Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Det förfallna "slottet"

Inlägg av Elagabalus »

Huset går under denna beteckning då det med sina flyglar kan ge sådana associationer. Byggdes av Ivar Krügers närmaste man som även lät anlägga fantastisk trädgård. Inte nog med - han hade även eget elverk samt färja till fastlandet.

Efter andra världskriget blev "slottet" alltmer vanvårdat och är idag i ett väldigt dåligt skick. Är i privatägo men är nog tveksamt om huset kommer att "få liv" igen. Några locals berättade för mig Skanska gett en offert på 30 mille......

Den detaljen som jag tycker är riktigt fin är pelargångarna som sammanbinder "slottet" med flyglarna. Notera att man kan kliva ut från huvudbyggnaden och strosa bort till de generöst tilltagna uteplatserna på båda sidor. Här fanns plats för en stilla drink för minst 100 gäster

Några fler bilder på min blogg. Glöm EJ att om man klickar på bilderna så fyller de nästan skärmen

http://hansmobilablogg.blogspot.com/201 ... chive.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ligger "Slottet" tillräckligt vettigt/centralt till (i närheten av en stad i rimlig storlek), så borde det väl kunna bli "kurs/konferens-gård" eller kanske "golfklubb", om inte, så är det väl kört... :eek:

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Ligger "Slottet" tillräckligt vettigt/centralt till (i närheten av en stad i rimlig storlek), så borde det väl kunna bli "kurs/konferens-gård" eller kanske "golfklubb", om inte, så är det väl kört... :eek:

/B[/quote]

I så fall är det kört....... tarvar båt för att ta sig dit och ytorna är för begränsade för golf. Men kursgård kanske. Rivs det får man bygglov för ett hus på 60 kvm på en tomt på flera 1000 kvadrat
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Otroligt att ett sådant hus bara får stå och förfalla. Ligger det på båtavstånd från någon större stad borde det åtminstone kunna bli sommarresidens åt någon riking.
Användarvisningsbild
geigen
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 19:21

Inlägg av geigen »

Otroligt vackert !
Tänk vilken sommaridyll ställen måste varit under sin storhetstid !
Keep smilin', it makes people wonder what you're up to!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]så borde det väl kunna bli "kurs/konferens-gård" eller kanske "golfklubb"

/B[/quote]

Varför just bara för en typ av VW-bilar?
Soffpotatisen
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 mar 2010, 13:49

Inlägg av Soffpotatisen »

[quote=""bunkrologen""]Varför just bara för en typ av VW-bilar?[/quote]

:D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""geigen""]Otroligt vackert !
Tänk vilken sommaridyll ställen måste varit under sin storhetstid ![/quote]

Ja väldigt vackert. Ägarna verkar hålla till i vänstra flygeln då de är där. Huset är i betydligt sämre skick än vad som framkommer på bilderna.

Skall finnas en fantastisk öppen spis i Kolmårdsmarmor i ett av rummen tex.
Historien är förstås brokig. En kort tid användes det som pensionat. En uppgift som förvånade mig är att det hyrdes ut som kollektiv till anställda på Statsradion och televisionen så sent som på 80- talet.

Dagens ägare kan visst tänka sig att skilja sig från egendomen för ca 12 miljoner. Men med tanke på renoveringsbehovet står spekulanterna inte på kö direkt...

Enda hoppet är väl någon oligark. Men då det finns grannar väldigt nära så faller nog även dessa bort

Edit

lägger upp några close ups. Bilderna på bloggen ser nästan för fina ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Elagabalus""]Ja väldigt vackert. Ägarna verkar hålla till i vänstra flygeln då de är där. Huset är i betydligt sämre skick än vad som framkommer på bilderna. Det verkade vara olåst men då det finns en ägare och han dessutom ber om att respektera äganderätten gick jag inte in.

Skall finnas en fantastisk öppen spis i Kolmårdsmarmor i ett av rummen.
Historien är förstås brokig. En kort tid användes det som pensionat. En uppgift som förvånade mig är att det hyrdes ut som kollektiv till anställda på Statsradion och televisionen så sent som på 80- talet.

Dagens ägare kan visst tänka sig att skilja sig från egendomen för ca 12 miljoner. Men med tanke på renoveringsbehovet står spekulanterna inte på kö direkt...

Enda hoppet är väl någon oligark. Men då det finns grannar väldigt nära så faller nog även dessa bort

Edit

lägger upp några close ups. Bilderna på bloggen ser nästan för fina ut[/quote]

Jäklar hur de ser ut!
Måste finnas många bra storys kring huset och dess glansdagar, bara det vore kanske värt en å annan miljon, men som sagt skicket är ju bedrövligt.
Jag vet inte om jag skulle vilja ha det som sommarstuga och leva i ena flygeln och när jag tittar ut och ser denna missär.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kan säga att snön gör att det ändå ser hyfsat fräscht ut. Sett bilder från sommaren nu när hela trädgården är övervuxen. Som en djungel.
Annars verkar det ha funnits resurser. Talet om slott är inga tomma ord. Trädgården skall vara en rip off från Solliden. Titta på dessa interiörbilder hämtade från nätet. Ser ut som från vilket slott som helst. Marmorbänken är underbar
Ps mailar från mobilen. Det B ö r vara rätt bilder. Filnumret stämmer men jag ser dem ej
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar