Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

vad fint! jag tycker inte det ligger så dåligt till!?
trevlig infosida också! känns som den är skriven innan internet uppfanns!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""fredrik""]vad fint! jag tycker inte det ligger så dåligt till!?
trevlig infosida också! känns som den är skriven innan internet uppfanns![/quote]

eeh.....vad menar du med infosida? Finns väl ingen officiell sådan men dåremot har samfälligheten skrivit en del. Eller menar du att jag skrev som innan nätet fanns ;-) ? Tar det som beröm isf.
Nej-det ligger verkligen inte dåligt till.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Elagabalus""]Kan säga att snön gör att det ändå ser hyfsat fräscht ut. Sett bilder från sommaren nu när hela trädgården är övervuxen. Som en djungel.
Annars verkar det ha funnits resurser. Talet om slott är inga tomma ord. Trädgården skall vara en rip off från Solliden. Titta på dessa interiörbilder. Ser ut som från vilket slott som helst. Marmorbänken är underbar
Ps mailar från mobilen. Det B ö r vara rätt bilder. Filnumret stämmer men jag ser dem ej[/quote]

När jag blir onödigt rik..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Kan säga att snön gör att det ändå ser hyfsat fräscht ut. Sett bilder från sommaren nu när hela trädgården är övervuxen. Som en djungel.
Annars verkar det ha funnits resurser. Talet om slott är inga tomma ord. Trädgården skall vara en rip off från Solliden. Titta på dessa interiörbilder. Ser ut som från vilket slott som helst. Marmorbänken är underbar
Ps mailar från mobilen. Det B ö r vara rätt bilder. Filnumret stämmer men jag ser dem ej[/quote]


Det är ett riktigt läckert ställe det där!
Speciellt också då det fortfarande är uppmöblerat.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag menade samfällighetens sida :) var bara lite kryptisk efterssom jag inte visste
om det var "hemligt"

Men Du skriver fint Du också :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""fredrik""]Jag menade samfällighetens sida :) var bara lite kryptisk efterssom jag inte visste
om det var "hemligt"

Men Du skriver fint Du också :) [/quote]

Bra att du var kryptisk. Du verkar vara en riktig "google-mästare" som ofta hittar rätt. Hänt åtskilliga gånger tidigare ( just det här var kanske inte så svårt).

Lägger upp några bilder till. Tyvärr var det för mkt snö för att pulsa fram till "Lustgrottan" men insidan skall vara prydd med speciellt utvalda runda stenar. Gillade också sidogrinden in till trädgården. Trädgården, som skall vara delvis kopierad från Sollidens slott på Öland, syns här från stora huset.

Byggherren lät dessutom bygga ett hus åt dottern som var en exakt kopia av ett riktigt hem men i ministorlek. Givetvis fanns ett påfågelhus också. Båda husen står kvar idag.

Avslutningsvis: den här bilden jag la upp på bloggen rekommenderar jag verkligen. Tre ihopklippta bilder som visar huset i dess nuvarande glans.

http://4.bp.blogspot.com/-W97m4J3h5V8/T ... 0/Pana.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Vad jag kan se så är alla mindre byggnader som tillhörde slottet väldligt fräscha. Det ser ut som det är bara själva huvudbyggnaden som är nedgånget.

Jag läser vidare att slottet omfattas av bestämelser som hindrar ombyggbad då den anses vara för värdefull... Lite synd att detta inte gäller vanligt underhåll egentligen, men man kanske inte kan tvinga någon till det?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Utan att veta säkert men känslan är att slottet med flyglar är en egen fastighet idag med utmärkta tomtgränser. Alla hus som hörde till är bebodda och känns som egna. Men naturligtvis kan de höra till slottet och att man hyr ut och tar in en hyfsad slant genom detta. Men som sagt; vet ej
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Elagabalus""]Utan att veta säkert men känslan är att slottet med flyglar är en egen fastighet idag med utmärkta tomtgränser. Alla hus som hörde till är bebodda och känns som egna. Men naturligtvis kan de höra till slottet och att man hyr ut och tar in en hyfsad slant genom detta. Men som sagt; vet ej[/quote]

Kikar man på fastighetskartan så verkar de vara avgränsat idag, så jag tror det står alena med affektionsvärdet och tomtvärdet.
Själv kan jag inte sluta tänka på det egna elverket, tänk om det står kvar där som en vacker pjäs i källaren eller var de nu gömde sig.. det säger nästan mer om tiden och mannen som ägde fastigheten än byggnaderna i sig.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Det förfallna "slottet"

Inlägg av Grishnac »

Fastigheten är intakt och omfattar hela huset med flyglar. Ägare är en äldre herre bosatt i Södertälje.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar