Ödehus i Blekinge

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: Ödehus i Blekinge

Inlägg av wroomlars »

Hur mycket ödehus har ni därnere egentligen ?
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""wroomlars""]Hur mycket ödehus har ni därnere egentligen ?[/quote]

Blekinge är södra Sveriges glesbygd. Om inte danskar och tyskar köpte upp stugor ute i skogen så skulle det vara ännu fler ödehus här.
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: Ödehus i Blekinge

Inlägg av wroomlars »

Då blir det Blekinge i sommar.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Länge sen en uppdatering i denna tråden så här kommer ett bidrag från ett besök i helgen.
Huset står med på rivningslistan och kommer antagligen att rivas under hösten.
Man har ju besökt några hus så jag gick dit som jag brukar och började fota, petade lite bland sakerna som låg överallt och kikade på papper och foton.
Då fick jag nån form av igenkänningskänsla, nåt bekant över namnen och breven/adresserna. Kollade lite till på namn och foton och insåg att jag stod mitt i resterna av det som var en gammal klasskompis familjs hus/fritidshus.
-En trevlig kille som jag iofs inte hade så mkt att göra med men 10 år i grundskolan sätter ju sina spår, det kändes genast lite ruggigt och vemodigt när jag traskade omkring. Har inte sett killen på många många år, måste kolla om jag hittar nån som haft kontakt med honom.

Bilder: LÄNK
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ytterligare ett besök, nu till ett av de större ödehusobjekten i Karlskronas närområde. Kanske fel att posta det under "Ödehus" men nån får väl flytta den isf.
Många känner nog igen det eftersom man kör förbi det på E22:an, jag har iaf inte fått förmånen att kolla in där tidigare.
Huset var vad jag fick reda på byggt av en familj som ev hade en av biograferna i Karlskrona ("Siriusbiografen"), för oss som minns den så visade den härliga skräckisar på 70-talet innan den las ner. Eftersom jag själv var för liten för sådana så fick jag nöja mig med matinéerna på söndagarna, 10 spänn kostade såna på den tiden.

Direktören som byggde villan ägde även en skinnfabrik som låg i närheten av samhället där villan ligger, antagligen därifrån pengarna kom....
Villan har sen des använts som fritidsgård, dagis samt hyrts ut och säkert till andra saker också.
Nu håller man på att röja ur det för att man ska försöka sälja det. Mycket att göra vid men stora rummet med trappan var väldigt praktfullt. Altanen med utsikt över den lilla parken med dammen var övervuxen, men jag skulle kunna tänka mig att sitta där i solnedgången och lapa på en god whisky.
Vet ej när det byggdes, ska försöka hitta mer info och lägga ut om jag lyckas hitta nåt.

Bilder finns som vanligt HÄÄÄR

Bifogar två smakprov eftersom jag aldrig prövat den funktionen innan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Den här tråden känns lagom död, ingen aktivitet på länge och en massa förfallna pixbox-länkar. Måste göra någonting åt det, här är dagens bilder:
Bild
[länk till albumet]

Kommer inte ihåg vem som tipsat mig om huset, om du känner dig träffad: hör av dig! Tack så mycket för tipset...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Saddam""]Den här tråden känns lagom död, ingen aktivitet på länge och en massa förfallna pixbox-länkar. Måste göra någonting åt det, här är dagens bilder:
Bild
[länk till albumet]

Kommer inte ihåg vem som tipsat mig om huset, om du känner dig träffad: hör av dig! Tack så mycket för tipset...[/quote]

Bra jobbat Saddam! Jag har legat av mig totalt nu och jag måste verkligen rycka upp mig.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""ruckel.se""]Bra jobbat Saddam! Jag har legat av mig totalt nu och jag måste verkligen rycka upp mig.[/quote]

Jag håller med, har några mindre hus men minns inte vilken kamera jag fotade med eller om de ligger på iphonen, får kika igenom minneskorten och återkomma.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""ruckel.se""]Bra jobbat Saddam! Jag har legat av mig totalt nu och jag måste verkligen rycka upp mig.[/quote]
Du kan hänge med någon gång! Detta var första "ödehus-jakten" för i år, ett säkert vårtecken... :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar