Den Småländska herrgården

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Men i det här huset åkte de snarare in... Kan de verkligen ha stått här så länge som 20-talet?

Sen jugend är säkert helt riktigt, jugend kommer i så många skepnader.
Industristofil och fabriksromantiker
mickej79
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 12:24
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Ingen som vet vem som är ägare för denna finna ställe? Är ju synd att det ska stå och förfalla. Ser ju hur mysigt ut som helst det där stället.. Skulle verkligen kunna tänka mig o bo sådär o förmodligen flera än jag..
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Den Småländska herrgården

Inlägg av fransosen »

Fantastiskt fynd ja! Jag gissar att bordet framför öppenspisen är från 50 -tidigt 60 talet
;)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""fransosen""]Fantastiskt fynd ja! Jag gissar att bordet framför öppenspisen är från 50 -tidigt 60 talet
;) [/quote]

Det kändes som att det rummet och det som fanns kvar i mangården var möblerat på 50 eller 60-talet ja, och att man då hade skickat ut dom gamla omoderna möblerna till gäststugan istället, men jag kunde inte se något modernare än 60-tal genom det trasiga fönstret inne i mangården och de flesta andra rummen stod tomma. Antingen har man inte bott i huset sedan 60-talet någon gång eller så har där bott gamla människor som inte inrett med något modernare.

Jag skall ta reda på mer om huset när jag är tillbaka på jobbet så får vi se var det landar, min gissning är att det är någon som bor på annan ort som äger det och arrenderar ut marken omkring till en lokal bonde, huset kanske inte är så intressant så om man har tur kanske man kan lägga beslag på det.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hela miljön är fantastisk. Gillade också möblemanget. Visst är det tungt och passar kanske bättre i en "tortyrkammare" som någon skrev - men ändå läckert. Massiva saker att flytta .........

Skär lite i minnet. En bekant till familjen bodde på servicehus. I ett allmänt rum stod ett piano i jugendsstil som kunde hört till detta småländska möblemang. Hade ugglor utskurna och två mässingslampor med kristallglas. Kanske lite mer finsk jugend ändå. När servicehuset stängdes slängdes troligen pianot. Hade ingen möjlighet att ta det då men hade varit en otroligt kul möbel ( spelar inte själv).
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Hela miljön är fantastisk. Gillade också möblemanget. Visst är det tungt och passar kanske bättre i en "tortyrkammare" som någon skrev - men ändå läckert. Massiva saker att flytta .........

Skär lite i minnet. En bekant till familjen bodde på servicehus. I ett allmänt rum stod ett piano i jugendsstil som kunde hört till detta småländska möblemang. Hade ugglor utskurna och två mässingslampor med kristallglas. Kanske lite mer finsk jugend ändå. När servicehuset stängdes slängdes troligen pianot. Hade ingen möjlighet att ta det då men hade varit en otroligt kul möbel ( spelar inte själv).[/quote]

Med tanke på att dessa möbler oftast tillverkades av en lokal möbelsnickare och gärna måttbeställt om det var lite finare saker, så är dom unika på många sätt och finns bara i det enda exemplaret - att slänga sådant skär i hjärtat även om man inte tycker att dom är vackra.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Den Småländska herrgården

Inlägg av Grishnac »

Ägaren är lokaliserad, men naturligtvis verkar han tillhöra den exklusiva skaran på tio personer i landet som inte innehar någon som helst sorts telefon.

Det verkar som att det blir brevskrivande såvida vi inte har någon välartikulerad medlem i Trelleborg.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Marie
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 17:27

Inlägg av Marie »

Ojoj oj, vilket fynd! Många fall för antikrundan bland möblerna. =)
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Med Beröm Gokänt. Jävlar vilket ställe!
Användarvisningsbild
Jaeger
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 20:37

Inlägg av Jaeger »

Det där huset såg ut att vara i för fint skick för att få ruttna bort. :(
Skriv svar