Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Det måste ha varit otroligt vackert där under ställets glansdagar!
Ett fantastiskt fynd!

Både byggnaden och ön har ju en spännande historia, hoppas man hinner med ett besök innan isen blir för tunn.
En sommarvisit är ju å andra sidan också lockande, med tanke på trädgården!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En sista kommentar från mig. Har inget mer att tillföra egentligen. Men:

Märkligt att det finns så få bilder på nätet. Ligger ju knappast i glesbygd om man säger så.
Vore också kul om någon kunde lägga upp lite historik. Både "V-Gurra" och Greta Garbo lär ha besökt playboyen/bankmannen tex

Edit
sett några interiörbilder jag inte kan länka till men fantastiskt. Speciellt badrummet är värd en egen mässa. "Badkar ( bassäng)" i marmor, originalkranar och en toa i marmor som en liten tron.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
mickej79
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 12:24
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

[quote=""Soffpotatisen""] :D [/quote]

Vad menar ni med VW-bilar ?
Gadget
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 mar 2011, 13:59

Inlägg av Gadget »

Hej!

Tittade förbi forumet av en slump och såg bilderna på slottet..
Otroligt vackert och ligger väldigt bra till egentligen, däremot är ju resten av ön kanske lite mycket bebyggd för att ha plats för konferensaktiviteter eller liknande. Kanske därav byggnadens öde.

Jag har själv bott ett dygn i slottet för några år sedan, då på vinden i huvudbyggnaden. Huset är inuti förfallet men inte så pass att man inte vågar gå runt, däremot lite mer än att en ny tapet och färg räcker som kanske syns på bilderna..
Man ser hur vackert allt skulle kunna vara med trädgården och sjöutsikten..hoppas att någon med tillräckliga resurser tar åt sig huset innan sista utgången är att riva och bygga nya hus över tomten.

Minns någon historia om att ett möte med beslut om Sverige under andra världskriget skulle ha hållits i slottet..minns inte mer detaljer, eller för den delen om det finns någon sanning i det, men borde väl ha varit välskött under dåvarande ägare och ett tag framåt åtminstone..hur som ett hus med historia.

Dåvarande (och kanske nuvarande) ägaren bodde i den ena flygeln med familj och hade väl drömmar, men inte möjlighet att renovera..

Mvh.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""mickej79""]Vad menar ni med VW-bilar ?[/quote]

VW är en tysk koncern som bl a tillverkar bilar. En av deras bilmodeller heter golf. Mitt inlägg avsåg då att spegla denna modell i ett ironiskt och dåligt skämt som återkopplade till en tidigare skribents inlägg om "golfklubb".

Hoppas att detta har gett klarhet i det hela. :)
mickej79
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 12:24
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

[quote=""bunkrologen""]VW är en tysk koncern som bl a tillverkar bilar. En av deras bilmodeller heter golf. Mitt inlägg avsåg då att spegla denna modell i ett ironiskt och dåligt skämt som återkopplade till en tidigare skribents inlägg om "golfklubb".

Hoppas att detta har gett klarhet i det hela. :) [/quote]

He He Okej då förstår jag..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Gadget""]


Jag har själv bott ett dygn i slottet för några år sedan, då på vinden i huvudbyggnaden. Huset är inuti förfallet men inte så pass att man inte vågar gå runt, däremot lite mer än att en ny tapet och färg räcker som kanske syns på bilderna..

Minns någon historia om att ett möte med beslut om Sverige under andra världskriget skulle ha hållits i slottet..minns inte mer detaljer, eller för den delen om det finns någon sanning i det, men borde väl ha varit välskött under dåvarande ägare och ett tag framåt åtminstone..hur som ett hus med historia.

Mvh.[/quote]

Minns du om el, vatten och avlopp var igång? Eller är det helt avställt?

Ryska ambassaden hyrde "slottet" under WWII. Visst kan det ha skett möten här. Lite OT men det sägs att ryska ambassaden och Alexandra Kollontaj skulle ha hyrt en av villorna i Södertörns Villastad. Efter lite forskning fick jag fram att ryktet var fel. Så av en slump fick jag nu reda på vart de höll hus
Gadget
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 mar 2011, 13:59

Inlägg av Gadget »

[quote=""Elagabalus""]Minns du om el, vatten och avlopp var igång? Eller är det helt avställt?

Ryska ambassaden hyrde "slottet" under WWII. Visst kan det ha skett möten här. Lite OT men det sägs att ryska ambassaden och Alexandra Kollontaj skulle ha hyrt en av villorna i Södertörns Villastad. Efter lite forskning fick jag fram att ryktet var fel. Så av en slump fick jag nu reda på vart de höll hus[/quote]

Vad jag minns så var definitivt igång..och kan inte minnas att vi använde toalett/vatten någon annanstans (var aldrig in i någon av flyglarna) så det borde varit igång det med.
Vet inte hur det är med värme då vi va där på våren eller sensommaren, va hursom varmt ute.

Intressant att ryssarna hyrde under kriget..alltid kul att veta lite extra historia runt :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Passade på att göra ett återbesök nu när isarna ligger. Inte mkt har hänt. En flygel har fått en nödtorftig lappning bara. Fantastiskt hus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Undra om man ska våga sej dit och fota lite. Har några platser i närheten jag tänkt kolla nu när isen släppt...
Skriv svar