Prickiga huset /Sagohuset, Hälsingland

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
poisonousp
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:40

Prickiga huset /Sagohuset, Hälsingland

Inlägg av poisonousp »

Jag har hittat en del information om denna övergivna gård på bloggar och liknande, men det tycks inte som den har avhandlats här.

Bakgrundshistorien lyder som följande; Marguerite Roxenlöv som kom att kallas "pricktanten". Var en av få överlevande från ett kvinnligt tyskt koncentrationsläger. Hon kom upp med vita bussarna och skaffa sig denna gård i Hälsingland där hon bodde under en period under 1950/60-talet. Där lät hon sin konstnärlighet spira och dekorerade huset både utvändigt och invändigt med prickar, mönster och bilder. Idag står huset övergivet och delvis förstört, men fortfarande kan man skönja Marguerites konstverk.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1208966_page0.html

Bild


Bild
Issm
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 29 jan 2010, 20:30

Inlägg av Issm »

Spännande hus, dessutom verkar hon ha haft bra smak gällande hundar. Kelpies är underbara :)
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""poisonousp""]Jag har hittat en del information om denna övergivna gård på bloggar och liknande, men det tycks inte som den har avhandlats här.

Bakgrundshistorien lyder som följande; Marguerite Roxenlöv som kom att kallas "pricktanten". Var en av få överlevande från ett kvinnligt tyskt koncentrationsläger. Hon kom upp med vita bussarna och skaffa sig denna gård i Hälsingland där hon bodde under en period under 1950/60-talet. Där lät hon sin konstnärlighet spira och dekorerade huset både utvändigt och invändigt med prickar, mönster och bilder. Idag står huset övergivet och delvis förstört, men fortfarande kan man skönja Marguerites konstverk.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1208966_page0.html

Bild


Bild[/quote]

kul med lite research
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Intressant. Fast jag kollat runt en del i Hälsingland hade jag missat denna, slarvigt då det ju dräller av referenser på nätet. Kvinnan har tydligen skrivit en liten bok också på 90-talet, verkar vara något religiöst .

Nu vet jag var det ligger iallafall, får invänta våren...
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Varit förbi nu, huset är ju tyvärr väldigt förstört och något pubertalt low-life har klottrat dit egna fula budskap ovanpå hennes målningar och texter.

Huset kallades även Sagohuset. Hon hade tydligen minilandskap och målningar i trädgården som minner om kriget etc - bla Ulbricht-muren (mer känd som Berlinmuren) - men av detta såg jag inga spår, det var rejält uppväxt. Bilder på det finns här
http://www.sockenbilder.se/bollnas/visa ... set&page=1

Marguarite lever fortfarande enligt birthday.se, bor i Sorsele-trakten. Hon har nog verkligen en historia att berätta, någon med journalistådra borde researcha hennes livsöde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
poisonousp
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:40

Inlägg av poisonousp »

Kul med bilderna från trädgården, har jag inte sett tidigare!
Användarvisningsbild
poisonousp
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:40

Inlägg av poisonousp »

Huset är nu nedbrunnet ifall någon skulle få för sig att bege sig dit...
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inlägg av htiawe »

[quote=""poisonousp""]Huset är nu nedbrunnet ifall någon skulle få för sig att bege sig dit...[/quote]

Anlagd?
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""htiawe""]Anlagd?[/quote]

Alla bränder som avhandlas på detta forum är anlagda :)
Skriv svar