Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""podden""]Undra om man ska våga sej dit och fota lite. Har några platser i närheten jag tänkt kolla nu när isen släppt...[/quote]


Undrar om isen har släppt verkligen? Ta det försiktigt. Vet inte när reguljär båttrafik sätter igång. Går man på höger sida om huset ( om man har ryggen mot vattnet) går gångvägen i princip över entresidan. Är ingen där är det nog inga problem att ströva runt på tomten. Säkert perfekt tid nu när snön är borta och ingen växtlighet. Lär bli djungel till sommaren
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Elagabalus""]Undrar om isen har släppt verkligen? Ta det försiktigt. Vet inte när reguljär båttrafik sätter igång. Går man på höger sida om huset ( om man har ryggen mot vattnet) går gångvägen i princip över entresidan. Är ingen där är det nog inga problem att ströva runt på tomten. Säkert perfekt tid nu när snön är borta och ingen växtlighet. Lär bli djungel till sommaren[/quote]

Det blir inte dom närmaste dagarna jag åker så det som kan finnas kvar av isen hinner försvinna..

Det vore kul att se trädgården iaf..
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Trodde det skulle vara omöjligt att hitta detta huset, men efter att jag
lusläste tråden så tog det mig 5 minuter att hitta kåken på Google! :-)

Verkar vara ett fint hus, men synd att man började läsa den här tråden
när isarna nästintill är smälta. Går det ens någon båt dit ut? :rolleyes:
Pixbox? Nääe... den tiden är förbi! Nu kör jag på egen hemsida! http://www.bommat.org/
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""PringlesMannen""]Trodde det skulle vara omöjligt att hitta detta huset, men efter att jag
lusläste tråden så tog det mig 5 minuter att hitta kåken på Google! :-)

Verkar vara ett fint hus, men synd att man började läsa den här tråden
när isarna nästintill är smälta. Går det ens någon båt dit ut? :rolleyes: [/quote]

Samma här. gick rätt fort om man tänkte rätt..
Det går båt dit när det är isfritt..
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

[quote=""podden""]Samma här. gick rätt fort om man tänkte rätt..
Det går båt dit när det är isfritt..[/quote]
Låter bra! Då är det bara att vänta! :D
Pixbox? Nääe... den tiden är förbi! Nu kör jag på egen hemsida! http://www.bommat.org/
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Den här tråden är ett bra exempel på ett ganska märkligt fenomen här på forumet som jag lagt märke till även i andra trådar. Vi är väldigt noga med att inte "outa" ett objekt, men samtidigt verkar många så pigga på att visa att de vet var objektet ligger att de publicerar små ledtrådar i form av information om ägare, tillgänglighet och i det här fallet till och med foto på var lokalbefolkningen tar sig till och från platsen. Det blir som att vi skapar ett litet Google-pussel där belöningen är att se objektet på en satellitbild precis på den plats där man trodde det skulle ligga och i ärlighetens namn kan väl det inte vara meningen.

För en boende i länet som har lite koll på det lokala behöver man inte ens forska för att klura ut var det här objektet ligger, det räcker med att läsa tråden och titta på vissa bilder.

Egentligen undrar jag väl var gränsen går för att man kollektivt faktiskt har "outat" ett objekt och därmed brutit mot regel #2 i hederskodexen. Jag vet att regeln talar om detaljerade uppgifter och exakta positioner, men i vissa trådar finns så mycket ledtrådar om ett objekts position så att det sammantaget nästan kan ses som en exakt positionering. Kanske vore det bättre att använda PM mer om man vill diskutera något som rör ett objekts positionering (som regel #2 föreslår).
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag känner mig inte träffad då jag normalt brukar vara väldigt restriktiv med att skriva ut ledtrådar. Dock kan jag hålla med dig om det mesta du skrev.

I detta fall måste jag upprepa: detta är inget sk "UE objekt" i den mening vi brukar mena. Det finns en ägare. Det är tydligt att man använder delar av fastigheten. Det är svårt att ta sig dit. 100 ögon följer sannolikt varje steg du tar när du vandrar runt huset. Att det finns ledtrådar känns inte så besvärande tycker jag. Ungefär som att peka ut ett vackert hus. Själva huset är låst och inte tillgängligt. Risken för vandalism torde vara nära noll. Stor skillnad på objekt som står oskyddade på remota platser. De bör man inte outa!

Jag tvekade länge innan jag la upp tråden men husets underbart slitna look och dess spännande historia var en alldeles för söt karamell att inte dela. Av trådintresset att döma är det fler som kände samma sak
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

[quote=""Elagabalus""]Jag känner mig inte träffad [...][/quote]
Du har ingen anledning att känna dig träffad och egentligen ingen annan heller. Din publicering var ju helt i sin ordning och objektet är fantastiskt intressant och det vore synd att inte ta upp det på forumet, eftersom det "nästan" är ett UE-objekt.

Min observation handlar inte heller om bara det här objektet. Samma fenomen har uppstått i andra trådar och är ett resultat av hur vi diskuterar runt ett objekt. Inget enskilt inlägg "outar" objektet (även om vissa inlägg är farligt nära) utan det är hela tråden sammantaget som får den effekten. Därför kan det kanske vara bra att tänka två gånger innan man skriver ett inlägg som på något sätt kan ringa in ett objekts position, vare sig det handlar om vilken typ av terräng objektet ligger i, vilka hinder som finns runt omkring och hur man övervinner dem, tidigare ägare, närliggande objekt osv osv. Det här är givetvis svårt, vi gillar ju att diskutera objekten och då kommer de här sakerna upp, så kanske är det oundvikligt att diskussionerna ibland får den här effekten.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag tycker att elagabalus har bjudit på många fantastiska kvalitetsobjekt och jag har haft trevliga stunder när jag satelitspanat.

Det där med kodex verkar lite ambitiöst i mina ögon, ställen blir upptäckta, saker förstörs, hus rivs, byggnader renoveras, någon tok målar en tag osv.
Ursäkta om jag svär i Feskekörkan

Hvad dig beröfvas, blir dig gifvet,
fort höljer tidens flod dock det.
Den största grämelse i lifvet
är ock dess tröst: förgänglighet.
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag tycker det beror helt på stället. Det här stället är jag också rädd om. Håller med om man kan PM:a med de man känner från forumet. Men själva forumet är ju öppet, och vem som helst kan gå in och läsa och lista ut var det ligger. Skulle blir väldigt ledsen om jag till exempel såg det bombat av graffare.

Sedan måste jag tillägga att stället inte är övergivet. Det är väldigt förfallet, vatten rinner rakt genom huset, genom bjälklager och golv. Men det verkar användas som "sommarstuga". Det är folk där regelbundet.

/Lotten

[quote=""fredrik""]Jag tycker att elagabalus har bjudit på många fantastiska kvalitetsobjekt och jag har haft trevliga stunder när jag satelitspanat.

Det där med kodex verkar lite ambitiöst i mina ögon, ställen blir upptäckta, saker förstörs, hus rivs, byggnader renoveras, någon tok målar en tag osv.
Ursäkta om jag svär i Feskekörkan

Hvad dig beröfvas, blir dig gifvet,
fort höljer tidens flod dock det.
Den största grämelse i lifvet
är ock dess tröst: förgänglighet.[/quote]
Skriv svar