Den Småländska herrgården

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Den Småländska herrgården

Inlägg av Grishnac »

Mitt på det småländska höglandet sprang vi på en bedårande herrgård...

Bild

Det verkar nästan som att den stått tom sedan 60-talet..

Bild

Se hela galleriet här:

http://www.ruinturist.se/galleries/Smalandsvillan/
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fantastiskt vackert!
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

Väldigt vackert hus måste jag säga. Lite tragiskt med braskaminen som fortfarande hade ved staplade i sig, som om någon närsomhelst skulle komma och tända en brasa för att värma sig.
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Jisses, vilka fantastiska möbler! Garderoben! Radion! Skänken! Spegelbyrån! Den numera borttynande medeltidslajvaren i mig blir alldeles nipprig av de där beslagen!
Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om möbelgruppen passar bäst på en herrgård eller i en tortyrkammare...
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Ytterligare ett fynd från Grishnac! Verkligen ett fint hus, som inte verkar vara helt bortom all räddning. Med tanke på möblerna, verkar huset haft sin sista (?) storhetstid mellan 1920-1960. Såvida inte Grishnac gör slag i saken och förverkligar sina drömmar vill säga... Man kan fundera på vad som gör att man överger ett sådant fint ställe: Kanske är det hög ålder och ointresse bland de anhöriga som ligger bakom? Borde finnas rätt mycket mark knuten till fastigheten med tanke på mangårdsbyggnadens storlek.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Hur sjutton gör du sådana fynd?! Hoppas det får leva upp och snart åter får inhysa några som förtjänar det.

Intressant med möblerna, de går i enhetlig stil. Här finns en tanke. Vet dock inte vad man skulle benämna det som. Något slags nationalromantik?
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Verkligen ett otroligt vackert och sorgligt fynd....
Jag säger bara det...hur kan man låta det stå och förfalla?? SÄLJ!!!
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Aseabarn""]Hur sjutton gör du sådana fynd?! Hoppas det får leva upp och snart åter får inhysa några som förtjänar det.

Intressant med möblerna, de går i enhetlig stil. Här finns en tanke. Vet dock inte vad man skulle benämna det som. Något slags nationalromantik?[/quote]

Jag tycker möblerna med speglar har tydliga drag av Jugend, speciellt de med räfflade "sidopelare". Många runda och buktande ytor. Fantasifullt placerade handtag. I så fall är de förmodligen från 1900-1920. Svensk Jugend brukar vara lite stramare än den centraleuropeiska, därav de sparsamma dekorationerna.

Som sagt, Jugend är mitt förslag.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Rutger""]Jag tycker möblerna med speglar har tydliga drag av Jugend, speciellt de med räfflade "sidopelare". Många runda och buktande ytor. Fantasifullt placerade handtag. I så fall är de förmodligen från 1900-1920. Svensk Jugend brukar vara lite stramare än den centraleuropeiska, därav de sparsamma dekorationerna.

Som sagt, Jugend är mitt förslag.[/quote]

Jugend är ett väldigt bra förslag, speciellt för möblerna med järnbeslag som nog kan klassas som sen-jugend (20-tal). Den svenska jugenden, och då i synnerhet den sena, är mycket riktigt stramare i formspråket.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Den Småländska herrgården

Inlägg av Grishnac »

Jag är helt enig med det, jugend skulle jag säga om dom - jag gissar att dom åkte ut ur huset på 50-talet när dom ansågs omoderna.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar