till dess nuvarande placering.

Informationen ovan fick jag av en vänlig snubbe som dök upp i en traktor precis när jag började fotografera, han parkerade, kom fram till mig och
berättade sedan allt han visste om huset. Det var hans föräldrar som köpte det, han var själv runt 5 år gammal då och minns flytten(ca. 30 år sedan).

Men av någon anledning ville inte de nyblivna ägarna till huset inte bo där så det blev stående och något avlopp, vatten eller el kopplades aldrig in.
Några bodde dock i huset någon sommar, framgick inte vilka det var. Sedan dess har den stått och förfallit... sakta.

Bild"Läkarens hus"

Ett märkligt hus som jag fann i somras, utforskade det senare tillsammans med Marvel_SWE. Vi fann en del märkliga saker som gör att vi tror följande om den person som bott där senast:
¤ Läkare, div. utmärkelser, böcker, dokument och häften avslöjar detta.
¤ Var troende... valet av böcker samt bibel hittades.
¤ Sympatiserade med högerextrema??? En pärm har innehållit tidningsurklipp som handlat om bl.a. Christopher Jolin och Nordiska rikspartiet men låg utspritt på golvet.
¤ Aktiv inom civilförsvaret, läkarutbildningen gav nytta här. I Huset hittades en massa pärmar om detta(från 70-talet).

Fler bilder på huset

Bild"Sommarstugan"
Tror i alla fall att det rör sig om en sommarstuga... den är ju så liten. En vägg har ersatts med gula(!) skivor av lexan(eller plexiglas). Man ser ut men man ser inte in... undrar varför man gjort så!? Väldigt märkligt, lika märkligt som läget. Huset står ett stenkast från en landsväg på gränsen mellan Småland och Blekinge.

Gissar på att den stått övergiven i runt 10 år, enda tidningen som jag fann(och annars det enda med årtal på) var från 1992...
Någon Blekinge-bo som känner till huset? Eller kanske en Smålänning då det ligger som sagt nääära gränsen.

Fler bilder på huset

Fyll gärna på med egna bilder och historier som rör ödehus i Blekinge! Denna tråd behöver inte bli "den officiella Ödehus-i-Blekinge-tråden" men det hade varit kul. :rolleyes:
Ska fylla på med fler hus själv, tyvärr är jag lite dålig på att snoka reda på historia och sådant så det bli mest bilder, värdesätter själva utforskandet högst...

Att hitta ett ödehus som man håller ögonen på ett tag, när man sedan är helt säker på att det är handlar om ett övergivet hus(gäller hus som är "gränsfall" utseendemässigt)
-då slår man till och vågar sig närmare, bäst av allt är om det åtminstone är hyfsat orört och på något sett öppet så att man kommer in. Det sistnämnda är dock inget krav,
huset längst upp i detta inlägg är ett exempel på detta... var upplevelse nog att lyssna på snubben som kom körandes i sin traktor.
Senast redigerad av 2 Saddam, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: stryckeindelning och stavning
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alla tre husen var spännande! Vart och ett på sitt vis. Sedan lyfter det alltid med lite bakgrundsinfo som du hade. Går inte att komma ifrån det.

Läkarens öde verkade spännande. Tänk att man lämnar kvar så mycket efter sig

Sommarstugan känns bekant. Sett många liknande bla här på Södertörn. Kan tänka mig att det den är från 1930-40 tal.

Lite OT men kanske kommer jag att lägga upp bilder på ett område med liknande sommarstugor. Förmodligen kommer det mesta att lösas in för nya bostäder och det brukar alltid bli en period mellan utflyttning och rivning=övergivet alltså
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Saddam""]
Ska fylla på med fler hus själv, tyvärr är jag lite dålig på att snoka reda på historia och sådant så det bli mest bilder, värdesätter själva utforskandet högst...[/quote]
Håller med, delvis. När det gäller publicering så gillar jag att ha så mycket historik och bakgrundsfakta som möjligt, det är det som är halva nöjet med att titta på andras bilder tycker jag. Jag gillar dessutom att leka detektiv och snoka reda på så mycket historik som möjligt. Själva utforskandet är ju själva anledningen till att man har den här hobbyn, iallafall för min del. Publiceringen är bara ett kul tillägg ungefär.
Det visar sig väl ganska tydligt om man tittar på hur många trevliga ställen jag har på foton i datorn, och jämför det med hur många jag har uppe på min sida :) Jag ska försöka att inte ta så hårt på bakgrundsfakta etc i fortsättningen, och försöka få upp bildarkiven på sidan.


Förresten, detta kanske kan bli en samlingstråd där alla lägger upp sina ödehus i blekinge?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild

Bilder på ytterligare tre ödehus


Första huset i albumet är för övrigt grannhus till "Läkarens hus"...

[quote=""Frohike""]
Förresten, detta kanske kan bli en samlingstråd där alla lägger upp sina ödehus i blekinge?[/quote]
Ja det var liksom meningen med tråden. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Bra idé!

Då får väl jag bidra med den lilla stugan jag bodde granne med hela min uppväxt. :D

Åbergs Stuga

Samt ytterligare ett Blekingehus.

Björkbacka

Och ett vrak som verkade vara på G att rivas

Rivningskåken
Senast redigerad av 1 Colarain, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Lagt till ytterligare länkar
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Åkte lite vilse (bästa sättet att se Sverige på, full tank sen ut på småvägarna, nånstans kommer man alltid ut) i de norra delarna av Blekinge/Småland och hittade detta: http://www.pixbox.se/alb_show_id1177045_page0.html

Skulle hittat det för några år sen innan det rasade/slogs sönder.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ja du har rätt, det är bästa sättet att leta ödehus på! :)

Här är några bilder på ödehuset jag tittade lite närmare på igår, containern precis framför huset har blivit utbytt mot ett grönt elskåp.
Men huset har de inte brytt sig om, samma gamla röra där inne...

> länk till albumet på pixbox <
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
bruket
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 23:18

Inlägg av bruket »

Jag är ju nere i Blekinge och kör med ojämna mellanrum och har tittat på några ödehus där.
Förutom redan omnämda "Åbergs Stuga" så har jag sprungit på två ödehus, båda i närheten av industriområden.

Det första har säkert flera här noterat, det ligger precis i närheten av ett annat, större, objekt.

Det andra råkade jag köra förbi en mörk kväll i vintras. Det ligger i Ronnebytrakten och det skulle vara kul om någon hade någon info om huset.
Jag hade varken tid eller lust att gå in men dörren stod öppen, men en TV lyckades jag fota genom fönstret iallafall! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Canonym
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 18 apr 2010, 19:16

Inlägg av Canonym »

Den här ödegården ligger inte i Blekinge, men inte så långt ifrån..
Bild

Stället består av 4 bostadshus och några ladugårdar, är varken den första eller sista ödegården som man hittar som har ägts av en riksdagsman.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1177581_page0.html
Skriv svar