Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Rutger""]Undrar om inte de senaste kalla vintrarna har påskyndat det utvändiga förfallet. Kan inte minnas att de bilder jag sett tidigare visat så dålig puts. Å andra sidan väljer ju fotografen bildvinklar...[/quote]

Idag är det omöjligt, även för den skickligaste fotograf, att välja vinklar så att fastigheten ser skött ut. Kanske om man fokuserar på mindre delar då.

Är ingen byggnadsexpert precis - men är det inte tvärtom? Det värsta borde väl vara fuktiga råa vintrar som pendlar mellan plus och minusgrader. En stabil torr kall vinter konserverar väl snarare hus? Så som jag upplever det i Västernorrland tex.

Några tycker säkert att man är fräck som bara stövlar in på en tomt. Men fanns inga skyltar om "Privat" eller markerad tomtgräns från sjösidan. För mig som bara var ute på en söndagspromenad framstod huset som "övergivet". Först vid husen ombeds man att inte försöka ta sig in. Vilket jag sjävklart respekterade. Vore förstås väldigt roligt att komma in någon gång med ägarens medgivande. En pärla med historia
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

Jag tycker det är sjukt likt Gunnebo Slott i Mölndal.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Thobbie""]Jag tycker det är sjukt likt Gunnebo Slott i Mölndal.[/quote]

What?? Nu får du nog gnugga linserna lite granna va......sådana där flyglar finns inte på Gunnebo, dessutom är Gunnebo mycket större.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Elagabalus""]Idag är det omöjligt, även för den skickligaste fotograf, att välja vinklar så att fastigheten ser skött ut. Kanske om man fokuserar på mindre delar då.

Är ingen byggnadsexpert precis - men är det inte tvärtom? Det värsta borde väl vara fuktiga råa vintrar som pendlar mellan plus och minusgrader. En stabil torr kall vinter konserverar väl snarare hus? Så som jag upplever det i Västernorrland tex.

....[/quote]

Men då är det nog så att förfallet har accelererat. Det är ju inte ovanligt.

Stämmer nog bra med att det i stabilt kallt väder inte händer så mycket med husen, vid närmare eftertanke. Å andra sidan ger ju riktigt milda vintrar inte mycket frostsprängning. Mest effektiv är nog som du säger växlingen mellan plus och minus i kombination med mycket nederbörd.

Jag följer ett ruttnande trähus år för år och jag har märkt att kalla vintrar och torra somrar händer inte så mycket. Snabbast går det regniga somrar och höstar. Det krävs fukt och lite värme för att mikrober och svampar ska jobba bra. Å andra sidan igen är det ju så att kalla vintrar hinner det byggas upp ett tjockt snötäcke på taket som kan knäckas av tyngden.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

[quote=""Grishnac""]What?? Nu får du nog gnugga linserna lite granna va......sådana där flyglar finns inte på Gunnebo, dessutom är Gunnebo mycket större.[/quote]

Nu tänkte jag mer på utformingen av trädgården.
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag är väldigt nyfiken på just trädgården också. Skulle vara hemskt trevligt om man kunna undersöka och fota den lite också framåt sommaren. Jag tror även den gömmer en och annan "skatt". Det såg ut som någon barnfamilj använder stället ibland. Kanske med ägarnas goda minne att man kan ta en liten närmare titt på stället. Jag var ju också bara på en kort morgonpromenad häromdagen.
D Brown
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 04 apr 2009, 18:47

Inlägg av D Brown »

Jag kan tänka mig att muraren måste ha jämrat sig kraftigt över dessa murade kolonner :D
Användarvisningsbild
Jaeger
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 20:37

Inlägg av Jaeger »

Sådär går det när folk inte har råd att bo i slott längre. :p
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Jaeger""]Sådär går det när folk inte har råd att bo i slott längre. :p [/quote]

Arbetarsvin! :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fantastiskt ställe... måste stått öde sedan 80-talet precis som ni skriver.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar