Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Vilket jävla ställe. Fantastiskt.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Vilket fynd!!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag sammanfattar tråden lite. Vet att åtminstone en 28ds:are är på väg ut och kanske hittar nya/bättre fotovinklar än vad jag gjorde.

Anledningen till huset inte "upptäckts" tidigare torde vara att hela ön är privatägd. Finns just inga promenadvägar och tomterna ligger tätt. Desssutom har delar av fastigheten använts och det verkar vara först på senare år som man kastat in handduken ( en känsla man får på platsen).

Husets officella namn var sannolikt "Villa K". Slott är något ortbefolkningen kommit på. Men troligen ville ändå "Sveriges 1:a playboy med förkärlek för dalkullor" ( finsmakare tydligen..) att huset skulle ge det intrycket. Jämför man med ställen som tex Bjertorp så känns det här betydligt mer "slottsligt".

Man ser på vänstra flygeln hur nödreparationer skett. Tegeldelen av flygeln saknar tom. golv och dörrarna står lösa. Tydligen fanns flyglarna tidigare men "K" lät sammanbygga dessa med en loggia. Flyglarna är huvudsakligen av trävirke men huvudhuset verkar murat av tegel och sedan puts på det. Här syns också hur nära andra hus står. Något som kanske kan avskräcka en rik knös som förmodligen vill ha lite privacy.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Ja, jag tog mig en arla promenad och det är ju ett fantastiskt hus. Och i ett absolut bedrövligt skick. Kikade in här och där, men fick syn på färska korvbrön, och vände tvärt. Huset är gravt förfallet, men verkar med andra ord inte alls övergivet. Vid närmare inspektion av fotspår i snön, verkar det bo folk i västra flygeln (sportlov kanske) och de verkar då och då besöka huvudbyggnaden. Några bilder kommer senare. Hade tyvärr inte så gott om tid, på väg till jobbet. Och nu på jobbet ;)
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Det fanns en video inifrån slottet på nätet för några år sedan. Videon var gjord av någon lokal-tv har jag för mig. Jag kan inte hitta den nu. I alla fall såg det inte lika illa ut inne som ute (om jag minns rätt) och det framgick att vem som helst inte släptes in. Det var något kulturråd eller dylikt som var där och tittade tillsammans med tv-teamet.
Kanske kommer det finnas möjlighet att komma in om slotttet kommer att säljas, vem vet.

Undrar om inte de senaste kalla vintrarna har påskyndat det utvändiga förfallet. Kan inte minnas att de bilder jag sett tidigare visat så dålig puts. Å andra sidan väljer ju fotografen bildvinklar...
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Det finns en trevlig fotobok härifrån av en duktig svensk kvinnlig fotograf, som kombinerar tvenne sköna ting - nakna kvinnor och ett risigt slott :) Men länkar jag till den så röjer jag platsen, kanske inte lämpligt.
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Inlägg av fransosen »

[quote=""wildhack""]Det finns en trevlig fotobok härifrån av en duktig svensk kvinnlig fotograf, som kombinerar tvenne sköna ting - nakna kvinnor och ett risigt slott :) Men länkar jag till den så röjer jag platsen, kanske inte lämpligt.[/quote]

Just det, här är en bild ur boken:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""dhx""]Vid närmare inspektion av fotspår i snön, verkar det bo folk i västra flygeln (sportlov kanske) och de verkar då och då besöka huvudbyggnaden[/quote]

Sånt är alltid jobbigt. Som tur var fick jag carte blanche av några permanentboende som uppgav att ingen var där och att det var ok att gå fram och titta lite. Annars hade jag nog tvekat. Har ändå svårt att tro att någon bor i flygeln vintertid. Men kanske får jag reda på mer. Visade sig att en kompis kompis har stuga på ön så när träffar honom nästa gång skall fråga honom vad han vet

...
Äger man en sån skatt och uppenbarligen inte sköter den och dessutom planerar försäljning så får man räkna med uppmärksamhet. Hade allt varit tipp topp bara ännu en lyxfastighet i skärgården. Vem skulle drömma om att lägga upp bilder på Häringe slott här tex?
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""wildhack""]Det finns en trevlig fotobok härifrån av en duktig svensk kvinnlig fotograf, som kombinerar tvenne sköna ting - nakna kvinnor och ett risigt slott :) Men länkar jag till den så röjer jag platsen, kanske inte lämpligt.[/quote]

Du får gärna tips om boken via PM, jag vet ju ändå vilket hus det gäller.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Inte så mycket tillägg kanske till Elagabalus bilder, men ändock några dagsfärska bilder. Det var en snabb promenad och fel objektiv, men jag lär nog åka tillbaka någon gång.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1218624_page0.html
Skriv svar