Ödehus i Blekinge

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""bruket""]Jag är ju nere i Blekinge och kör med ojämna mellanrum och har tittat på några ödehus där.
Förutom redan omnämda "Åbergs Stuga" så har jag sprungit på två ödehus, båda i närheten av industriområden.

Det första har säkert flera här noterat, det ligger precis i närheten av ett annat, större, objekt.

Det andra råkade jag köra förbi en mörk kväll i vintras. Det ligger i Ronnebytrakten och det skulle vara kul om någon hade någon info om huset.
Jag hade varken tid eller lust att gå in men dörren stod öppen, men en TV lyckades jag fota genom fönstret iallafall! :) [/quote]

Jag jobbar på att få tillträde till det andra huset.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Canonym""]Den här ödegården ligger inte i Blekinge, men inte så långt ifrån..
Bild

Stället består av 4 bostadshus och några ladugårdar, är varken den första eller sista ödegården som man hittar som har ägts av en riksdagsman.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1177581_page0.html[/quote]

Jag fick tillåtelse av ägaren att gå in där. Det måste varit otroligt fint en gång i tiden.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""bruket""]Jag är ju nere i Blekinge och kör med ojämna mellanrum och har tittat på några ödehus där.
Förutom redan omnämda "Åbergs Stuga" så har jag sprungit på två ödehus, båda i närheten av industriområden.

Det första har säkert flera här noterat, det ligger precis i närheten av ett annat, större, objekt.

Det andra råkade jag köra förbi en mörk kväll i vintras. Det ligger i Ronnebytrakten och det skulle vara kul om någon hade någon info om huset.
Jag hade varken tid eller lust att gå in men dörren stod öppen, men en TV lyckades jag fota genom fönstret iallafall! :) [/quote]
Det första är väl i j******us?

Det andra ligger väl i en hamn?
bruket
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 23:18

Inlägg av bruket »

[quote=""Canonym""]Den här ödegården ligger inte i Blekinge, men inte så långt ifrån..
Bild

Stället består av 4 bostadshus och några ladugårdar, är varken den första eller sista ödegården som man hittar som har ägts av en riksdagsman.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1177581_page0.html[/quote]

Vilket härligt ställe! Sköna bilder!
2GooD skrev: Jag jobbar på att få tillträde till det andra huset.
Kul, det såg trevligt ut!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Frohike""]Det första är väl i j******us?

Det andra ligger väl i en hamn?[/quote]
Korrekt...

Såg båda husen i Söndags, den första håller på och rasar ihop. Taket har redan fallit in på ovanvåningen och de flesta vågar inte gå in längre. Den andra körde jag förbi lite hastigt och jag tyckte det såg lockande ut, dock hade jag andra planer just då så ett besök får vänta. 2Good nämnde någonting om rivningsplaner när jag träffade honom lite senare.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Canonym
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 18 apr 2010, 19:16

Inlägg av Canonym »

[quote=""2GooD""]Jag fick tillåtelse av ägaren att gå in där. Det måste varit otroligt fint en gång i tiden.[/quote]

Ja, det är inget dåligt ställe! Intressant att se hur det ser ut inomhus!


Bruket, Tack!


Här kommer ytterligare ett Ödehus i gränstrakten mot Blekinge:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1178448_page0.html
Skulle bli mycket förvånad om det är någon annan som har besökt det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Häftigt ställe du hittat Canonym, snygga kort.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Passar på att slänga bilder från tre stycken besök som var helgens skörd, en ruin, ett öde och ett övergivet men med planer om renovering (hoppas jag). Härligt att kunna vara ute på upptäcktsfärd igen.

Länk finns HÄR.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]Passar på att slänga bilder från tre stycken besök som var helgens skörd, en ruin, ett öde och ett övergivet men med planer om renovering (hoppas jag). Härligt att kunna vara ute på upptäcktsfärd igen.

Länk finns HÄR.[/quote]

Snyggt, det sista huset har jag också varit vid några gånger, och har några kommentarer ang albumbeskrivningen... Men det tar jag via PM :)
För övrigt är det en blekingsk kommunpolitiker som äger huset, och en gissning är att personen i fråga inte har varit vid huset på många år. Jag vet vem som satte dit hänglåset nämligen, och det är ju kvar där än. (såvidare inte ägaren har klippt upp låset och satt dit ett nytt, det vet jag inget om)
Senast redigerad av 1 FRH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""bruket""]Jag är ju nere i Blekinge och kör med ojämna mellanrum och har tittat på några ödehus där.
Förutom redan omnämda "Åbergs Stuga" så har jag sprungit på två ödehus, båda i närheten av industriområden.

Det första har säkert flera här noterat, det ligger precis i närheten av ett annat, större, objekt.

Det andra råkade jag köra förbi en mörk kväll i vintras. Det ligger i Ronnebytrakten och det skulle vara kul om någon hade någon info om huset.
Jag hade varken tid eller lust att gå in men dörren stod öppen, men en TV lyckades jag fota genom fönstret iallafall! :) [/quote]

De har börjat riva det andra huset invändigt idag. Så bra gick det med min snälla önskan om att få besöka huset innan det skulle börja rivas! :mad:
Skriv svar