Det förfallna "slottet"

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Fastigheten är intakt och omfattar hela huset med flyglar. Ägare är en äldre herre bosatt i Södertälje.[/quote]

Jo det verkar så men troligen har avstyckning av tomten skett under åren då det ingick flera olika hus från början.
Elverkshuset skall ju stå kvar tex( utan generator kan man förmoda :-) ).

Man inköpte slottet 1997. Inte mkt verkar ha hänt sedan dess. Skylten med " Privat" som jag fotade var daterad just detta år så den har suttit uppe sedan dess(jag ritade över ägarens namn och mobilnummer också). Kanske har han barn och barnbarn. Fanns spår av leksaker i den tjocka snön. Är i alla fall ingen ensling då bofasta pratade om "dem".
Hursomhelst. Otrolig miljö detta. Bästa Jag sett.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Bättre än så här har nog byggnadskonsten aldrig varit. Jag skulle köpa direkt om jag hade råd. Det skulle vara ett utmärkt övningsobjekt för en byggnadsvårdsutbildning. Så skulle man med lite tur efter några år få ett slott i toppskick.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Det är bara att hålla med: Vilket fantastiskt hus! Och med tanke på det rykte som "Ivar Krügers närmaste man" hade, har det säkert gått ganska så vilt till i huset då det begav sig... Intressant att huset har fått högsta klassningen "oersättlig" som kulturhistoriskt värdefull - och likväl pågår förfallet. Fantastiskt fynd Elagabalus!
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Enligt wikipedia Sveriges första playboy, men det tvivlar jag på, det har ju funnits en och annan före honom med fallenhet för dalkullor...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Aseabarn""]Bättre än så här har nog byggnadskonsten aldrig varit..[/quote]

Förmodligen har du rätt. 1917 hade byggnadstekniken gjort stora framsteg men baserades ännu mest på genuint hantverk. Huset har med största säkerhet aldrig fått något underhåll på snart 100 år. Förfallet började ju redan under kriget och då var huset bara drygt 20 år.


Laddade ner ett radioprogram från lokalradion som inte gav speciellt mkt mer info. Dock berättade ordföranden i tomtägarföreningen att att man har noll kontakt med ägaren. Hade stora planer i början. Ett dåligt tecken får man anta. Han berättade också hur imponerade de var av bygget. Själva får de slita som djur för att få ut minsta sak till ön. Här har ett helt hus uppförts med en enorm trädgårdspark med springbrunnar etc.

Men min favoritdetalj är som sagt dessa stora övre "uteplatser". En föregångare till dagens ofta anskrämliga men nyttiga "däck" som pryder var och varannan sommarstuga och villa. Men här så snygg löst att man knappt tänker på det. Bara att kliva ut från övre salongen. Antingen åt höger eller vänster. Gången i sig är ju rätt rymlig men avslutas alltså med uteplatser på båda flyglarna. 100 personer skulle inte ha det trångt. Flyglarna inrymde även gästvåning, teater, danssalong och bostadsutrymmen för tjänstefolket
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Ja, det är sannerligen imponerande. Det påminner mig om Virsbo herrgård, från samma tid och med samma typiska branta takfall och klassicistiska inslag (i full ruljans idag). Ändå undrar jag om man kan ana en släng av byggfusk med tanke på det stora putsbortfallet? Puts på trästomme, ganska ovanligt. Hur tar man sig ut vintertid? Båten går ju bara på sommaren... Går man över isen eller kan man köra bil? (Buss?)
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Aseabarn""]Ja, det är sannerligen imponerande. Det påminner mig om Virsbo herrgård, från samma tid och med samma typiska branta takfall och klassicistiska inslag (i full ruljans idag). Ändå kan man möjligen ana en släng av byggfusk med tanke på det stora putsbortfallet? Puts på trästomme, ganska ovanligt. Hur tar man sig ut vintertid? Båten går ju bara på sommaren... Går man över isen eller kan man köra bil? (Buss?)[/quote]


Jag gick på isen. Bara 300 m. De bofasta använder sparkar eller promenerar. Står en svävare de kan använda när isen varken bär eller brister. Men säkert besvärligt då och då

Ps Är inte huvudhuset med tegelstomme? Se bilden ovan. Flyglarna trä.

Så här ser det ut på"fastlandssidan" ( är ju också en ö men med bro)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Aseabarn""]Ja, det är sannerligen imponerande. Det påminner mig om Virsbo herrgård, från samma tid och med samma typiska branta takfall och klassicistiska inslag (i full ruljans idag). Ändå undrar jag om man kan ana en släng av byggfusk med tanke på det stora putsbortfallet? Puts på trästomme, ganska ovanligt. Hur tar man sig ut vintertid? Båten går ju bara på sommaren... Går man över isen eller kan man köra bil? (Buss?)[/quote]

Njae, puts på trästommer, även kallat revetering eller rappning är ett mycket vanligt sätt att få någonting simpelt (trähus) att framstå som någonting mycket exklusivare (stenhus). I skogslandet Sverige är det vanligt med reveterade trähus sedan 1700-talet. I början var det främst "förnämare" hus som på detta vis gjordes ännu förnämare, men sedan 1800/1900-talet är det även vanligt att man reveterat även enklare hus.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""insern""]Njae, puts på trästommer, även kallat revetering eller rappning är ett mycket vanligt sätt att få någonting simpelt (trähus) att framstå som någonting mycket exklusivare (stenhus). I skogslandet Sverige är det vanligt med reveterade trähus sedan 1700-talet. I början var det främst "förnämare" hus som på detta vis gjordes ännu förnämare, men sedan 1800/1900-talet är det även vanligt att man reveterat även enklare hus.[/quote]

Helt sant, det finns massvis med exempel på den här tekniken - inte minst i norra delen av landet där man gärna byggde av trä i grunden.
Här ett par exempel:

Bild
Här en gammal butik i Västernorrland.

Bild
Detta också en butik, en gammal lanthandel i Hälsingland strax utanför Järvsö.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""insern""]ett mycket vanligt sätt att få någonting simpelt (trähus) att framstå som någonting mycket exklusivare[/quote]

Vilket var ungefär vad jag tänkte. (Pengar köper klass?) :)

Jag associerade till skandalen kring enstegsmetoden, som kan göra tusentals hus byggda de senaste 20 åren obeboeliga.

https://www.avanza.se/aza/press/forum/t ... adId=12163
-->
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1154687.svd
http://sydsvenskan.se/hus/karlgjonsson/ ... 317304.ece
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar